• Anonym (Ljuslyktan)

IVF/ICSI 2024

Hej @Smörblomman24 Här finns en till som ruvar, RD2 och tiden kan inte gå långsammare! Första inlägget jag gör i detta forum, förstår inte riktigt hur man taggar någon, men hoppas du ser ändå :) Läst igenom den här tråden och vi har ganska så lik situation verkar det som, så kände att jag gärna ville skriva, så du vet att vi är flera :) Detta är också mitt andra försök, gjorde äggplock och återföring av färsk blastocyst i November, tyvärr negativt resultat och blev rätt så knäckt. Tog en paus pga julledighet och gör nu FET1. Jag har också fått Ovitrelle som lutalfasstöd denna gången, istället för progesteron. Hittills har jag inte känt av några symptom alls. Förra gången så hade jag inte heller så mycket symptom under ruvardagarna, så känner helt ärligt inte världens optimism för att det ska funka den här gången heller :( men vet att det bara är RD2, och inga symptom behöver nödvändigtvis inte vara något dåligt, så ska försöka sitta lugnt i båten och skriver av mig här istället.

Hur har din upplevelse varit hittills? Känner du av några symptom? 

• Anonym (Ljuslyktan)
    Smörblomman24 skrev 2024-01-24 15:21:29 följande:

Hej Ljuslyktan! Vad kul att du hittade hit :D så skönt att få skriva av sig med någon i samma sits, det hjälpte mig något enormt sist.

Då verkar vi verkligen gjort samma resa hitintills! De hittade heller inget avvikande på er under undersökningarna?

Och vad spännande att du också fått köra ovitrelle istället för progrsteronsupparna, de var hemska! Känner med dig i sorgen när det inte satte sig på första försöket, men med statistiken i handen så är det inte så konstigt. Jag håller verkligen tummarna för oss denna gång! Har ni fler kvar i frysen sen OM det här inte skulle gå vägen? 

Jag har inga känningar öht just nu, hade lite molade värk imorse och lite huvudvärk, men det hade jag hela helgen också - så antar att det är från sprutan och inget annat. Man blir nästan galen av den här väntan! Sist ruvade jag över jul/nyår = hemskt. Massa ledigtid och massa tid att bara sitta och känna efter! Känns bättre nu plus att det är i en naturlig cykel. Antar att din mens också blev väldigt uppskjuten vid första försöket? Jag har egentligen 27dgr men hade 37dgr cykel då. 

Jag mådde som du beskriver vid första gången också, hade inga känningar. Men jag skrev med en tjej sist som hade samma ruvdag som mig nästan och hon kände inget men blev gravid! Så vi får hålla tummarna nu :D 

btw Angående taggen, du trycker på ''citera'' på inlägget du vill svara på Skrattande

Hej Smörblomman24! Förlåt för att jag inte svarat, har känt mig nere och inte velat låta alldeles för negativ i min kommunikation, så avstått från att skriva. Men imorse så tänkte jag på dig och undrar hur du har det och hur ruvandet går?

För min del så är det RD6 idag och jag har absolut inga känningar. Har redan kastat in handduken mentalt, tror inte det blir nånting den här gången heller tyvärr :( Det låter såklart hoppfullt när du säger att du skrev med någon förra gången som inte hade några känningar men att det sen visade sig att hon var gravid, och har läst om liknande stories, så finns en liten gnutta hopp i mig kvar.

Gällande dina frågor så har jag fått ?diagnosen? kvinnlig infertilitet, ospecifierad, dvs inget har hittats som de tycker förklarar varför jag inte blir gravid efter 2 år av försök. Jag har normal AMH för min ålder (32 år) och min TSH var aningen förhöjd, de tyckte inte att någon medicinering behövdes, men i och med att jag vet med mig om att det finns sköldkörtelproblem i släkten, så gick jag till den vanliga vården och fick ta några fler sköldkörtelvärden (T4, T3, TPO-AK) och läkaren gick med på att skriva ut levaxin för att se om det kunde hjälpa med graviditet. Är egentligen inte så sugen på att ta levaxin och skulle vilja försöka hitta rotproblemet och lösa det genom kost/livstilsvanor om det är möjligt, men började ändå ta medicinen, som verkar ha hjälpt, då min TSH nu varit på en bra nivå senaste året. Inget har heller hittats när jag varit på diverse VUL eller äggledarspolning. Ingen mer utredning har gjorts. Även om jag är tacksam för att få hjälp och alla som jag träffat på kliniken är väldigt professionella och vill hjälpa till, så kan jag inte låta bli att tycka att själva systemet är så märkligt, hade önskat ett mer helhetstänk och individualisering. Hur har din upplevelse varit? 

