• Awesomeginger

IVF/ICSI 2024

Fjällfärd skrev 2024-01-23 15:26:31 följande:
    Jag har haft ett break down efter varje kontakt med fertilitetskliniken. Tänker att det blir, precis som du skriver, mer på riktigt då. Efter vi hade genomgången av sprutorna grät jag mer eller mindre 3 dagar i sträck. Jag var också såå arg på min sambo över situationen vi är i. Jag kände mig så maktlös och ville inte behöva gå igenom något av det som en IVF innebär för en som kvinna (eller som par). 

Har även känt mig så otacksam när jag varit ledsen. För jag är ju såklart samtidigt väldigt tacksamma för att man har möjligheten att göra IVF i vår situation.
    Tror alla som behöver gå igenom IVF känner såhär.
    Man är så arg, ledsen, besviken och känner att alla är så jävla orättvist. Samtidigt som man är super tacksam att man kan får hjälp och för de absolut flesta så går det ju tack vare IVF. Men det är en skit!
  • Awesomeginger
    chawes skrev 2024-01-23 21:32:48 följande:

Hej Alla!

Jag var på Eliva Clinic i torsdags med min sambo och jag fick min mens idag. Hämtade ut medicinen jag fått dvs Menopur och Fyremadel. Jag väntar på behandlingsplanen då första sprutan (väl?) ska tas imorgon... 

Känner mig förväntansfull men tiden går som ni alla skriver, OERHÖRT lågsamt. 

har lite frågor:
    1. era bästa tips inför att ta dessa två mediciner? hur ont av dom kommer jag få? 
    2. vad är nästa steg efter mitt ultraljud om sex dagar? Äggplock? Gör det ont?
    3. hur många är är vanligast att man ska kunna plocka? 
    4. När ska min kille lämna spermieprov? 
    5. hur många av dom befruktade äggen återförs? Om fem blir bra embyin- sätt alla dessa in då eller kan jag spara några till ev fler barn längre fram?

Tack på förhand för att era svar :) Har många fler frågor men börjar såhär.

(skriv helst inte förkortningar för jag fattar typ inga Hjärta

1. Bara att köra, fyremadel svider lite men är helt ok. 
    2. Förmodligen ett ultraljud  till, äggblåsorna ska bli ca 2 cm så dom kommer följa dom. Sen när dom är i rätt storlek ( cykel dag 16 för min del) blir det plock. Det gör olika ont för alla, tyvärr var mitt äggplock riktigt smärtsamt då de visade sig att jag var immun mot morfin. Men låter som för dom mesta att de inte är så farligt.
    3. Extremt olika, beror på ditt AMH (vet ej vad de är förkortning på, men din äggreserv) och dosering.
    4. Sperma lämnas några minuter innan äggplocket.
    5. I dom allra flesta fall är de bara ett embryo som dom återföra.
  • Awesomeginger

Sofia1332; jag har berättat på jobbet. Jobbar bara med kvinnor vilket kanske gör de lättare. Men kände att jag inte orkade lossas gå till tandläkaren eller lossas må bra när jag mår skit.
    Tycker de är väldigt skönt. 

• Awesomeginger

Nu är de ÄL vecka, så nervös för att den ska komma på onsdag, rädd att mitt stress över detta kommer få den qtt komma just då 😅

Ljuslyktan: Vad hade du för TSH? Jag hade ett värde på 3 vid utredningen i maj, jag fick Levaxin utskriven från min klinik, mitt värde är var nere på 2,1 i oktober. 

• Awesomeginger

Ljuslyktan: jag förstår, vi gjorde med utredning på vanlig gynekologmotgning och de var först när vi var på IVF kliniken som jag fick levaxin utskrivet.
    Men förstår verkligen känslan att nu har man fått något som skulle kunna vara problemet. Vi har bara kunnat göra två naturliga försök sen jag började äta de i augusti så vet inte om det gör någon skillnad riktigt. Men blev i alla fall garvid vid första återföringen (MF i november) och de kanske hjälpte till med det! 

• Awesomeginger

Sofia1332: vet inte vad som är vanligt, men för mig var de liknade, hade 3 st på höger där bara en blåsa var stor nog vid äggplock, medans på vänster hade jag 7 st som alla var i bra storlek. 
    Men man funderar ju, nu när vi testade själva förra månaden hoppades jag ju på att de var en väster månad 😅

• Awesomeginger
    Sofia1332 skrev 2024-01-30 13:06:31 följande:
    Tack för ditt svar! Alltid skönt att höra att någon haft liknande situation. hur många ägg fick du ut då vid äggplock? 
    Jag har haft ett utomkvedshavandeskap på höger sida (de vet inte om de var i äggledarn eller äggstocken), hcg stannade av redan på 98. Fick då ta en cellgiftspruta för att få bort resterna. började undra om det kan påverka att de är mindre aktivitet där.. men sånt kommer man ju aldrig kunna få svar på! Man får heja på vänster äggstock helt enkelt!!
    Tungt med utomhavandeskap och läskigt med cellgiftspruta! Men ja heja heja vänster! 
    Jag fick ut 6 ägg, inte jätte många med 4 blev blastocyster även om bara två var bra nog att frysa ner, blev ingen färsk återföring för mig. 
    Så de är verkligen kvalitén och inte mängden som spelar roll, även om man skulle vilja massor av fin fina ägg.
  • Awesomeginger
    EFW skrev 2024-02-03 07:56:08 följande:
    Så spännande, förstår att det blir en jobbig väntan. ❤️ Hur fungerar det med gravtester, när kan man göra dessa. I vanliga fall så kan man ju börja testa vid CD 10 om man är nyfiken, men gissar att det är annorlunda vid ivf? 😊
    Skulle säga att man brukar få testdag ca 14 dagar efter återföring ( beroende på om de är 2/3 dagars eller blasto).
    Jag testade positivt 11 dagar efter återföring med clearblue känsligare test och då var de super stark så kunde säkert fått positivt flera dgara tidigare.
    Vid detta återföring kommer jag göra 10 dagar efter då vi har massa planer kommande dagar där och vill veta 
  • Awesomeginger
    EFW skrev 2024-02-03 11:58:10 följande:

