• Vixens

IVF/ICSI 2024

Hej! 

I början av året trodde jag aldrig att jag skulle gå med i en sån här grupp igen. Strax efter att mitt lilla ivf mirakel fyllde 1 år blev jag spontant gravid! Vilken lycka! Tiden gick och jag mådde sådär rysligt gravid, lycklig, illamående, förväntansfull och jätte trött. I vecka nio föll jag ihop och kräktes av smärta, satte lillen i säkerhet i sin spjälsäng och ringde sjukvården. Fick åka in akut och blev opererad pga utomkveds i höger äggledare. Dom plockade bort hela äggledaren och det lilla lilla livet med ett hjärta som tickade. 

Ledsen fick jag sen åka hem och gråta ut.

Vi samlade ihop oss jag och mannen, skakade av oss resterna från vårt trauma, blickade framåt och konstaterade; det finns en äggledare kvar, det är inte omöjligt. Så snart mensen kom tillbaka började vi försöka att skapa ett syskon till vår skatt. Och fyra månader efter operationen plussade jag igen! Vilket mirakel! Det var bara tröttheten som hann ge sig tillkänna denna gång, innan misstankarna om ett nytt utomkveds dök upp. Ringde vården, bad om ultraljud, undersökning, blodprov, vad som helst som kunde bekräfta att denna graviditet satt där den skulle!

Startade PUL protokoll och följde en helt normal stegring av hcg, blev lite hoppfull igen. Fick höra att detta ser ut att vara en normal graviditet. I vecka 6 gjordes ett tidigt ultraljud, där man kunde se att graviditeten fastnat i den vänstra äggledaren. Eftersom detta var det andra utomkvedet rekommenderades ingen medicinsk behandling, utan det blev återigen operation.

Nu är jag steriliserad tänkte jag. Här tog det stopp. Vi hade egentligen inte råd med ett privatfinansierat ivf försök, och försöket från landstinget hade vi redan gjort och fått vår lilla skatt. Så här tog det stopp. Drömmen dog. 

En tid efteråt när vi landat i vår nya sits och sörjt våra två förluster tillsammans, bestämde vi oss för att vi tar oss råd. Vi bokar ivf. Vi satsar. Nu är vi här. Tillbaka i en grupp på FL med andra ivf-are, gruppen jag inte trodde jag skulle behöva gå med i igen. Men det blir aldrig riktigt som man tänkt sig, så nu jävlar kör vi!
    IVF nr 2, försök nr 1.

Andra sprutan gonal f ikväll, och jag hoppas innerligt att detta ska gå vägen! ❤️

Lycka till, till alla er andra! 💫❤️
  • Vixens
    SaraE1990 skrev 2024-10-24 21:53:19 följande:

Hej

Oj vilka hemska upplevelser!🙁 hoppas att erat IVF försök 2 går bra nu då! Det som är positivt är iaf att du KAN bli gravid, men man vill ju såklart att det ska gå bra hela vägen🙏🏼

jag skulle önska att man iaf fick känna känslan att det kan växa ett foster i min mage, då har man iaf lite hopp om att det kan gå😊 jag har aldrig i mitt 34 åriga liv nog ens varit nära att bli gravid?men håller tummar för oss båda att det kommer gå vägen denna gång✊🏼
    ha de gött 
    Hej! 

Ja vi håller verkligen tummarna, för som du sa så KAN vi ju bli gravida (trodde vi inte innan då vi försökte i 4 år med första) Nu är det inte heller några äggledare kvar så risken för utomkveds är ju minimal. 🙏🏻.

Var på "tidigt ul" igår på 4e sprutdagen då läkaren vill ha extra koll då jag blev översrimmulerad sist. Men allt såg ok ut än så länge, dom minskade ner dosen på gonal f lite, till 137,5 (tidigare 150) och ny kontroll inbokad på måndag.

Jag läste igenom din historia här, ni har också fått kämpa! Låter jätte jobbigt att inte ha en egen menscykel... Hoppas det går vägen för er också! Ni har ett försök kvar nu om jag läste rätt? 

