Inlägg från: Suheyb |Visa alla inlägg
  • Suheyb

    Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?

    Hi!


    Jag är muslim, och jag startar denna tråd för folk som intresserad att besvara den fråga och åtminstone  ha en dialog.



    Vi kan i första inlägget presentera var vi är med tro/icke tro, Om är Ateist ska man ge anledningar/belägg  och om man agnostik behövs det inte,men gärna skiv hur du hamnat där. Sedan kan man ge vad skulle få dig andra din position. Din standar till hur vi kan verifiera om nåt är sant. Sen sist kan ni ställa frågor kring Islam 



    Detta tråd är för få en ärlig och respektfull diskussion. Den som inte här för det kan gå vidare och jag kommer inte ta del i konversation med. jag uppmanar andra inte göra det heller.

  • Svar på tråden Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?
  • Suheyb
    Mentat skrev 2023-11-28 11:38:32 följande:

    Möjligen kan vetenskapen vara på väg att bevisa Guds existens, åtminstone så länge man inte kan förklara Big Bang. Bibelns ord om att Gud sade "Varde ljus" stämmer ju rätt bra på Big Bang (även om väldigt mycket i kronologin sedan inte stämmer). 

    Däremot finns det knappast någon anledning att tro att en Gud skulle bry sig särskilt mycket om vår lilla obetydliga planet i havet av biljoner och åter biljoner av planeter och solsystem. Det finns säkert liv på massor av planeter, liv som vi aldrig kommer att kunna komma i kontakt med.

    Om man däremot kan visa att universum är ett svart hål, vilket inte alls är orimligt, borde det så småningom uppstå en "Big Crunch". I så fall behövs ingen Gud för skapelsen. Just nu vet vi inte, varför jag nog landar i ståndpunkten agnostiker.


    Bra beskrivet och rimligt resonemang, ska bemöta det men inan det kan du tydligöra vad du menad med den mening ovanför som jag har utmärk och lägga till vad din standa "sedan kan man ge vad skulle få dig andra din position. Din standar till hur vi kan verifiera om nåt är sant. 
    Jag vill inte anta eller projekta mina egna standar på dig .
  • Suheyb
    Sk007 skrev 2023-11-28 11:42:43 följande:

    Jag tror inte på Allah, kristendomens gud, Zeus, Oden, Diana, Freja eller någon annan gud.
    Om gudar finns, vilka av gudarna är det då som finns? Eller finns allihopa?


    Ateist eller agnostic? Din standar för sanning (hur kan vi närma oss nåt obkjektiv )och vad skulle få dig ändra på din position?
  • Suheyb
    Mentat skrev 2023-11-28 16:55:53 följande:
    Inte säker på vad du menar med den meningen. Den är tämligen svårbegriplig, och det är inte för att min läsförståelse sviktar.
    Möjligen kan vetenskapen vara på väg att bevisa Guds existens, åtminstone så länge man inte kan förklara Big Bang.

    Det jag undrar är vad du menar i början här.
    Det så här jag förstår det. Du kan säga om det stämmer eller inte 

    1. "vetenskap är bra instrument som kan besvara frågan om Gud finns"
    2. vi kan gemföra det vi vet vetenskapligt med det relgioner påstår.

    Jag becklagar för otydligheten, jag kan ta det på engleska om ni är bekväma. 
  • Suheyb
    Mentat skrev 2023-11-28 18:17:02 följande:
    Aha, då förstår jag bättre. Det jag menar är att så länge vetenskapen inte kan komma på något som triggade Big Bang måste man fråga sig varur universum uppstod. En skapande Gud är definitivt ett tänkbart alternativ så länge man inte kommer på något bättre.

    Samtidigt säger formeln för Schwarzschildradien, som definierar ett svart håls storlek, att radien är proportionell mot massan inne i hålet. Det innebär att densiteten i ett svart hål minskar med storleken på det. Det är givetvis omöjligt att veta hur mycket massa som finns i universum men uppskattningar landar på bara kanske någon tiopotens ifrån vad som krävs för att vara ett svart hål. Om det vore så att universum i sig är ett svart hål är det fullt rimligt att gravitationen kommer att samla all massa i en singularitet till slut och kanske triggar det en ny Big Bang?

    I så fall finns det inget behov av någon Gud för att förklara skapelsen och den rimliga slutsatsen är att det inte finns någon Gud utan att han är en skapelse ur människans behov av tröst och att finna mening med livet. Om vetenskapen däremot kan visa att universum verkligen är utan händelsehorisont, ja då måste vi på allvar fundera på om inte Gud finns trots allt. Vi är inte där ännu, trots James Webb-teleskopet finns det väldigt mycket vi inte känner till om rymden.

