Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Flicknamn

Jag tycker att både Esther och Othilia är fruktansvärt fula kärringnamn, Esther är dessutom judiskt. 

Men Junie är fint! Juni är försommarmånaden, då allting går i blomning men inget ännu blommat över. Ett hoppfullt, flickaktigt och ungdomligt namn.

• Cathariiina
    Xenia skrev 2023-12-20 01:49:10 följande:

Jag rostade pa Othilia, vackert och ovanligt. Fast egentligen tycker jag Thilia ar annu finare.

Junie ser bara felstavat ut. Hellre Juni eller Junia.

Esther ar ratt fint ocksa. Vad ar det for fel med judiskt, alla vara bibliska namn var ju fran borjan judiska.

Juni är ett månadsnamn, inte ett människonamn. Det ger mig White Trash-ungmamma-vibbar, vilket Junie inte gör. Men Junia är också fint - det hette Julius Caesars oäkta dotter för övrigt, så ingen kan påstå att något WT i Borlänge har hittat på det.

Det är skillnad på namnen från GT (huvudsakligen judiska) och NT (huvudsakligen kristna). Även om de kristna också var judiska från början, det stämmer, men det har gått ett par tusen år nu. 

Som Israel håller på mot palestinierna, är jag glad att ingen i min familj har något judiskt namn... inte ens något som var judiskt från början men sedan blev förknippat med kristna enbart. 
Svar på tråden Flicknamn