Håller tummarna ✊🏻✊🏻
  • Vixens

Är så sjukt nervös! 😣 Har äggplock imorgon bitti och har sånna skräckminnen från vår tidigare ivf då jag blev översrimmulerad... Minns inte hur det kändes före äggplocket då, utan bara själva plockandet och efteråt. Jag hade så jädrans ont. Tror inte jag är överstimulrrad denna gång, men eftersom jag inte minns hur det var sist så är jag inte heller helt säker. Vet inte heller om smärtan jag kommer ihåg var pga av överstimuleringen eller bara själva plocket.. Ja, ni hör ju hur det snurrar i skallen 😵?💫..

Hur har ni andra upplevt äggplocket? ????

I fredags fanns det i alla fall 11 äggblåsor i varierande storlek, blir spännande att se hur många ägg det är! Sist blev det 12 ägg av 12 blåsor och av det 1 bebis ♥️. 

Antalet är ju inte det viktigaste, men det vore kul att få något till frysen denna gång för framtida syskon 😌. 

• Vixens

Någon annan i tråden som ruvar? Är på RD 2 idag och önskar bara tiden gick snabbare 🙈

På måndag får vi höra om några av dom andra klarat sig till frysen, så det är iaf något att (förhoppningsvis) se fram emot 💕

Håller tummarna för er andra i tråden som kämpar på i med och motgång, hoppas det är er tur snart ????🏼. 

• Vixens
    Juliii86 skrev 2024-11-11 10:00:37 följande:
    Nu gjorde jag en fryst blastocyst återföring i torsdags och är på ruvardag 4. Du är en dag före mig.

Hoppas att de klarar sig till frysen! Den jag satte in var min allra sista i frysen och 2 stycken klarade sig inte till frysen.
    Såg att du redan fått ett svagt svagt plus 😍 Hoppas det håller i sig och ökar i styrka nu!!

Själv har jag inte vågat testa än....🙈 2022 fick jag svagt positivt på RD 6 men då var det med en femdagars. Överväger att ta ett test imorgon bitti bara för att (då rd6) 😅 vet inte om resultatet syns olika beroende på om det är en 2 eller 5 dagars?

Det blev inga till frysen för oss, så jag hoppas på den vi fick tillbaka ❤️.

Kommer du testa var och varannan morgon nu framöver? 😆😍
  • Vixens
    Juliii86 skrev 2024-11-11 21:03:33 följande:
    Ja 🥰 ett jätte svagt plus! Jag hoppas det också. 

Jag gjorde ett färsk återföring för många år sen och jag höll mig så länge ända till dag 10. Det var det längsta jag någonsin väntat 😂 Nu när jag tänker efter så är väldigt imponerad på mig själv.

Jag har faktiskt ingen aning hur det är men jag tycker inte det ska spela roll det enda är väl vilken dag man är på som det visar bäst.

Åh vad tråkigt att det inte blev något i frysen men vi får hoppas på att denna går vägen. 

Jag vet inte hur jag ska göra. Det är väl mest för att se om strecket blir starkare eller om det avtar helt. Jag har tidigare haft tidiga mf så jag är lite nojjig och dessutom är det vår sista chans att få barn 😔 Sen kan man väl hoppas att det går på naturliga vägen men den chansen är liten. 

Du är så stark som kan väntar så länge 😊
    Oj dag 10! DET är imponerande 😅

Själv kunde jag inte hålla mig, tog ett negativt test i morse. Provar igen i övermorgon, det är ju tidigt fortfarande 😁. Går det inte denna gång så har vi ett äggplock till i det paket vi köpt, men man hoppas ju slippa! 😆

Usch vad jobbigt med mf😞 var det nyligen det hände? Hoppas detta plus stannar kvar så ni får till ett syskon! 😊
  • Vixens
    SaraE1990 skrev 2024-11-11 13:23:25 följande:

Jag gjorde en frysåterföring i lördags i Uppsala😊
    det sista (Och enda vi hade i frysen) så hoppas på det!

jag är så jävla dålig på att skriva ut alla IVF förkortningar, vet inte ens vad alla betyder. Om nån har tid och vill får man gärna vara göra ett inlägg med de förkortningarna👍😊

iaf så ska jag inte testa förrän om 3 veckor, har gjort återföring 2 ggr tidigare och mensen har alltid kommit efter 2 veckor och förstört allt roligt🤬 

så hoppas på denna gång!🙏🏼❤️❤️😍😍????💖💖💖

Hej 😊

Är inte heller något proffs men kan göra ett försök på dom jag kommer på 😆

TD = testdag (bestämt datum av läkaren)
    RD = Ruvardag
    ET = Embryo transfer/återföring färsk
    FET = frozen embryo transfer/återföring fryst

Finns säker fler, men det kan andra komplettera med isåfall 😂.

