Inlägg från: Anonym (Herre jävlar!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Herre jävlar!)

Mamma vid 53?

Anonym (Äldre bättre mammor) skrev 2023-12-03 16:09:20 följande:

53 är ju ungt för män..speciellt i vår tid när så många börjar om med 30 åringar när det tröttnat på sina jämngamla fruar.

Vill därför säga att jag tycker 53 är en riktigt bra ålder för en kvinna eftersom de då uppnått livserfarenhet, mognad och skaffat sig empati nog och förhoppningsvis god ekonomi så att barnet kan få en trygg uppväxt.

Det enda som inte hänger med utvecklingen och evolutionen är kvinnors korta befruktningkurva. Vi lever helt andra liv idag och mognar senare varför cykeln istället borde vara 25-60 ca. Tycker synd om kvinnor som har så kort tid på sig att hinna allt i livet. Att vara fertil vid 10 års ålder är bara sjukt, helt onödigt och farligt för kvinnor.

Nej, 53 är inte ungt för män. De har då passerat 70 när barnet blir myndigt och det är riktigt ego-beteende. Och naturligtvis är det inte ungt för en mamma heller.
  • Anonym (Herre jävlar!)
    Anonym (L) skrev 2023-12-03 19:03:54 följande:
    Oavsett ålder så är det säkert många "pigga" 30- 40 åriga föräldrar som inte leker med sina barn av oengagemang. Tror faktiskt inte att ålder är så avgörande för hur bra förälder man är. 
    Du tänker väldigt kortsiktigt. Föräldraskap är ett LÅNGSIKTIGT åtagande. Mycket händer efter 55-60.
  • Anonym (Herre jävlar!)
    Anonym (L) skrev 2023-12-03 21:01:40 följande:
    Jag propagerar inte direkt för att folk ska skaffa barn efter 50. Om man ser till ålder tänker väl jag egentligen att man ska som äldst vara runt 45 år. Men jag försöker ändå nyansera debatten. Det är väldigt lätt att man hamnar i att det är för gammalt för man inte orkar etcetera efter 50. Men många som orkar med sina barn struntar faktiskt i dem oavsett ålder. Engagemang ligger inte i åldern. Får man barn vid 50 är ju chansen god att man är med till de blivit åtminstone 30 år. Absolut tidigt att förlora sina föräldrar, men man är ju i allra högsta grad en mogen vuxen. Det finns nog många genom tiderna och i andra delar av världen som ippfisttas av mormödrar, gamla fastrar eller farbröder som klarar sig utmärkt. Kärlek och vett är det viktigaste! 
    Chansen är knappast så god att du lever med en 53-årig förälder i "åtminstone 30 år". Och det är inte direkt vanligt att man inte åldras med tiden. Frågan behöver faktiskt inte nyanseras. Att skaffa barn vid den åldern är vansinne. Det är också större risk att barnet ska få medicinska problem.
Svar på tråden Mamma vid 53?