    Det som är roligt är att det är min intresse för astronomi är nåt som sedan jag var liten stärkte min tro förutom hur det koranen påstår av det är sant enligt det vi vet om universum idag. Så är andra delen så när jag lär mig om det och när jag lär mig om Allah så känner jag samma känsla. liten och obetydlig trötts hur vi lever våra liv som vi är centrum och de som sätter meaning. vilket påminner om dessa verser.



    EN OÄNDLIG tid förflöt före människans ankomst, [en tid] då hon var något helt okänt.


    76:2


    För att sätta henne på prov har Vi skapat människan av en droppe av ett flöde, blandat [med ett annat flöde], och så har Vi gett henne hörsel och syn.


    76:3


    Vi har visat henne [hennes] väg, [och det är sedan hennes sak] att antingen visa tacksamhet [och följa vägledningen] eller att visa otacksamhet och så förneka [Oss].


    76:4



    Förutom att dessa verser tar upp det som sätter allt i perspektiv för människan.


    Alla logiska och vetenskapliga påstående den tar upp är klara även om vid protens tid visa grejer är inte begribliga.  Jag listar de jag märkte.



    1: logika: Om Allah är Al-Hayy (Den levande, Den odödlige) och utanför tid/rum så måste människan en Oändlig tid eller omätbar tid ha gott inan våran uppkomst.


        


    Ironisk nog heter kapitlet som egenskap  Al-Hayy( Den levande,Den odödlige) Mätt





    Sätt din lit till Honom som lever och aldrig dör och lovprisa Honom - Han behöver ingen som underrättar Honom om Hans tjänares synder 


      25:58



    2: Att människan blir till när två flöde blandas, sperm och egg från vad vi vet idag.sperma är nåt själv klart för de veta på den tiden,med den adnra flödet är inte lika självklart. Att hörsel nämns inan syn är också intressant.





    Med eftersom vi pratade om universum ska jag lägga de påstående koranen läger fram så du kan bedöma själv Inan jag pratar om min egen position/perpektiv.



    Himlarna och jorden rymmer helt visst budskap till dem som vill tro.


    45:3


    Och i er egen natur och hos alla de djur som Han låter [föröka sig och] spridas [över jordens yta] finns tecken för dem som äger inre visshet.


    45:4



    INSER DE inte, de som vill förneka sanningen, att himlarna och jorden [en gång] utgjorde en enda, sammanhållen massa och [att] Vi skilde dem åt? Och [vet de inte] att Vi har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro?


    21:30



    Och Han vände sig mot rymden, som var rök, och sade till den och till jorden: "Kom, villigt eller nödda och tvungna!" - och de svarade: "Vi kommer villigt!"


    41:11


    och byggt himlens [valv] som ett väl skyddat tak? Men de vänder ryggen åt [naturens alla] tecken!


    21:33 


    VI HAR byggt världsalltet och gett det en fast struktur, och förvisso är det Vi som utvidgar det.


    51:47


    Allt som Vi har skapat har Vi skapat i motsatspar; kanske skall ni minnas [att En Gud är upphovet till denna väl planerade mångfald].


    51:49




    Och under två dagar skapade och formade Han dem till sju rymder, och anvisade varje rymd dess uppgift. Rymden närmast jorden har Vi smyckat med ljus och gjort säker [mot intrång]. Gud, den Allsmäktige, den Allvetande, har förordnat om allt detta.


    41:12 



    [Det är] Han som har skapat sju himlar som välver sig över varandra. Du kan inte upptäcka någon brist eller ofullkomlighet i den Nåderikes skapelse; men lyft på nytt din blick mot [himlen] - ser du någon spricka



    Lite överkurs med två sista sitater;  i Islam så tror vi på 7 himlen/rymder övan på vrandra men saparat. himlen har inte samma konnotation som i kristendomen. rymde är mer acurate då vi har annan ord  för normala himmel ???? (sama'). De beskrivs så här i storlek med vrandra  och i jämförelser med Allahs tron (Arsh).



    Allah Almighty created seven heavens.
    The lowest heaven compared to the second heaven, is like a small ring thrown into a desert.


    The second heaven in comparison to the third, is like a small ring thrown into a desert.


    The third heaven compared to the fourth, is like a small ring thrown into a desert.


    The fourth heaven compared to the fifth, is like a small ring thrown into a desert.


    The fifth heaven compared to the sixth, is like a small ring thrown into a desert.


    The sixth heaven compared to the seventh, is like a small ring thrown into a desert.


