Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?

Hon kan ju ha de kläderna hemma under julen om ni tycker det är okej. Det brukar annars komma instruktioner för hur man ska klä sig i luciatåget så att inte alla kommer som tomtar eller pepparkakor. 

Om ditt barn går i en skola där det mesta är okej kan hon säkert klä sig alternativt. I mitt barns skola skulle hon inte få gå i luciatåget med de kläderna. Instruktionen för mitt barn är: välstruket stjärngosselinne i rätt storlek med påsytt kantband runt kragen, vita långkalsonger, grå/vita raggsockor, vitt linne eller t-shirt under. De är 12 år. Du förstår kanske att Fröken Snusk är långt borta. 

• Mrs Moneybags
    MiaKlara88 skrev 2023-12-05 14:27:36 följande:
    Jag tycker inte texten är så farlig? Och som sagt så är det ju mycket som går över hennes huvud. Hon gillar mest att dansa till den. Massor av musik innehåller ju likande språk.
    Just detta får jag ändå hålla med om. De där metaforerna hänger en 11-åring knappast med i. 

Men man får ändå dra gränser. 
    MiaKlara88 skrev 2023-12-05 13:26:23 följande:
    Barnen har börjat lyssna på låten på TikTok. Vissa föräldrar på skolan tycker inte det är okej. Jag vill inte hålla på att begränsa mitt barn så, hon får lyssna på vad hon vill. Det är väl det som vissa föräldrar antytt är "fel av mig"...
    Jag är nog benägen att hålla med de andra föräldrarna i det. Jag begränsar mitt barn ganska hårt, för jag vill förmedla vad jag tycker är okej och inte. Sedan fattar jag att han precis som alla andra barn lyssnar på annat när jag inte är med och så vidare. Det är en del av att vara barn och ungdom, att utforska gränserna. Men om man inte har några gränser så finns det inte så mycket att utforska och så blir man rätt konturlös i relation till andra människor om man inte förstår vad som är okej och inte (och varför det inte är okej). 

Jag tycker det finns ett värde i att lära barnet att vissa saker är okej vid vissa tillfällen, men inte vid andra tillfällen. Det kan gälla musik, språkbruk, kläder osv. Det gör barnet trygg och barnet får lättare att navigera sin omvärld om han eller hon är medveten om vad som passar sig. En dag ska barnet ut i arbetslivet och på universitet osv och då kan man inte bara köra sitt eget race. 
Svar på tråden Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?