Inlägg från: Anonym (Jonna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jonna)

PTSD

PTSD är väldigt komplext och kan behöva olika former av behandling under många många år, kanske för alltid.  Den kan behöva mediciner under lång tid också för att slippa alla djupa dagar och höga höjder som gör att man tar dåliga beslut. 
    Själv har jag gått i olika former av samtalskontakter och terapi och medicin i 25 år pga PTSD och jag kommer troligen inte bli av med det utan bara hamnar på en hanterbar nivå tids nog. 

Känner du inte förtroende för psykiatrin där du bor har du alltid rätt att söka hjälp på andra orter , du är fri att söka läkarvård precis vart du vill. 

• Anonym (Jonna)
    Anonym (L) skrev 2023-11-30 12:22:00 följande:
    Får man verkligen söka vård var man vill?
    Jag provade att skriva en "egenremiss" en gång till en specifik vårdavledning i min stad (inte psykiatrin) - som man ska få göra enligt lag.

Men de vägrade ta emot min remiss om jag inte gick via en familjeläkare först!
    Konstigt va?
    Oavsett vilken ort du söker hjälp på så behöver du ta kontakt med vårdinrättningar på samma sätt som du gör hemma. Alltså via vårdcentralen först.  
    Egenremisser kan vara lite knepiga i vissa fall, ibland  så  kan dom  behöva mer information än vad du kan ange och därför kan du få svaret att kontakta läkare först. Och vissa avdelningar tar endast emot remiss via läkare. 
    Men du är fri att skriva hur många egenremisser som helst och vartsomhelst.  
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (L) skrev 2023-11-30 12:38:17 följande:
    Hm.. OK.
    Då är det ännu viktigare då att man har förtroende för läkaren på sin vårdcentral.
    För att förtydliga .. Nu vet jag inte vart du bor men om vi säger exempelvis att du bor i Örebro så har du förmodligen en sisådär 30 olika vårdcentraler att välja på inom samma region/landsting  (storstaden/innerstaden/förorterna) och ett flertal psykiatriska mottagningar anslutna till dessa vårdcentraler.  
    Så du även om du bor mitt i stan så kan du söka vården i tex förorten. 
    Jag själv bor precis bredvid en vårdcentral som jag geografiskt sett ska tillhöra men jag har valt att skriva mig på en vårdcentral 2 mil bort istället för den är närmare mitt jobb och jag möter bättre läkare där. 
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (L) skrev 2023-11-30 14:43:47 följande:
    Jo, men precis. Jag har bytt vårdcentral inom min stad, så det visste jag att det gick sedan innan. 

Har bytt på grund av att de som låg närmast var ursusla. 
    Men nu gällde det liksom den regionala vården... alltså avdelningar på "huvudsjukhuset" i regionen som jag inte litar på. 
    Samma sak gäller där. Sjukhus kan du byta precis på samma sätt som vårdcentraler . Och det kan du även be läkarna om som du träffar på vanliga läkarsamtal att du vill bli remitterad till andra sjukhus.  Det är din rättighet. 
    Samma sak gäller egrnremiss. Skicka till vilket sjukhus som helst och var extra tydlig med att du behöver hjälp.som inte kan erbjudas där du bor.
Svar på tråden PTSD