Anonym (Ni behöver mer hjälp.) skrev 2023-12-05 01:25:56 följande:
Så den kan vara så att skolan behöver göra anpassningar även om hon får godkänt, för att hennes kapacitet egentligen är högre o då blir man frustrerad. Det kan vara att hon behöver en lite mindre grupp för att kunna arbeta med skoluppgifterna etc..
Jag tänker detsamma. Utbrotten hemma kan bero på överbelastning av hjärnan i skolan. Hon kanske tom. behöver sitta ensam i ett grupprum någon lektion om dagen, äta i ett lugnt och tyst rum, få ett utrymme att vara ensam i på raster. Jag vet en som gick till skolsköterskans vilorum en stund varje dag för att samla sig och låta hjärnan få en paus, ibland sova lite för att orka.
Att hon presterar bra trots att hon förmodligen stressas av miljön kan bero på att hon är intelligentare än genomsnittet. Men eftersom hon har diagnosticerats med adhd förmodar jag att iq har kollats. I mitt barns fall har vi det så att hon blir uttråkad för att det är alldeles för lätt och långtråkigt i skolan samtidigt som hennes hjärna blir helt överbelastad av intryck.
De pratade på P1 (Ekot eller Kaliber) igår om forskning om varför npf-barnen far så illa i dagens skola.
Att soc inte gör ngt när flickan fungerar i skolan är helt i linje med min erfarenhet av soc och npf. I flera fall är de tyvärr mycket okunniga (de läser inte om det alls i sin utbildning) och då kan det bli precis så fel som i det här fallet. Soc borde istället ha pratat med skolan om sånt som du och jag skrivit här. Istället har de svikit den här flickan som har stort behov av hjälp.