Inlägg från: Anonym (Mat äckligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mat äckligt)

Selektivt ätande bebis..

Vi pratar om ett barn som inte ens är 1 år. I den här åldern har man ju inte hunnit börja ge riktigt god mat med salt och allt som är härligt, ta det chill och sätt inte diagnos 

• Anonym (Mat äckligt)
    miamin skrev 2023-12-05 08:40:39 följande:

Vet inte vart jag satte en diagnos, men tack för trevliga svar på min första tråd någonsin här!

Har en otrolig ointresserad och inte särskilt hjälpsam bvc-sjuksköterska. Vi är förstagångsföräldrar och oroar oss säkert i onödan. Yppar ofta frågor och oro på BVC men blir alltid hänvisad till "läs på livsmedelsverket" alternativt "det blir nog bättre med tiden". Är själv sjuksköterska och vet precis vart jag ska hitta evidensbaserat men det hjälper ju inte om ingenting fungerar.. Sist vi var på BVC var väl 8 mån-kontrollen om jag inte missminner mig och då var rådet "prova bitar", har sedan dess även erbjudit mer blw-mat men min pojk bara tittar på mig som om jag är dum i huvudet och ser äcklad ut när jag hjälper honom att smaka..

Ber om ursäkt om jag uppfattades hård men selektivt ätande brukar idag pratas som en diagnos. 

Så länge barnet växer så är det inget att oroa sig för. Det blir bättre med tiden för absolut majoriteten. 

Svar på tråden Selektivt ätande bebis..