Cathariiina skrev 2023-12-04 16:51:15 följande:
Varför skulle inte farmor kunna bli 95 år? :) Och det kanske finns yngre syskon till pappan, eller syskonbarn..? I alla fall är en äldre pappa alltid bättre än att det inte finns någon pappa alls, och ingen släkt alls på den sidan.
Men av någon anledning så går folk ofta igång och hackar, när en kvinna skaffar barn med en äldre man. Då är det oansvarigt, för tänk om han dör snart..? Men om en kvinna skaffar barn ensam med hjälp av donatorsperma, så ska hon hyllas för att hon är självständig och vet vad hon vill och tar sitt öde i egna händer..? Mycket märkligt.
En pappa som är 53 när barnet föds har förmodligen en förälder som är ca 80 redan. Visst kan man ses och lära känna varandra, men det handlar oftast inte om en aktiv farförälder. Tänker på mig själv som är 52. Min mamma har inte en sportslig chans att vara en aktiv mormor. Hon älskar sina barnbarn, men hon kan knappt lämna hemmet pga sjukdom. Hon var ändå bara 23 när hon födde mig.
Tanken är god, men man kan inte skaffa barn med hoppet att ens åldriga förälder ska ta över stafettpinnen om man dör, alternativt ens syskon som kanske står mitt i livet med egna barn och jobb mm.
Gällande ditt sista stycke så tycker jag snarare tvärtom, att folk är betydligt mer misstänksamma mot en kvinna som skaffar barn själv med donator. Jag är en av de kritiska, haha. Men det beror mest på att jag är skeptisk till att skaffa barn själv om man inte på 40-50 år har lyckats få till en enda stabil relation. Hur ska man kunna ha en bra relation till sitt barn om man inte är bra på de sakerna...tänker jag. Barnet är så utlämnat till den enda föräldern.