• Zingostardust

IVF/ICSI 2024

Tack för gratulationerna! 🥰 UL känns så långt borta! Har svårt att släppa tankar om blödningarna. Så ska ringa imorgon så får dom lugna mig igen. 

Jag förstår det som att slemhinnorna blir skönare och lättare blöder av progesteronet. Den sorten jag tar är cyclogest =p 

Hur går det för er andra? Hur känner ni som ruvar?? 

• Zingostardust

Helgen var tung. Hade förmodligen ett tidigt missfall igår em. Ska prata med kliniken idag. Väntar på deras samtal just nu. Försöker att inte låta det påverka mig för mycket. Men känslorna tar över. Jag hoppas att de går med på blodprov för hcg för att se om det ökar som det ska eller om det är ett missfall. Orkar inte vänta på UL för att få veta om det finns nått där eller inte. Även om hoppet är det sista som lämnar tror jag tyvärr inte denna gång blev våran gång ändå. Det var lite för bra för att vara sant. 

Hoppas ni andra har mer tur än oss! ❤️

• Zingostardust
    Razorcrest skrev 2024-02-05 11:04:43 följande:

EmmyLO:

Jag mår ändå rätt bra! Känner mig typ "tung" i magen eller hur man ska förklara det. Är en helt ny känsla i alla fall haha. 

Var på första VUL idag och hade 11 äggblåsor som var en bra storlek och många mindre som hon var lite osäker på. Läkaren verkade iaf nöjd så då är jag det med tänker jag :) Äggplock beräknas på fredag. Nervigt!

Så spännande att det inte är långt kvar för dig nu heller! Det kommer gå superbra! Så fort jag kom förbi den mentala spärren har det faktiskt rullat på bra. Håller alla tummar för dig :)

Zingostardust: Massa styrkekramar till dig Hjärta Hoppas verkligen inte blödningarna betyder något och att du får komma och göra ett blodprov snart Hjärta

spännande med äggplocket! Bra mängd med ägg! Vi hade bara 7 äggblåsor med 3 st som slutresultat. så låter lovande för er :) 

Tack! Inga blodprov i nuläget. Ska ta ett nytt gravtest imorgon. Om det är positivt ska jag höra av mig till kliniken igen så ska de se med läkaren hur vi ska fortsätta. 

Var väl inte supernöjd med hon som svarade tyvärr. Hon frågade inte så mkt och sa direkt att det troligen var en kemisk graviditet. Hon frågade inte ens varför jag trodde det var missfall. Jag förklarade ändå att jag fick två blodklumpar på eftemiddagen i samband med att jag kände mig riktigt dålig. Därav min tanke om missfall. Tog ett test nu som fortfarande visar positivt så ska bli spännande att se vad de säger om det fortsatt är positivt imorgon. Gissar att det kanske är kvar något som gör att det är positivt eller att det är hcg som inte hunnit sjunka ännu. Fick inte så mkt förklarat idag så hoppas på mer svar imorgon! 

Ush, blev så mycket mer ledsen än vad jag trodde. Men ska ta nya tag och fokusera på äggen vi har kvar i frysen. Håller tummarna att nån av dom blir friska graviditeter. 

Tack för all stöttning! Hjärta
  • Zingostardust

Stort grattis smörblomman!!! Så glad för din skull!!! ❤️❤️ vet du när du får komma på UL än? Så spännande ju! 

• Zingostardust
    Smörblomman24 skrev 2024-02-08 09:32:57 följande:

Tack Hjärta! känns overkligt och vågar inte hoppas för mycket innan UL, de ska ringa mig nu vid 10 så får jag höra vilket datum jag får.

Hur mår du? Har du fått bekräftat att det var ett missfall? Om så är faller så håller jag tummarna SÅ hårt för ert nästa försök med de frysta kämparna!! Hjärta

Tack! Allt är ovisst ännu. Ska på UL på.tisdag nästa vecka. Testar fortfarande positivt så hoppet är inte helt ute. Men mkt tyder på att det är ett missfall när jag googlat sönder. Så jag förbereder mig på det även om en liten del av mig tror och hoppas att det är nån därinne som spelar spratt. 

Förstår att UL känns långt bort. Du får distrahera dig med annat så mkt du kan så går det fortare ;) såg att du också går på SH. Kul! :)
  • Zingostardust
    LinneaWookie skrev 2024-02-08 19:27:38 följande:
    Håller alla tummar för digHjärta

Själv är det jobbig väntan nu på mensens första dag så jag kan påbörja hormonsprutorna. 
    Åh. förstår att du är ivrig! Jag kände precis samma sak. Blev så glad när jag äntligen fick börja behandlingen. Snart är du där! Hjärta
  • Zingostardust

Började ju blöda i onsdags förra veckan. I söndags kom det som jag upplevde som ett missfall. Jag fick ont i magen, kände mig svag, sjuk och med tryck nedåt, sen kom klumpen. Sedan dess har allt varit upp och ner, för och emot. Har läst solskenshistorier men någonstans inte kunnat släppa det som hände. Det var ett typiskt missfall, förutom att jag inte hade någon större blödning. Graviditetstesterna har varit positiva, ett tag tyckte jag till och med att dom ökade. Idag, 10 dagar efter första blödningen kom och en vecka efter missfallet visade dock det ena testet negativt och testet med veckoindikator hade sjunkit. Nu är det definitivt ett missfall och jag börjar förbereda mig och se fram emot nästa insättning som kommer bli med ett av våra frysta små embryon. Jag hoppas innerligt att jag slipper blöda nästa gång, att nästa lilla pyre vill och kan växa bättre än vad denna kunde. 

Lycka till alla ni som gör äggplock och alla ni som ruvar. Håller tummarna att ni får må bra under processen och att era små fäster och växer. Hjärta

• Zingostardust
    Ellalis skrev 2024-03-20 13:37:09 följande:

Hej alla!
    Har följt denna grupp hela tiden men inte skrivit nått.Skäms
    Blir så glad att se att vissa har lyckats, håller verkligen tummarna att vi alla kommer lyckas snart! Hjärta

Jag ska göra min andra IVF på fredag, första var ET förra månaden och nu är FET.

Men en fråga till er, jag bor utomlands och här är det "bed-rest" efter insättningen i 3 hela dagar (med insättningsdagen) och stark vila i 5 dagar.

Men har inte läst att det är så i Sverige eller Danmark? Där är det väll "lev som vanligt" förutom tunga lyft eller har jag fel? Läste till och med att de rekommenderar att man ska röra på sig lite.

Blir så förvirrad, så hade uppskattat att höra vad era läkare sagt för restriktioner. Tack på förhand!

Hej!

Googlade lite snabbt och hittade att dom senaste studierna visat att man inte behöver vila med strikt bedrest. Jag har inte kontrollerat studierna, men det bästa verkar vara att leva som vanligt och undvika tunga lyft, stress osv. Lätt motion verkar vara positivt för att minska stress och för blodcirkulationen. Det var det jag hittade lite snabbt. Men sen är ju varje fall individuellt. Är det en generell rådgivning i landet eller är det individanpassat? Tänker att det bästa kanske är att kolla med sin läkare? :) 

Kram och lycka till!!

Jag ska snart köra min andra insättning med fryst embryo. Börjar bli nervös men försöker hålla hoppet uppe. Förra gången fick jag tidigt missfall/kemisk graviditet. Den här gången ska jag ta det lite lugnare och undvika tunga lyft ;)

• Zingostardust
    Mtrix skrev 2024-03-27 11:36:10 följande:

Hej!
    Jag har länge läst i denna och även andra IVF-trådar och känner att det är dags att berätta hur det gått för oss senaste månaderna då det kanske ger någon hopp eller information om hur allt går till! Jag är 34 år (inga barn eller graviditet sedan tidigare) och min sambo 44 år och två barn sedan tidigare.

Vi har som er andra försökt länge och sökte hjälp i Maj 2023, jag har endometrios (hade mycket problem under 2022 med smärta men det har som tur är inte varit ett problem senaste 1,5 åren, förutom att jag vet att det är en ?cysta? kring höger äggstock). Vid första besöket kunde läkaren snabbt konstatera att jag har dåligt med ägg, så hon ville att vi skulle komma igång med IVF så snabbt som möjligt för att hon var osäker på hur snabbt det skulle bli ännu sämre.