Vi har 2 embryon kvar i frysen.

Min mens / bortfallsblödning kom faktiskt tidigare än vanligt under första ET i färsk cykel. Fick blödning redan på RD7.

Hur har dina ruvardagar varit hittills? Håller tummarna för dig och oss :) 
  • Anonym (Ljuslyktan)

Smörblomman24: Tack snälla för din fina respons. Jag hade insättning måndag 22 januari, så 1 dag före dig. Jag är på RD8 idag, om man räknar att insättningsdagen är RD1. Jag har inte en endaste känning, så räknar stenhårt på att mensen dyker upp om någon / några dagar :(
    Låter väldigt jobbigt med den mensvärk som du beskriver :( Kan dock inte låta bli att tänka att det kanske är tecken på graviditet?! Hoppas hoppas att det är så!

Awesomeginger: Hej! :) Hoppas ÄL-veckan går bra! Gällande din fråga så var mitt TSH värde 3.3 vid utredning i Dec 2022. Jag gjorde min utredning hos en vanlig gynekolog (inte en IVF klinik), och den gynekologen tyckte inte att jag behövde medicin. Men läste på själv och hittade flera källor som skrev att det kan vara hjälpsamt att ha TSH under 2.5 när man försöker bli gravid, så kontaktade då vården, fick ta flera blodprover och hade då TSH på runt 4, så läkaren skrev ut levaxin. Har tagit levaxin i snart 1 år nu. Mitt TSH värde förbättrades rätt så fort och hållit sig så av vad jag vet från de blodprov jag tagit, senast 1.9 i Dec 2023. Ska fråga kliniken jag går hos om de kan ?ta över? sköldkörtel-grejen, så jag kan ta blodprov och recept via dom istället, för det låter ju smidigare. Först när jag upptäckte den förhöjda TSH nivån blev jag på nått märkligt sätt glad, för tänkte ?nu har jag äntligen hittat vad felet är?, men nu 1 år senare med bra TSH värden så verkar det ju inte som att det är det som varit / är problemet.

• Anonym (Ljuslyktan)

Awesomeginger: Så ledsen att höra om ditt MF :( Håller tummarna för den här gången!! ❤️

Smörblomman24: RD9 idag och inga känningar och ingen mens. Min mens brukar komma 14 dagar efter ÄL, så om det blir samma nu, så borde den dyka upp imorgon. Om den inte gör det, så har jag tänkt testa första gången på fredag 2 februari, för då har det gått över 10 dagar sen sista Ovitrelle sprutan (läst att den kan sitta i kroppen i upp till 10 dagar). Min officiella testdag är dock onsdag 7 februari (3 veckor efter ÄL). Jag hoppas så mycket för din skull att dina känningar är tecken på graviditet! Om några dagar / en vecka så vet vi, men tiden går så otroligt långsamt, känner precis som dig, man blir verkligen tokig på detta! 

• Anonym (Ljuslyktan)
    Smörblomman24 skrev 2024-01-30 15:20:34 följande:

Så spännande! Inte många dagar kvar tills fredag...får se om jag kör samma - om inte mensen kommer innan såklart. Vår testdag är den 8/2 men känns långt att vänta tills dess! Denna väntan är helt galen :(

Jag har sån molvärk till och från, framförallt efter jag kissat eller ätit vilket känns skumt! Om jag skulle vara gravid så är jag rädd att det satt sig fel eller något...borde inte göra såhär ont väl :(

Håller tummarna för oss nu Hjärta

Låter verkligen tufft! :( Kanske värt att ringa kliniken och se vad dom säger? 
  • Anonym (Ljuslyktan)
    Smörblomman24 skrev 2024-01-30 20:51:26 följande:

Ja, jag får kanske ta och göra det imorgon om det inte ger med sig! :( 

Som jag känner nu blir det tjuvtest på fredag för mig också! Kör du digitalt eller sticka? :)

Mensen kom idag :( Denna sorg, besvikelse, rädsla och frustration gör en tokig. Men försöker blicka framåt... idag är dag 1 på nya cykeln. 

Hur mår du? Håller tummarna ❤️

Svar på tråden IVF/ICSI 2024