• Gräddtårtan

IVF/ICSI 2024

Hej alla,

Jag hoppar in här. Dags för mig att göra min första IVF-runda med äggplock imorgon.

Har följt tråden till viss del och uppskattar så mycket att höra om alla er andra och ta del av er resa. På något sätt känner man sig mindre ensam, även fast jag också på  något annat sätt känner mig mest ensam i världen. 

Vi håller tummarna att det här ska gå vägen! 

Stora kramar till alla som tyvärr behöver gå samma resa, men vi ska nog klara det här ❤️❤️

• Gräddtårtan

Hej!

Jag är rätt ny på familjeliv och har inte lärt mig citera än. Jag kan försöka svara på din fråga J000ssan av det lilla jag vet om sköldkörteln. Vill bara börja med att nämna att jag verkligen inte är läkare, och det jag tror jag vet om ämnet har jag hittat genom att googla runt och leta på nätet. Jag tror kanske många här inne är mycket mer kunniga än mig på området dessutom 🙂

Jag har iallafall hört att ett TSH under 2.0 fungerar bra inom fertilitetssammanhang, medan värden över det kan vara mindre bra för att bibehålla/bli gravid. Vården tror jag har normalgränsvärde vid 4.2, och medicinerar oftast sällan värden under 10, -vilket vissa anser är ett för högt gränsvärde, åtminstone inom sådana här sammanhang. 

TPOak är en indikator som visar om det finns en autoimmun anledning till en underaktiv sköldkörtel (ett högt TSH), genom att mäta antikroppar mot sköldkörteln. Ett högt värde kan indikera autoimmunitet mot sköldkörteln, exempelvis hashimotos sjukdom (som ger upphov till hypotyreos). Jag tror man ska ha ett värde över 100 för att autoimminitet ska bekräftas.

T3 (referensvärde 3.1-6.8) och T4 (referensvärde 12-22) är de hormon som sköldkörteln producerar. En underaktiv sköldkörtel producerar ofta mindre hormon och en överaktiv producerar för mycket hormon. 

Alla dessa värden tenderar ofta att hänga ihop, (men behöver inte göra det) och skapar ofta en bild över läget. Enligt min egen lekmanna/amatörbedömning verkar du ha bra värden även för fertilitetssammanhang. TPOak kan ligga i en lågt gränsvärde, men ingenting jag hade oroat mig över.

Vill poängtera IGEN att jag verkligen inte är läkare och det här baseras endast på vad jag läst lite här och var på nätet/google.

Vad säger din läkare om provsvaren? 🙂

• Gräddtårtan
    Lina98 skrev 2024-08-15 12:51:38 följande:

Åh vad roligt!! Håller tummarna för dig!! 

Jag är på ruvardag 3 och letar febrilt efter symtom. Känner inget ännu?😩

Håller tummarna för dig! Själv är jag på ruvardag 2 efter ET 🙂 
  • Gräddtårtan
    Lina98 skrev 2024-08-15 12:51:38 följande:

Åh vad roligt!! Håller tummarna för dig!! 

Jag är på ruvardag 3 och letar febrilt efter symtom. Känner inget ännu?😩

Jag tror det dels är väldigt individuellt, och dels är kanske lite tidigt för eventuella symtom? 🙂 håller iallafall tummarna för dig också! 
  • Gräddtårtan
    Lina98 skrev 2024-08-15 19:15:30 följande:
    Gräddtårtan- Åh vad spännande att vi har ruvardagar så nära!! Så är det säkert men man vill ju inget annat än att känna något? har du börjat känna något än? Vilken dag har du testdag?
    Jaa, jätteroligt! 😍 min testdag är 25/8. När är din? 🙂
  • Gräddtårtan
    Lina98 skrev 2024-08-16 07:59:21 följande:
    Vi har samma😍 vi kommer dock testa 24/8 då vi ska iväg 25/8 och vill ha hunnit landa lite i beskedet. 
    Vad roligt! 😍 Kommer nog testas lite tidigt även här 😆
  • Gräddtårtan

Uppdatering: tyvärr blev det negativt på testdagen 25/8 med vår fina blastocyst som såg så livsduglig och fin ut 😭 nu inväntar vi FET i oktober. Naturlig cykel. Har dock proggisar kvar hemma sedan ET. Finns det några nackdelar med att ta dem även om inte läkaren ordinerat det tro? 🤔

• Gräddtårtan
    RH93 skrev 2024-08-29 17:10:35 följande:
    Åh nej så tufft 😔 håller tummarna för oktober. Jag tror inte det är någon risk, som jag förstått det så tar kroppen upp det den behöver och stöterut resten. Men jag är ju inte läkare haha. Du skulle inte kunna ta upp det medläkaren ändå och fråga så du kan få ett bra medicinskt svar på varför man inte ordinerar det? Är ju upp till dig sen ändå tänker jag.
    Det jag fick höra från mottagningen när vi planerade FET var att "vi tänker att din kropp har alla hormoner som behövs och sköter det bra själv. Så denna gång låter vi kroppen göra sin grej". 

I tidigare utredning hade jag 50 i progrsteron (lutealfas). Vet inte om det är tillräckligt bra eller dåligt. Men jag har aldrig haft kort lutealfas eller några kända problem med min cykel. (Vår infertilitet är oförklarad).

Ja vi håller tummarna för oktober. Önskar bara det inte vore så tungt med denna väntan och känslan av att det aldrig tar sig! Hinner ju googla runt och skrämma upp sig själv så man blir tokig.

Håller tummarna för er som ruvar också 🤞🤞❤️
  • Gräddtårtan
    Lina98 skrev 2024-08-30 17:35:40 följande:

Hej på er! 

Negativt på testdagen den 25/8 för oss också. Vi ska förhoppningsvis få göra nästa FET redan nu i september så det känns skönt att det blir ett nytt försök så snabbt. Vi har en kvar i frysen så får hoppas att det är vårt guldägg❤️

Ååh nej vad tråkigt 💔💔 beklagar 💔

Vi håller tummarna för september!
  • Gräddtårtan
    EFW skrev 2024-10-03 07:51:22 följande:

Jag är så imponerade av er som kan låta bli att testa, själv testar jag ju till och med ut ovitrellen 😂 Och började hoppas på bebis sträck från ruvardag 5. 

Bara 13 dagar kvar nu då!! Håller tummarna stenhårt för er! ❤️

Hur går det för er andra i tråden? 

Hoppas på en FET denna cykel. UL inbokat på måndag, men ÄL kom såklart idag, tre dagar tidigt. Så jag hoppas som sagt. Blir kanske på fredag isåfall?

Kul att så många andra är igång med! ❤️❤️ 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024