Inlägg från: Anonym (Elisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elisa)

Djurvänner - hjälp mig att tänka rätt

Tråkigt att du fått flera negativa kommentarer om att du tex inte skulle vara en djurvän..

Det är ju precis det du är-djurvän alltså!...du frågar t.o.m på FL om vad som skulle vara bäst för era marsvin..

Jag växte själv upp med flera olika djur, bla marsvin o har haft ganska många  och precis som alla andra djur så har dom olika personligheter..

Även om dom behandlas exakt lika bra-från tidig ålder eller t.om även om man haft dom sen födseln så blir dom inte kopior av varandra!
    Nej det blir inget djur..

I vilket fall så gillade mina marsvin absolut inte att springa direkt på golvet (för halt), OM det inte var en heltäckningsmatta (som vi hade förr i tiden ha ha) eller åtm någon bra matta..+ Att dom gillade att springa omkring i soffan och att kunna hoppa upp o ner i soffan när jag satt där..

Så om dom gillar att gosa i knät, och springa så kanske ni kan kombinera det lite..

Sen låter det som om marsvinen har det bra, trots allt...dom får mat, vatten, rent i buren, springa lite (om dom vill) mys, o ja omskötta helt enkelt..
    Dom har det garanterat bättre än många andra djur..

Men klart man vill göra det bästa man kan för sina djur..o du har ju även fått ngr bra råd, som att själv lägga mer tid på dom tillsammans med din dotter..

Jag tror i vilket fall att dom får det bra eller bättre hos er än ännu en ny familj..Dom har ju dig o dom har varandra..😊

.

• Anonym (Elisa)
    Anonym (Livslängd) skrev 2023-11-30 01:42:48 följande:

Om man är blödig av sig så ska man inte skaffa sig ett marsvin. Dom blir bara 5-6 år gamla. Då är det bättre att skaffa sig en sköldpadda som kan bli mellan 50-100 år gamla. Glad

Ja men sånt är livet..man föds o man dör..
    Finns ingen garanti att någon blir 50-100 år, inte ens en människa..

Så om man är riktigt blödig så är ju det bästa att vara helt ensam-om man resonerar så.  för både människor och djur kan dö närsomhelst..Meeen det vill väl inte folk tänka på ens..för det skulle vara för jobbigt..
  • Anonym (Elisa)
    Yuppyupp skrev 2023-11-30 07:09:04 följande:
    Åh jag har inga problem med att varken tänka eller hantera döden när djur dör. Enda sen jag var liten har jag haft alla mina djur till sista dagen. Vissa har dött av ålder och andra har jag fått hjälpa över när det bara Fanns lidande kvar. Det är en del av att vara djurägare, även om det klart aldrig är roligt. Det här är ju en stor del av att det tar emot mig att sälja dom, för jag tycker att man tar sitt ansvar över djuret hela dess liv. Det är dotterns ointresse och min vardag med för lite tid till lek och gos med marsvinen som fick mig att ställa frågan här. Jag tycker jag fått väldigt bra tips från mångasom jag hoppas kommer ge resultat! Tack! 
    Det svaret var inte till dig TS...

(Mitt svar till dig var innan dess..nr 36 )

Jag svarade (Livslängd) som skrev något om att det var bättre att skaffa sköldpaddor för dom brukar bli 50-100 år..
    Än marsvin för att dom inte blir så gamla..

Jag har också haft djur (bla marsvin) i hela mitt liv och tycker som dig..
Svar på tråden Djurvänner - hjälp mig att tänka rätt