• SaraE1990

IVF/ICSI 2024

Hejsan

Jag och min sambo gjorde startade vår utredning våren 2023. Jag har inte haft mens på 15 år vilket kan vara ett resultat på ätstörningar, låg vikt och dålig kost. När jag nu är normalviktig och har varit sedan många år har jag inte fått tillbaka mensen. Någonting i mitt system har blivit rubbat vilket jag tycker är väldigt jobbigt. Det känns som det är mitt egna fel. 

sedan har jag också celikai (glutenintolerans) och jag har läst att fertiliteten kan rubbas om man har det. (Dock kanske det är när man äter gluten och slutatde för ca 12 år sedan). Men är det någon mer som har celikai och upplever svårigheter att få barn?

För att starta ivf:en behövde jag få mens, jag fick då p-piller och skulle äta dom 3 veckor. Det var inte problemfritt då min pappa fått en stroke vid 45 års ålder. 
    jag fick mens och blev överlycklig. 

så vi gjorde första IVF försöket i april/maj 2024
    Blev stimulerad med sprutor menopur 150 först och ökade sen någon dos. 

6 ägg fick de ut, 5 såg bra ut men endast gick att återföra. 

inget till frysen. 

ingen graviditet 

andra ivf försöket fick jag högre dos menopur 300 I typ 15 dagar. Efter ägguttag som gav 8 Ägg blev jag supersvullen och hade så ont i magen så fort jag åt, gick och drack. Blev lite överstimulerad vilket var hemskt! 

gjorde ägguttag på måndag 2/9 och på lördag 7/9 skulle vi göra återföring. Vilket inte var så kul när man är överstimulerad. 
    Tror 6 stycken såg bra ut, ett hade utvecklats bra och vi fick ett till frysen. 

idag 13/9 har svullnaden och magont äntligen börjat gått ner, det är två veckor kvar tills vi får veta om embryot har fästs. Jag hatar att vänta..vet inte hur mycket man vågar träna och man är rädd att göra något för att påverka om man blir gravid eller inte. 

Gud jag har skrivit för mycket hehe men när man inte har något att prata med som har genomgått samma sak vill man få ur sig allt! 

• SaraE1990

Ja såklart, men saken är den att när jag äter p-piller så får jag bara mens när jag ätit det i 3 veckor men den kommer liksom inte tillbaka. Jag är helt frisk i övrigt, när vi gjorde fertilitetsutredningen var det ingenting som var onormalt. 

Dom visste inte varför mensen inte kommer tillbaka. 
    När jag var yngre hade jag regelbundna men extremt riklig mens. Fick då minipiller som gjorde att jag inte fick mens. Sen när jag slutade med dom (i kombination med lågt BMI) kanske gjorde att den inte kom tillbaka?

Jag har massa olika teorier men så svårt att veta?ska testa att Börja äta rött kött igen (äter fisk/skaldjur och kyckling). 

ja men vad kul! Hoppas på positivt resultat! gör du på privat klinik eller landstinge?

Jag ringde till fertilitetsmottagningen och de sa att man inte bara ska sitta stilla utan man kan röra på sig. När jag pratar träning så är det typ att gå till gymmet å cykla eller nå sånt lugnt. Inte lyfta vikter eller gå på pass.jag har inte styrketränat sedan stimuleringen då man inte ska lyfta tungt. 
    jag är arbetssökande dessutom så rör jag inte på mig sitter ja i soffan hela dagen:( 
    Det som jag tycker är drygt är att man konstant har dåligt samvete för att göra ?fel?. har dock förstått att slumpen av gör om det blir positivt eller inte i slutändan😊

håller tummarna för din skulle också👍

• SaraE1990
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-09-13 16:45:43 följande:

Hm vad konstigt! Men du har inte testat typ Letrozol för att stimulera ägglossningen? 

Jag gör privat eftersom det har inte gått ett år sedan vi fick missfall men det har gått mer än ett år sen vi började försöka. Men efter missfallet fick jag en hormonrubbning så jag tror att det är svårt för mig att bli gravid naturligt nu så därför vi testar ivf. Och för att jag jättegärna ville kunna frysa ner ett embryo för framtiden, eftersom jag har lågt amh och bara en äggstock. Gör du via landstinget? 

Ja det tror jag också, det är ju ofta bra att röra på sig med det mesta så borde ju vara det i detta fallet också! Jag går lite korta promenader nu men har också fått en dunderförkylning så kan ändå inte röra mig så mycket just nu. Men känner igen mig i att man hela tiden känner att man gör fel eller inte vet vad man ska göra för att göra rätt 😅 

Tack detsamma!🤩

Nej jag har inte testat letnozol, (om det inte är sprayen) men fick inte mena av den, då fick jag ta p-piller. Jag bara gör som de på kvinnokliniken säger😜
    jJa okej men då få ni bekosta det själva? vi har ju bara ett försök kvar från landstinget som vi gör det genom så jag blrjar bli stressad! 

ja jag förstår, man kan ju göra på lite olika sätt! 

jag vill gärna göra på privat där dom sätter tillbaka två embryon. men får se om vi kommer behöva det..

det är väll en vecka kvar till testning så jag får väll försöka hantera denna ångest och oro på något vis!:)

• SaraE1990

Förresten jag måste fråga, efter återinföring och denna väntan i 3 veckor, har ni fått mens då innan testdag och därmed förstått att det var negativt?

Första gången jag gjorde IVF så fick jag mens ca 2 dagar innan 3 veckor hade gått..så besviken För det var självklart negativt.

nu andra gången har jag 1 vecka kvar till testdag men känner lite ?mensvärk? som att jag ska få mens. man blir så ledsen för jag är nästan säker på att jag kommer få mens idag eller imorgon 🥲 vilket betyder misslyckat försök nr 2.

är det någon mer som varit med om det? 

• SaraE1990
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-09-20 16:41:23 följande:
    Jag fick inte mens men spottings och läkaren sa att det beror på att kroppen insett att implementationen inte skett och då påbörjat nedbrytningen av slemhinnan så smått (eller vad det nu är😅). Så tråkigt! Jag hoppas verkligen att mensen lyser med sin frånvaro för dig! Mensvärk kan ju också vara ett tidigt graviditetssymptom, håller alla tummar för det istället ❤️
    Ja okej, det kan man ju förstå. Men sist som sagt fick jag typ rejäl blödning som en mens i flera dagar och kände den där molande värken som man brukar få innan..det är typ det jag känner nu också så det är därför jag är lite så orolig. Det är ju tråkigt men jag är sån som hellre är inställd på det värsta än att bli superbesviken sen..
    men jag hoppas ju såklart och ska försöka få veckan att gå fort😊
  • SaraE1990
    Eulalia84 skrev 2024-09-21 14:08:18 följande:
    Jag har fått mens före testdag i båda mina ivf försök. Har fått mensvärk ett par dagar innan och sen har mensen kommit på förväntad dag. Så för mig har mensvärk hittills varit ett dåligt tecken. Men vet många som fått mensvärk och trott att mensen varit på väg men där dom i själva verket varit gravida så det kan variera☺️ Håller tummarna för dig och att mensen håller sig borta❤️ 
    Jaha ja det är ju det som är tråkigt att det är det som avslöjar att det inte fungerat..men får ha lite is i magen och stå ut denna vecka..
    men hur har det gått för dig med ivf försöken? Har det lyckats?😊
  • SaraE1990
    Eulalia84 skrev 2024-09-21 20:41:24 följande:
    Ja det är ju så tråkigt när man inte ens tar sig till testdagen utan att veta att det är kört.

Vi har inte lyckats än. Gjort två omgångar med äggplock, första fick jag tillbaka ett tvådagars som inte tog sig och fick inget till frysen. Nu andra gången fick jag tillbaka en femdagars som inte heller fäste. Men detta äggplock fick vi 3 blastocyster till frysen så nu  hoppas vi att någon av dessa ska vara guldägget☺️ 

ja vad synd! Men gud vad skönt att få några till frysen, det är ju så drygt att göra stimuleringen. Men hoppas på att det funkar nästa gång! 

Jag har ett i frysen och bara en försök kvar via landstinget..så man känner ju sig lite stressad?

• SaraE1990

Hej igen, som jag trodde så var det lite rött när jag gick på toa, idag har jag känt typiska mensvärken molnande i magen..så är kört andra IVF försöket. 
    Jag är så ledsen och besviken eftersom man har gått genom så mycket skit också blir det inget🥲 

Nu måste man väll vänta ytterligare en tid, äta p-piller och få mens igen och har ett litet embryo i frysen?

Jag vet att man ska försöka vara positiv men det tar fan mycket på psyket och kroppen att proppa i sig massa hormoner och att känna att man inte kan leva som vanligt!