Kommer du kunna hålla dig med att testa enda fram till din testdag? 🙈

Hoppas iaf det går bra för dig med! 🌸😍
    Håller tummarna för oss allihop! 💫
  • Vixens
    SaraE1990 skrev 2024-11-13 21:55:36 följande:
    Tack för lite förkortningsförklaringar:) 

Ja, jag ska bara försöka låtsas som att allt är som vanligt så jag slipper all ångest och oro. När jag gjort mina tidigare försök så har mensen kommit innan jag hunnit testa så har inte ens behövt...det suger ju och tar bort lite av spänningen att testa. 

Men håller tummarna att det går bra denna gång :) 
    Jag har då inte kunnat hålla mig med testerna 😂

Negativt den 12e och 14e, svagt svagt skuggigt den 15e och idag positivt på digitalt 🥹♥️. Är på RD 10 idag och Bim - 2.

Nu hoppas jag att det stannar kvar 🙏🏻♥️
  • Vixens
    Vixens skrev 2024-11-16 06:33:31 följande:
    Jag har då inte kunnat hålla mig med testerna 😂

Negativt den 12e och 14e, svagt svagt skuggigt den 15e och idag positivt på digitalt 🥹♥️. Är på RD 10 idag och Bim - 2.

Nu hoppas jag att det stannar kvar 🙏🏻♥️
    Det höll sig inte länge tyvärr 🥺...

Testerna ökade i styrka men rätt var det var så fick jag mens och blöder rätt kraftigt, måste vara ett mf som pågår 😔.

Den här berg-och-dalbanan av känslor kör slut på mig.

Nu förbereder jag mig mentalt för ett mf och allt vad det innebär. Med en till omgång ivf och ett nytt äggplock eftersom det inte blivit något till frysen.

Ett försök kvar. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
  • Vixens
    SaraE1990 skrev 2024-11-22 08:26:26 följande:

Vad tråkigt att det inte gick vägen?jag är på RD 13, brukar inte testa innan testdag..jag vill inte bli besviken..
    jag har gjort återföring 2 gånger tidigare, båda gånger har jag fått mens exakt 16 dagar efter (inte gravid alltså). 

Är livrädd att få mens nu den 25:e som då blir 16 dagar efter, så tråkigt att man inte ens hinner testa på testdagen.

vi har bara ett försök kvar sen och inga till frysen..men jag vet inte om jag orkar med processen nu på en gång.
    jag måste ju äta p-piller för att få mens och mår fruktansvärt av dom, blir typ deprimerad och känner mig konstig.

Jag Tror ingen som inte har gått igenom IVF som kvinna kan förstå hur jobbigt det är med alla hormoner, väntan, processer och det ansvar man själv känner🙂??️ 

så bra kämpat alla❤️ uppdaterat snart igen hur det går 🙏🏼jag vill detta så mkt så hoppas på ingen mens nu🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Hoppas verkligen det går bra för er! 🙏🏻♥️

Nästa vända ska jag också försöka vänta med att testa till testdagen, och kommer mensen så har man iaf inte fått ett plus innan. 

Jag hade testdag idag och tog ett digitalt som fortfarande visar gravid 1-2 precis som förra veckan, hade det varit OK i magen så borde den visat 2-3 nu.. Så det blir att kontakta kliniken och börja om från början 😔.

Bara att ladda och och se när vi kan sätta igång igen! Hoppas vi får starta nästa runda relativt snabbt 🙏🏻.

Stort lycka till, till alla er andra som kämpar! ♥️
Svar på tråden IVF/ICSI 2024