Ja 14 dagar är ju en väldigt lång väntan, men får man mensen innan man hinner plussa då om det inte tagit sig, eller kommer progesteronet man tar stoppa mensen även om man inte är gravid? 

Har en känsla av att jag kommer fusk testa innan jag också 😅 Håller tummarna att du får ett pluss! ❤️

Vid förra återföringen gjorde i stimulerad förra gången så då hade jag ingen aning hur de skulle bli med mens då man inte har ägglossning.
    Men denna gång så blir de i naturlig cykel så då är min mens beräknad 9 dagar efter återföring.
  • Awesomeginger
    Zingostardust skrev 2024-02-05 08:43:32 följande:

Helgen var tung. Hade förmodligen ett tidigt missfall igår em. Ska prata med kliniken idag. Väntar på deras samtal just nu. Försöker att inte låta det påverka mig för mycket. Men känslorna tar över. Jag hoppas att de går med på blodprov för hcg för att se om det ökar som det ska eller om det är ett missfall. Orkar inte vänta på UL för att få veta om det finns nått där eller inte. Även om hoppet är det sista som lämnar tror jag tyvärr inte denna gång blev våran gång ändå. Det var lite för bra för att vara sant. 

Hoppas ni andra har mer tur än oss! ❤️

Fy fan vad tungt! Vet hur det känns man precis hunnit bli glad och planer upp sitt liv och man tror att nu är de våran tur.
    Vet et varför du tror de är missfall men räknat med blod?! Har hört om många som blödigt men de ändå sätt bra ut. Håller tummarna att ändå är som det ska.
  • Awesomeginger

HoppOchFörtvivlan: Skönt att de gick bra med plocket idag!
    Kan bara säga att jag är precis likadan, hela tiden tänkte, hur blir det om jag är gravid då eller undra hur de blir om jag är gravid så. 
    Värsta var de när jag blev gravid vid första återföringen, då tänkte jag och planerade upp allt efter graviditeten, tyvärr varade den inte långe nog.
    Men tror de kan vara bra för själen att drömma och plannera för det!

• Awesomeginger

BubblanJ: Förstår verkligen vad du menar, vid mitt äggplock visade de sig att jag är emot morfin och ingen lokala bedövning så bara två Alvedon. Det var de mest smärtsamma jag varit med om i mitt liv, var i total chock efteråt. Sköterskan sa efter " efter de här kommer en födsel känns som en fis i rymden" 
    Så sjuk att de är så olika att de kan känns så olika.
    Håller tummarna för att de är toppen ägg.
    Jag fick bara ut 6 st men två st av dessa in i frysen så de är verkligen kvalitén och inte antalet som är de viktiga.

• Awesomeginger
    LinneaWookie skrev 2024-04-28 20:28:03 följande:

Ja det är lite oklart med progesteronets betydelse tycker jag...Jag har också fått höra att det egentligen inte finns något som säger att proggisarna hjälper, men att inga kliniker vågar sluta med dem heller eftersom man inte riktigt vet, och man vill inte vara den som säger till en ruvare att det inte behövs och sen går det åt skogen och man kommer älta det till förbannelse.
    Så det är väl lite både och, det KAN hjälpa men kan lika gärna vara vilket som. 

Så spännande, allihopa!!!{#emotions_dlg.flower}Skäms

Vet att det är olika överallt, men jag slutar idag, har dragit ner på dosen i 4 veckor nu. Går in i vecka 16 imorgon.
    Gjorde FET i naturlig cykel. Läkaren sa att fortsätta med det kan hjälpa så varför inte? Sen i vecka tolv när bebis får närining från moderkakan istället för gulkroppshormnet så börjar man dra ner. 
    Men alla säger olika, men kände att om de kan hjälpa så kör jag.
  • Awesomeginger
    EFW skrev 2024-10-13 07:36:31 följande:
    Tack! ❤️ Ja nu ska jag försöka fortsätta njuta av illamåendet 🤢😂 och samtidigt inte läsa fel trådar och skrämma upp mig själv ❤️
    Grattis! Hör med kliniken om du kam få xonvea utskrivet, för mig hsr de fungerat fantastiskt mot illamående
  • Awesomeginger
    EFW skrev 2024-10-14 06:48:56 följande:
    Har lergigan Como på dagen som funkar ok för det mesta, men mår oftast sämre på kväll och natt. Hur funkar Xonvea? 😊
    Tar två tabletter på innan jag går och lägger mig och morgonen därpå så är mitt illamående borta. Om de inte hjälper helt kan man lägga till att ta en på morgonen. 
    Det ända negativt är dom är lätt sövande så man blir lite extra trött och får inte köra bil. 
    Köpte ny bil i mars, jag har inte kört den än 😅😅
Svar på tråden IVF/ICSI 2024