Tog lång till mellan första läkarbesöket och vår remiss till Livio pga miss med prover osv som inte tagits rätt osv (så frustrerande?). Vårt första möte med Livio var i början av Januari detta år och då jag var på menscykel dag 1, så jag startade med sprutor redan dagen efter!
     (300 Gonal-f och sen ganirelix (stavning?)

Gör en lång historia kort: Totalt 5 äggblåsor vid ägguttag (som gick helt smärtfritt, är tacksam för det) och 2 dagar senare fick vi reda på att endast två ägg var mogna och tyvärr inte blivit befruktade (vanliga metoden). Sjukt tungt besked, trodde inte det skulle påverka mitt mående så mycket som det gjort.

Väntade en cykel (bortfallsblöning?) och drog igång igen med sprutor i början av mars, skillnaden i hormonerna var att de la till menopur, så denna gång lägre dos gonal-f och stöttade med menopur för att få bättre ägg samt att de skulle göra ICSI istället. Det var även prat om att ev. återföra två embryon om det skulle lyckas.

Gjorde ägguttag för 1 vecka sedan (också smärtfritt) och som första gången fanns det 5 äggblåsor med 5 ägg i. Fick preliminär tid för återföring 2 dagar senare. de ringde dagen efter och meddelade att endast ett ägg var mogen, MEN det enda ägget var nu befruktat och redo att återföras!!

Återföringen gick smidigt (2 dagars fint embry) och nu ruvar jag alltså. Testdag 5/4!

Vi är försiktigt glada och hoppas detta går vägen. 

Stort lycka till!! Håller alla tummar och tår för er! Hjärta

Fick själv reda på igår att vi kör insättning FET fredag nästa vecka. Börjar med Ovitrelle ikväll, sen tisd och därefter efter insättning. Förra gången körde jag bara ovitrelle och sedan Cyclogest efter insättning. Någon som har kört båda och tyckt det gjort någon skillnad? 
  • Zingostardust
    BaeA skrev 2024-03-31 15:51:33 följande:
    Spännande, det blir troligtvis FET för mig på fredag också. Har gått på Letrozole och var hos kliniken i torsdags men då tyckte de inte min slemhinna var tjock nog, så blev tillsagd att tracka och nu fick jag LH igår och har bara 5-6 dagars blaston i frysen. Ska dock dit på tisdag igen för att mäta slemhinman. Men vet inte om jag behöver ta ovitrellen (ev tisdag då). Har tyvärr ingen erfarenhet har gjort i naturlig och helt stimulerad tidigare 
    Såg ditt svar nu! Hur har det gått, hur såg det ut i tisdags? Blir det av imorgon? Håller tummarna att allt går vägen nu {#emotions_dlg.flower}
  • Zingostardust

Hej,

Någon som har varit med om att inte ta cyclogest. Har nu inför FET tagit 2 sprutor ovitrelle. Tog en 3e efter insättning. Ska inte ta cyclogest. Är det vanligt att man gör så? Förstår inte riktigt hur ovitrelle ska hjälpa istället för cyclogest. 

Ska ringa kliniken. I veckan men tänkte om nån vart med om samma. Glad

• Zingostardust

Wow, mkt som hänt här idag!

Sorgliga besked för jossan! Styrkekramar till dig! ❤️?????

För er som ska göra FET, vad kul! Roligt att få följas. Jag gjorde FET i fredags! 

Jag rngde kliniken idag om att ta ovitrelle och ingen progesteron. Hon sa att dom hade samma verkan, att förbereda slemhinnan för graviditet. Ovitrelle tar man också för att förbereda för ägglossning. Det är vad jag vet. Om man kör naturlig cykel kanske man inte behöver ta något? Jag skulle ringa och fråga så du slipper fundera🌸🌸

• Zingostardust
    BaeA skrev 2024-04-08 16:16:38 följande:
    Gjorde också FET i fredags, pirr! Fick TD 20/4, när fick du? Känner ingenting so far. 
    Vad kul!! Jag har testdag 21a men vi har lite planer då så testar nog dagen innan eller efter :) jag har känt lite molvärk några gånger men inte mkt. Kände mest i fredagskväll efter insättningen. Annars ingenting. Det är vårt sista från frysen så håller verkligen alla tummar å tår för att denna lilla ska klara sig! 🙏

