Inlägg från: gebe |Visa alla inlägg
  • gebe

Jobba hemifrån som redovisningskonsult

Någon som jobbar med bokföring/redovisning hemifrån?
    Vilket företag jobbar du för, eller har du eget företag?
    Jag jobbar som redovisningskonsult på en byrå nu där vi alla anställda sitter till 99% på kontoret. Vi har vissa program som vi endast kommer åt på servern på kontoret, så det är svårt att jobba hemifrån i någon större utsträckning.
    Jag skulle dock önska att jobba hemifrån, åtminstone ca 75-80%. Finns det någon redovisningskonsult som arbetar så? Snälla, ge mig förslag på arbetsgivare som har detta som möjlighet! Gärna i närheten av Malmö/Vellinge/Trelleborg/Svedala.

• Svar på tråden Jobba hemifrån som redovisningskonsult
  • gebe

Jag håller på att starta eget inom samma bransch. Även det i Skåne. 
    Rekommenderar dig varmt att göra detsamma.
    Skicka PM om du vill bolla frågor. 

Har funderat lite på om det skulle kunna vara möjligt att starta eget, men det känns läskigt att  då liksom sitta helt själv med allt. Som det är nu har jag många erfarna kollegor att rådfråga vid behov. 

Skulle jag starta eget skulle jag endast vilja jobba med bokföring, moms o löner. Bokslut och deklarationer känner jag att jag inte skulle fixa helt på egen hand. Frågan är ju då om någon anlitar en för att sköta endast de bitarna om de sen ändå behöver en byrå som gör bokslut och deklaration?

• gebe
    Marmor10 skrev 2023-12-28 14:24:20 följande:

Om du är osäker på bokslut och deklarationer kommer du att få svårt att få några vettiga kunder. Då kan du inte ange dig som redovisningskonsult som söker klienter utan som bokföringshjälp. 

Min erfarenhet som redovisningskonsult med eget företag under många, många år är att en klient förutsätter att du kan hjälpa till med allt, annars vänder de sig till någon som kan ge ett helhetspaket. 

Det "svåra" är inte att göra bokslut och deklaration åt ett företag utan att ha svar på alla andra frågor som rör företagets och ägarnas ekonomi.  Typiska frågor är om det lönar sig med förmånsbil, hur förhållandet mellan lön och utdelning ska se ut för att kunna behålla mesta möjliga pengar i den egna plånboken och olika regler att förhålla sig till när det gäller anställda.

Själv har jag också fått hjälpa till med att räkna på en bodelning, värderat bolag inför försäljning, ta fram uppgifter för transporttillstånd, gjort bouppteckningar mm mm. Oftast är det ju så att du som redovisningskonsult av klienten anses vara dess förlängda arm gentemot samtliga myndigheter. Klarar du det jobbet kommer du att få nya klienter genom att din klient rekommenderar dig till sina bekanta.

Är egentligen inte osäker på bokslut och deklarationer, jag gör det på egen hand idag men finner trygghet i att ha mer erfarna kollegor att fråga vid svårare saker som kan dyka upp. Även alla andra ev frågor som du nämner känner jag inte att jag kanske fixar helt på egen hand, därav är jag tveksam till att starta eget som redovisningskonsult?möjligtvis bokföringshjälp då?men allra helst skulle jag fortsätta vara anställd (ett tag till iaf) men då kunna jobba på distans.
  • gebe
    onelifetolive skrev 2023-12-28 14:09:13 följande:
    Vad har du för utbildning?
    En väg att gå är att bara ta små/nystartade företag i början.
    Du har en grund att stå på och det du inte kan tar du reda på. På så sätt växer du med kunderna. 
    Om du känner dig osäker på bokslut så tar du en kurs idet under året.
    Du fixar det! 

Jag har yh utbildning och arbetat flera år nu men är inte auktoriserad. Är inte direkt osäker på bokslut o deklarationer, jag gör det på egen hand, men vill gärna ha kollegor att bolla med/rådfråga vid svårare frågor. 

Bra idé med att börja med små/nystartade, så hade nog kunnat funka för min del?men helst vill jag nog fortsätta vara anställd.
    Vet inte hur pass vanligt det är med byråer där man kan få arbeta mer hemifrå? De flesta verkar sitta på kontoret?

• gebe
    Anonym (redo) skrev 2023-12-28 14:29:35 följande:
    En variant är ju att du söker dig till en online-baserad redovisningsbyrå i tex Sthlm. Då kanske du behöver åka dit 3 ggr per år eller liknande. Men sedan alltid jobba hemifrån.

Den redovisningsbyrå jag har för mitt bolag jobbar så. De är baserade utanför stockholm men samtliga anställda sitter hemma/utomlands och jobbar.
    Något åt det hållet skulle vara perfekt, i princip allt arbete för kunden går ju att lösa digitalt, det beror ju mest bara på vilka program man använder på byrån.
    Jag hade ju helst hittat en arbetsplats på närmare håll än Sthlm då jag ändå skulle vilja att det finns möjlighet att arbeta på kontoret och med kollegor emellanåt. Tänker att det borde finnas byråer även i (södra) Skåne som arbetar mer digitalt!?
  • gebe
    Anonym (redo) skrev 2023-12-28 22:59:21 följande:
    tycker du fick svar i detta inlägg, TS
    Jodå, hade dock tänkt mig att kunna jobba på kontoret någon/några dagar per månad så hade gärna hittat arbete i södra Skåne, har tyvärr inte sett någon byrå som söker folk och erbjuder distansarbete så tips mottages tacksamt.
Svar på tråden Jobba hemifrån som redovisningskonsult