    The Prophet ??? ???? ???? ???? said, ?The seven heavens are in relation to the Kursi like a ring thrown into a waterless desert. And the superiority of the ?Arsh over the Kursi is like the superiority of the desert over that ring.?


     


    Med det presenterat detta min position och hur jag resonerar.


    av dess två:



    1. "vetenskap är bra instrument som kan besvara frågan om Gud finns"


    2. vi kan gemföra det vi vet vetenskapligt med det relgioner påstår.



    Så tycker jag att tvåan är det som är vägande. För att vetenskap bygger på allt är inom naturens lagar och all behövs förklaras utifrån det. För den andra vetenskap är inte och påstår inte att kunna producera absolut sanningar. Mer om approximationer utifrån det vi vet idag och i konstant utveckling.


    Så det att försöka utforska frågan om Gud med redskap som nödvändig gör att du behöver förutsätta att Gud inte i ekvationen är helt värdelöst.


    Religioner har en tendens att påstå saker om verkligheten och där kan du väga det med vetenskap. Jag vill då lägga till redskap som är mäktigare än vetenskap speacielt i denna sort fråga, Nämligen Logik och resonemang.



    1: logik och resonemang 


    2: Jämförelse med det vi vet idag.


    Vi kan gå till den arena om du håller med eller kan vi diskutera kring detta inlägg ;)




    Vi skall visa dem Våra tecken vid horisonten och inom dem själva, ända till dess [uppenbarelsens] sanning står klar för dem! Är det inte nog för dem [att veta] att din Herre är vittne till allt som sker? 41:53 


     
  • Suheyb
    Vi kan i första inlägget presentera var vi är med tro/icke tro, Om är Ateist ska man ge anledningar/belägg  och om man agnostik behövs det inte,men gärna skiv hur du hamnat där. Sedan kan man ge vad skulle få dig andra din position. Din standar till hur vi kan verifiera om nåt är sant. Sen sist kan ni ställa frågor kring Islam
    Folk som kommer in i diskutionen ni väl vällkomna men snälla följ lina formlet ovanför. tack o hej
  • Suheyb
    Suheyb skrev 2023-11-28 22:09:00 följande:
    Folk som kommer in i diskutionen ni väl vällkomna men snälla följ lina formlet ovanför. tack o hej
  • Suheyb
    Trent skrev 2023-11-28 22:35:41 följande:

    Varför ska en ateist ange belägg?


     Teiser och Ateister på påstår ett positiv eller ett nagativ stånd till Gud så de måste ge sina belägg. Agnostiker påstår inte värken eller så de bär inte bevisbördan
  • Suheyb
    Suheyb skrev 2023-11-28 21:59:38 följande:

    Det som är roligt är att det är min intresse för astronomi är nåt som sedan jag var liten stärkte min tro förutom hur det koranen påstår av det är sant enligt det vi vet om universum idag. Så är andra delen så när jag lär mig om det och när jag lär mig om Allah så känner jag samma känsla. liten och obetydlig trötts hur vi lever våra liv som vi är centrum och de som sätter meaning. vilket påminner om dessa verser.


    EN OÄNDLIG tid förflöt före människans ankomst, [en tid] då hon var något helt okänt.


    76:2


    För att sätta henne på prov har Vi skapat människan av en droppe av ett flöde, blandat [med ett annat flöde], och så har Vi gett henne hörsel och syn.


    76:3


    Vi har visat henne [hennes] väg, [och det är sedan hennes sak] att antingen visa tacksamhet [och följa vägledningen] eller att visa otacksamhet och så förneka [Oss].


    76:4


    Förutom att dessa verser tar upp det som sätter allt i perspektiv för människan.


    Alla logiska och vetenskapliga påstående den tar upp är klara även om vid protens tid visa grejer är inte begribliga.  Jag listar de jag märkte.


    1: logika: Om Allah är Al-Hayy (Den levande, Den odödlige) och utanför tid/rum så måste människan en Oändlig tid eller omätbar tid ha gott inan våran uppkomst.


        


    Ironisk nog heter kapitlet som egenskap  Al-Hayy( Den levande,Den odödlige) Mättstocken


    Sätt din lit till Honom som lever och aldrig dör och lovprisa Honom - Han behöver ingen som underrättar Honom om Hans tjänares synder 


      25:58


    2: Att människan blir till när två flöde blandas, sperm och egg från vad vi vet idag.sperma är nåt själv klart för de veta på den tiden,med den adnra flödet är inte lika självklart. Att hörsel nämns inan syn är också intressant.


    Med eftersom vi pratade om universum ska jag lägga de påstående koranen läger fram så du kan bedöma själv Inan jag pratar om min egen position/perpektiv.