Uppdatera gärna om hur det går och känns för dig. Alltid skönt att bolla med någon Hjärta
  • Zingostardust
    EmmyLO skrev 2024-04-08 18:16:18 följande:
    J000ssan: Så tråkigt att höra, beklagar verkligen. Låter klokt att ta tid och utrymme att sörja. Skickar styrka och kramar Hjärta

Nu var det ett tag sen jag skrev eller var inne i tråden.. Blev ett naturligt uppehåll efter äggplocket i februari och i väntan på att få göra FET (har känts som en evighet) men nu har jag typ läst ikapp.

Fick äntligen mens förra veckan och bokades in på ultraljud nu på torsdag. Enligt NC beräknas ägglossning 22 april. Blottar min okunskap, men antar att det är då återföring ska ske om man gör i naturlig cykel. Fick nog det förklarat för mig men jag körde bil just när de ringde och hade fullt sjå med att minnas tiden för ultraljudet...

Så spännande för er som väldigt snart ska få göra återföring. Och er som nyligen gjort återföring! Håller tummarna för er! Har ni förberett/eller ska ni förbereda er på något särskilt sätt?
    Åh vad jobbigt att vänta! Men skönt att det snart är dags igen. 

Vet inte så mycket om hur dom räknar med ägglossning och återföring. När min äggblåsa var över 15mm på UL så satte dom in veckan därpå. 

Min enda plan och förberedelse är att ta det lugnt och undvika att bära min 3,5 åring och annat tungt. Skippar även kaffet bara för att jag är nojig 🙈 annars lever jag på som vanligt. 
  • Zingostardust
    EmmyLO skrev 2024-04-09 14:50:10 följande:
    Ja, den här väntan har känts, och varit, extra lång! Har emellanåt t om glömt att vi har små embryon i frysen!

Jag läste att du ruvar - så himla spännande! Hur känns det? :) Det låter som en bra plan det! Jag planerar också på att börja dra ned på koffeinet denna vecka, får se hur det går, hehe...
    Jag förstår det! Hur länge var ni tvungna att vänta? Jag tyckte det var lite skönt att kroppen fick återgå till lite nornaltillstånd efter alla hormoner och symtom som kom inför och efter äggplocket med direkt insättning. Inbillar mig själv att kroppen är mer i balans den här gången. Tanken underlättade väntan iallafall =p sen trodde jag att jag skulle få vänta längre också så det var ju skönt att det blev kortare istället :) 

Ja precis. Dag 4 nu :) Har inga direkta symtom alls. Inbillar mig att byxorna är lite tajtare och har vaknat varje natt för att kissa men det kan ju bero på annat också förstås. Men hoppet är där och jag lyckas ändå koppla bort tankarna kring det här för det mesta :) 
  • Zingostardust

Hur går det för alla ruvare? :)  Ruvardag 7 nu och sååå sugen på att testa. Har dock kvar ovitrelle sprutan ännu. Inga direkta symtom. Trött som aldrig förr idag och flåsig när jag går och pratar samtidigt. Det är väl det....hoppas på att det är goda tecken. Imorgon är dagen jag vid förra gången fick mensvärk och 2 dagar senare kom blödningarna. Så är lite nervös inför nästa vecka. 🌸🌸

• Zingostardust
    BaeA skrev 2024-04-12 18:34:29 följande:

Dina symptom låter ju lovande! Tar du Ovitrelle istället för Utrogestan/progesteron?

Jag är ganska så säker på att min mens kommer komma i helgen tyvärr, har börjat få lite mensvärk nu och min temperatur sjönk även igår. Plus att jag inte känner någonting alls. Men håller tummarna för er andra. 

Ja precis Ovitrelle istället för progesteron denna gång.