• SaraE1990

Hej igen

Jag gjorde ett misslyckat återföringsförsök i september. Gjorde äggplock i Augusti och fick då bara ett till frysen (och det jag gjorde återföringen med). 
    Då jag inte har mens så måste jag äta p piller i 3 veckor och sedan få en bortfallsblödning nu inför återföringen av det frysta embryot. 
    Jag ska också äta progynom i 10 dagar av någon anledning?..

sen antar jag att jag ska till uppsala och återföra det frysta guldägget och hoppas på ett j**** plus på stickan:) 

Är det någon mer som inte har en naturlig menscykel?  Jag tycker att det jobbigaste är alla tabletter och sprutor med alla olika hormoner som sätter hela kroppen ur balans. Man vet nästan inte vem man är längre och vad som är hormoner och inte...
    Tycker det är superdrygt...

Jag uppdaterar senare..som vanligt i en IVF process= VÄNTAN

• SaraE1990

Hej

Vixens skrev 2024-10-23 19:42:22 följande:

Hej! 

I början av året trodde jag aldrig att jag skulle gå med i en sån här grupp igen. Strax efter att mitt lilla ivf mirakel fyllde 1 år blev jag spontant gravid! Vilken lycka! Tiden gick och jag mådde sådär rysligt gravid, lycklig, illamående, förväntansfull och jätte trött. I vecka nio föll jag ihop och kräktes av smärta, satte lillen i säkerhet i sin spjälsäng och ringde sjukvården. Fick åka in akut och blev opererad pga utomkveds i höger äggledare. Dom plockade bort hela äggledaren och det lilla lilla livet med ett hjärta som tickade. 

Ledsen fick jag sen åka hem och gråta ut.

Vi samlade ihop oss jag och mannen, skakade av oss resterna från vårt trauma, blickade framåt och konstaterade; det finns en äggledare kvar, det är inte omöjligt. Så snart mensen kom tillbaka började vi försöka att skapa ett syskon till vår skatt. Och fyra månader efter operationen plussade jag igen! Vilket mirakel! Det var bara tröttheten som hann ge sig tillkänna denna gång, innan misstankarna om ett nytt utomkveds dök upp. Ringde vården, bad om ultraljud, undersökning, blodprov, vad som helst som kunde bekräfta att denna graviditet satt där den skulle!

Startade PUL protokoll och följde en helt normal stegring av hcg, blev lite hoppfull igen. Fick höra att detta ser ut att vara en normal graviditet. I vecka 6 gjordes ett tidigt ultraljud, där man kunde se att graviditeten fastnat i den vänstra äggledaren. Eftersom detta var det andra utomkvedet rekommenderades ingen medicinsk behandling, utan det blev återigen operation.

Nu är jag steriliserad tänkte jag. Här tog det stopp. Vi hade egentligen inte råd med ett privatfinansierat ivf försök, och försöket från landstinget hade vi redan gjort och fått vår lilla skatt. Så här tog det stopp. Drömmen dog. 

En tid efteråt när vi landat i vår nya sits och sörjt våra två förluster tillsammans, bestämde vi oss för att vi tar oss råd. Vi bokar ivf. Vi satsar. Nu är vi här. Tillbaka i en grupp på FL med andra ivf-are, gruppen jag inte trodde jag skulle behöva gå med i igen. Men det blir aldrig riktigt som man tänkt sig, så nu jävlar kör vi!
    IVF nr 2, försök nr 1.

Andra sprutan gonal f ikväll, och jag hoppas innerligt att detta ska gå vägen! ❤️

Lycka till, till alla er andra! 💫❤️

Oj vilka hemska upplevelser!🙁 hoppas att erat IVF försök 2 går bra nu då! Det som är positivt är iaf att du KAN bli gravid, men man vill ju såklart att det ska gå bra hela vägen🙏🏼

jag skulle önska att man iaf fick känna känslan att det kan växa ett foster i min mage, då har man iaf lite hopp om att det kan gå😊 jag har aldrig i mitt 34 åriga liv nog ens varit nära att bli gravid?men håller tummar för oss båda att det kommer gå vägen denna gång✊🏼
    ha de gött 
  • SaraE1990

Hej

jag har skrivit lite tidigare i tråden hur många IVF försök jag gjort. 

försök 1- fick ut 5 ägg - endast 1 befruktad. Negativt grav-test. 
    försök 2- fick ut 8 ägg- 2 befruktade. ett  återföring och ett till frysen. 

försök 3 med frysåterföring nu på lördag 9/11 😊🙌🏻🙏🏼 så hoppas att stjärnora och planeterna står rätt nu!!!

Har länge haft problem med mina leder och sedan senaste IVF försöket varit extremt trött och ledvärken blivit värre. 
    vet inte om det är för att jag måste äta p-piller för att få mens. Någon mer som upplevt symptom av p-piller? 

var också till HC för att jag Just har haft så ont i lederna och varit så trött dom senaste månaderna. 

läkaren från HC ringde och sa att jag hade låga sköldkörtelvärden, inte mkt men jag skulle få levaxin.
    är det någon som har problem med sköldkörteln och också har svårt att få barn?