    Himlarna och jorden rymmer helt visst budskap till dem som vill tro.


    45:3


    Och i er egen natur och hos alla de djur som Han låter [föröka sig och] spridas [över jordens yta] finns tecken för dem som äger inre visshet.


    45:4


    INSER DE inte, de som vill förneka sanningen, att himlarna och jorden [en gång] utgjorde en enda, sammanhållen massa och [att] Vi skilde dem åt? Och [vet de inte] att Vi har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro?


    21:30


    Och Han vände sig mot rymden, som var rök, och sade till den och till jorden: "Kom, villigt eller nödda och tvungna!" - och de svarade: "Vi kommer villigt!"


    41:11


    och byggt himlens [valv] som ett väl skyddat tak? Men de vänder ryggen åt [naturens alla] tecken!


    21:33 


    VI HAR byggt världsalltet och gett det en fast struktur, och förvisso är det Vi som utvidgar det.


    51:47


    Allt som Vi har skapat har Vi skapat i motsatspar; kanske skall ni minnas [att En Gud är upphovet till denna väl planerade mångfald].


    51:49


    Och under två dagar skapade och formade Han dem till sju rymder, och anvisade varje rymd dess uppgift. Rymden närmast jorden har Vi smyckat med ljus och gjort säker [mot intrång]. Gud, den Allsmäktige, den Allvetande, har förordnat om allt detta.


    41:12 


    [Det är] Han som har skapat sju himlar som välver sig över varandra. Du kan inte upptäcka någon brist eller ofullkomlighet i den Nåderikes skapelse; men lyft på nytt din blick mot [himlen] - ser du någon spricka


    Lite överkurs med två sista sitater;  i Islam så tror vi på 7 himlen/rymder övan på vrandra men saparat. himlen har inte samma konnotation som i kristendomen. rymde är mer acurate då vi har annan ord  för normala himmel ???? (sama'). De beskrivs så här i storlek med vrandra  och i jämförelser med Allahs tron (Arsh).


    Allah Almighty created seven heavens.
    The lowest heaven compared to the second heaven, is like a small ring thrown into a desert.


    The second heaven in comparison to the third, is like a small ring thrown into a desert.


    The third heaven compared to the fourth, is like a small ring thrown into a desert.


    The fourth heaven compared to the fifth, is like a small ring thrown into a desert.


    The fifth heaven compared to the sixth, is like a small ring thrown into a desert.


    The sixth heaven compared to the seventh, is like a small ring thrown into a desert.


    The Prophet ??? ???? ???? ???? said, ?The seven heavens are in relation to the Kursi like a ring thrown into a waterless desert. And the superiority of the ?Arsh over the Kursi is like the superiority of the desert over that ring.?


     


    Med det presenterat detta min position och hur jag resonerar.


    av dess två:


    1. "vetenskap är bra instrument som kan besvara frågan om Gud finns"


    2. vi kan gemföra det vi vet vetenskapligt med det relgioner påstår.


    Så tycker jag att tvåan är det som är vägande. För att vetenskap bygger på allt är inom naturens lagar och all behövs förklaras utifrån det. För den andra vetenskap är inte och påstår inte att kunna producera absolut sanningar. Mer om approximationer utifrån det vi vet idag och i konstant utveckling.


    Så det att försöka utforska frågan om Gud med redskap som nödvändig gör att du behöver förutsätta att Gud inte i ekvationen är helt värdelöst.


    Religioner har en tendens att påstå saker om verkligheten och där kan du väga det med vetenskap. Jag vill då lägga till redskap som är mäktigare än vetenskap speacielt i denna sort fråga, Nämligen Logik och resonemang.


    1: logik och resonemang 


    2: Jämförelse med det vi vet idag.


    Vi kan gå till den arena om du håller med eller kan vi diskutera kring detta inlägg ;)


    Vi skall visa dem Våra tecken vid horisonten och inom dem själva, ända till dess [uppenbarelsens] sanning står klar för dem! Är det inte nog för dem [att veta] att din Herre är vittne till allt som sker? 41:53 


     
    Ursäka mig jag, det dålig vana
  • Suheyb
    Trent skrev 2023-11-28 23:04:31 följande:
     
    Ateister tror inte på teisters påståenden om att gud finns. Det behövs inga belägg för att inte tro på något. (Ateister säger inte att gud inte finns.)
    Det är fortforande aktiv påstånde. Den som påstår nåt måste ge belägg det simple konsept.Agnostic avstår från påstånde så det absurt att be de ge belägg till påstånde de inte påstår.
Svar på tråden Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?