Om det är något jag lärt mig är att med IVF kan vad som helst kan hända. Hoppet är inte ute förrän testet visar negativt. Jag håller tummarna för att det det är växtvärk och inte mensvärk! Hjärta
  • Zingostardust
    Louieee skrev 2024-04-14 21:15:52 följande:

Hej! Skrev i tråden för några veckor sen. Fick tillbaka en 3 dagars ET den 28e, fick mens i torsdags och testade negativt på testdagen i fredags. Jag får starta direkt igen och ska börja testa för ägglossning nästa vecka. Är det någon annan här inne som gjort FET i naturlig cykel direkt efter en misslyckad ET? 😊 isåfall, när kom ägglossningen? Vart cykeln rubbad efter hormonerna och äggplocket? 

Vi gjorde FET den här gången efter misslyckad ET. Fick kemisk graviditet vid ET. Trodde jag skulle behöva vänta en cykel, men fick köra direkt. Min ägglossning var lite försenad så fick gå på några extra vaginala ultraljud. Jag valde att göra ultraljud istället för ägglossningsstickor hemma. Jag vet inte om allt var lite rubbat som gjorde att det blev försenat eller om det var min naturliga cykel som förr i tiden var lite mer oregebunden. 

Stort lycka till din nästa insättning :)
  • Zingostardust
    Grunkemoj skrev 2024-04-15 15:11:43 följande:

Oo så spännande. Är också SUPERTRÖTT verkligen. ÅF av två embryon 30/3 så jag har ruvat ett tag. Testade positivt i torsdags 11/4 med clearblue digitala 2-3 veckor. Officiella festdagen enligt rpc Uppsala är 18/4 har jag för mig, så jag hoppas på 3+ på det testet. Även första gången vi fått något öht till frysen den här gången så nu undrar vi ju om det är en eller två där inne Cool. mycket mindre värkt den här gången än sist jag fick å, hade blödningar innan testdag då också. Har hittills mått bra. känner igen mig i det där att tänka att samma sak ska hända igen, hade blödningar just den här veckan senaste gången också. håller andan!

Hoppas verkligen att det lyckas för dig nu!

Stort grattis till dig!!! Hjärta Åh vad spännande med två st! Får man fråga varför det blev två vid en insättning den här gången? Jag känner också mkt mindre symtom denna gång. Men är svårt att veta vad som är vad då jag körde direkt efter hormonstimulering och använde progesteron förra gången. Men hittills ingen ordentlig mensvärk eller blödning iallafall. Så håller tummarna att det är något där som vill hålla sig kvar den här gången. :)
  • Zingostardust
    Grunkemoj skrev 2024-04-17 21:06:36 följande:

Tack :) är så fruktansvärt nojig eftersom jag aldrig gått längre än till vecka 6. Så varje dag utan blödning känns som en seger. Helt sjuka känslor verkligen. 

har haft mer ont idag och varit väldigt trött, så vi får se hur det artar sig. 

Vi har genomgått tre sprutomgångar. Första omgången blev det ingenting alls. Andra gången återföring av 2dagars men inget till frysen. Eftersom vi inte fått något till frysen någon av gångerna ville läkarna återföra två, vilket vi var ok med. Vi har alltid fått göra icse och inte ivf också. 

men den här gången, när vi återfört två st av 7, visar det sig att vi dessutom fått två till frysen  Så nu är vi lite extra hoppfulla över att det ska gå vägen såklart. 

går på progesteron nu med. Vet inte när jag ska sluta med det. Har inte fått något besked, får väl höra mig för. 

hoppas verkligen att ni lyckas! 

var går ni på behandling?

Jag förstår verkligen nojigheten och känslan av seger varje dag! Håller tummarna för er nu!!! Det låter ju lovande att du är trött och hoppas det onda är växtvärk 🥰 

Ok. Tack för att du delar med dig! 

Har inte gjort icse  men till mig sa dom att fortsätta med progesteron tills första ultraljudet har jag för mig. Vi kom ju inte så långt, så jag minns inte riktigt. Den här gången kör vi inte progesteron. 

Tack! Svårt att inte vara lite orolig, men håller tummarna att det går bra! Har plussat tidigare i veckan så något finns där. Hoppas bara det håller sig kvar. Har testdag på söndag så ska testa imorgon och ringa in då och meddela. 😍

Vi går på sophiahemmet i sthlm. Ni då? 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024