Jag tycker att det borde finnas ett samband mellan alla kroppsliga problem med ledvärk, trötthet, energilöshet, att jag inte har haft mens på 15 år och min barnlöshet. 

Jag ska tillägga att jag har varit nykterist i 6 år, slutat dricka koffein, äter inte godis, chips och halvfabrikat sedan 2011. tränar och rör mig mycket, är allmänt hälsosam. 

det har inte lett till graviditet?däremot Har jag varit kronisk stressad i flera år..blir ännu mer stressad när man gjort återföring. Tror inte det är bra om kroppen ska kunna utveckla ett barn. 

• SaraE1990

Jag gjorde en frysåterföring i lördags i Uppsala😊
    det sista (Och enda vi hade i frysen) så hoppas på det!

jag är så jävla dålig på att skriva ut alla IVF förkortningar, vet inte ens vad alla betyder. Om nån har tid och vill får man gärna vara göra ett inlägg med de förkortningarna👍😊

iaf så ska jag inte testa förrän om 3 veckor, har gjort återföring 2 ggr tidigare och mensen har alltid kommit efter 2 veckor och förstört allt roligt🤬 

så hoppas på denna gång!🙏🏼❤️❤️😍😍????💖💖💖

• SaraE1990
    Vixens skrev 2024-11-12 15:48:55 följande:
    Hej 😊

Är inte heller något proffs men kan göra ett försök på dom jag kommer på 😆

TD = testdag (bestämt datum av läkaren)
    RD = Ruvardag
    ET = Embryo transfer/återföring färsk
    FET = frozen embryo transfer/återföring fryst

Finns säker fler, men det kan andra komplettera med isåfall 😂.

Kommer du kunna hålla dig med att testa enda fram till din testdag? 🙈

Hoppas iaf det går bra för dig med! 🌸😍
    Håller tummarna för oss allihop! 💫
    Tack för lite förkortningsförklaringar:) 

Ja, jag ska bara försöka låtsas som att allt är som vanligt så jag slipper all ångest och oro. När jag gjort mina tidigare försök så har mensen kommit innan jag hunnit testa så har inte ens behövt...det suger ju och tar bort lite av spänningen att testa. 

Men håller tummarna att det går bra denna gång :) 
  • SaraE1990
    Vixens skrev 2024-11-21 19:28:21 följande:
    Det höll sig inte länge tyvärr 🥺...

Testerna ökade i styrka men rätt var det var så fick jag mens och blöder rätt kraftigt, måste vara ett mf som pågår 😔.

Den här berg-och-dalbanan av känslor kör slut på mig.

Nu förbereder jag mig mentalt för ett mf och allt vad det innebär. Med en till omgång ivf och ett nytt äggplock eftersom det inte blivit något till frysen.

Ett försök kvar. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Vad tråkigt att det inte gick vägen?jag är på RD 13, brukar inte testa innan testdag..jag vill inte bli besviken..
    jag har gjort återföring 2 gånger tidigare, båda gånger har jag fått mens exakt 16 dagar efter (inte gravid alltså). 

Är livrädd att få mens nu den 25:e som då blir 16 dagar efter, så tråkigt att man inte ens hinner testa på testdagen.

vi har bara ett försök kvar sen och inga till frysen..men jag vet inte om jag orkar med processen nu på en gång.
    jag måste ju äta p-piller för att få mens och mår fruktansvärt av dom, blir typ deprimerad och känner mig konstig.

Jag Tror ingen som inte har gått igenom IVF som kvinna kan förstå hur jobbigt det är med alla hormoner, väntan, processer och det ansvar man själv känner🙂??️ 

så bra kämpat alla❤️ uppdaterat snart igen hur det går 🙏🏼jag vill detta så mkt så hoppas på ingen mens nu🙏🏼🙏🏼🙏🏼

• SaraE1990

Hej på er😊 

Idag tog jag ett grav test, gjorde FET 9/11, skulle ha tagit testet 27/11 men med lite rädsla för att veta resultatet och att jag hade missat det så gjorde jag det idag😊😊

det var positivt🙏🏼😃😃😃

jag känner mig väldigt glad men jag är orolig då det är så tidigt! Ska försöka njuta av detta och jag är så jävla glad bara att jag kan bli gravid! Det är möjligt!

Lycka till alla som också försöker! Detta är 3:e försöket för mig och jag tror verkligen att det handlar om tur och slumpen! Man kan inte påverka det..🙌🏻🌈❤️

Ta hand om er????

Svar på tråden IVF/ICSI 2024