• Goneril

Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig

Stödfamilj som första åtgärd? Vad säger hon själv när ni konfronterar henne? Hur går det i skolan? När började detta beteende? 

• Goneril

Resursskola eller internatskola? Hon måste nog byta miljö, helt ich hållet. Familjen verkar hon inte lyssna på. Hon kan inte få lov att sabotera för syskonen, eller för er vuxna, det kan inte fortgå. Skulle nog prövat med annan miljö. Någon internatskola jag hittade på nätet tar 4.500.-per månad. Finns säkert ett urval med olika avgifter, googla.

• Goneril

Om ni ni faktiskt ringer polisen som ni uppmanats, skulle det få henne att vakna? Hela situationen är helt orimlig, när började detta? Det måste ha funnits tecken tidigt. Nog har man hört talas om tonårsrevolt och själv haft stökiga perioder, men att gå löst på hemmet och bråka med familjen? Som tonåring värnade man ju alltid om sin familj, försvarade lillebrodern mot elaka kamrater och gjorde som man blev tillsagd i hemmet, alltid.

• Goneril

Bipolär sjukdom? Har hon utretts för det? Detta är I te normalt trots, detta är allvarligt, både för er och henne själv. 

• Goneril

Hon måste må riktigt dåligt, problem överallt. Personligen tror jag inte alls på lågaffektivt bemötande, jag tror på bestämdhet från vårdnadshavares sida. Viktigt att föräldrar är eniga. Hon beter sig så här monsteraktigt för att HON KAN. Utan att gå till fysiska bestraffningar, för det ska man aldrig, måste man markera att hon Inte får göra vissa saker, att det inte är OK. Om hon kan backa ska hon få beröm. Genom att bete sig mer vettigt kommer folk i omgivningen att tolerera henne, hon måste förstå det sambandet. Så här gjorde man förr och jag tror inte det var fel. Det måste gå att bryta mönstret. Bestämdhet och ihärdighet är det som gäller.

• Goneril

Läser inläggen på nytt, flickan vägrar följa upp de kontakter som bokats och reagerar kraftfullt och aggressivt på allt möjligt, egentligen. Strängt taget tror jag inte att hon är tillräckligt utredd, en intellektuell funktionsstörning släpar nog i botten, en störning som kräver verktyg. En förening för barn och ungdomar med dessa störningar är FUB, googla på det. De finns överallt i Sverige, väl representerade i olika städer.

• Goneril

TS, tyckte det stod i något av inläggen att det var struligt i skolan, skönt att hon hänger med, förmodligen är hon ganska smart. Det borde ju då rent mänskligt gå att få henne att fatta att hon inte kan bete sig som hon gör, hela familjen blir lidande.                                                                                                                     Familjehem vore det bästa, men som någon skrev är det inte säkert att hon blir mottagen när hon är så utåtagerande. Stödfamilj kanske är mer realistiskt.                                                                                                              Det har föreslagits i tråden att ni borde ringa polisen när hon går till attack, jag var själv inne på det. Frågan är dock om det inte blir alltför stort drama och hur det påverkar henne på sikt. Det blir en krigsförklaring, säkert väldigt svårt för henne att sedan leva under samma tak som resten av familjen.                                                                                                                                       TS, är du och din make eniga på de väsentliga punkterna, att bestämdhet och rutiner är viktigt, bildar ni enad front? Finns det någon snäll farmor eller mormor som hon kan bo hos ett tag? Ofta brukar dessa ungdomar trots allt gilla sina far-och morföräldrar, dessa skulle då kunna tala lite förstånd med henne. Någon åtgärd måste ju ske, så här kan ni inte ha det, dottern mår ju också dåligt av det.

Svar på tråden Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig