PTSD
Jag hade jättesvårt att få behandling för djup depression och ptsd inom regionens sjukvård. Blev bara runtskickad och inte tagen på allvar typ. Till slut kände jag att jag inte orkade leva mer. Då gjorde jag ett sista försök och tog kontakt med en psykolog privat. Det var som dag och natt! Jag fick konkret hjälp. Med depressionen, ångesten och ptsd. Svårt att beskriva behandlingen i detalj nu då det är många år sen, men bla exponeringsterapi tyckte jag var väldigt hjälpsamt. Vi började i små steg på att utsätta mig för sånt som var triggers. Jag fick uppgifter att göra varje dag. Behandlingen pågick i 1,5 år och vi sågs varannan vecka ungefär. Efter det har jag varit i princip helt frisk. Det är bara om jag utsätter mig för väldigt jobbiga situationer som påminner om traumat som jag ibland kan må dåligt igen. Men jag kan ha ett helt normalt liv i vardagen till skillnad från innan behandlingen.
Jag tänker att det här med exponeringsterapi är ju nåt man själv kan jobba ganska mycket med. Jag gör det fortfarande regelbundet, ser aktivt till att inte undvika sådana situationer som triggar ptsdn. Och använda tankeverktyg från behandlingen om det blir jobbigt. Så jag inte halkar tillbaka till att isolera mig, fastna i mardrömmar osv igen.
Hoppas du hittar någon behandling som passar dig och snart mår bättre! Det går att få ett helt friskt liv, och må bra igen även efter ptsd, ge inte upp!