• Inmortaliiity

Arbetsgivarens skyldigheter?

Hej!

På min arbetsplats får vi förmån med fri parkering till anslutning av arbetsplatsen, anar detta beskattas ändå i lönen men blir då "osynlig".
    Dock finns det inte "tillräckligt" med dessa fria parkeringar utan dessa fylls upp fort, även betalparkeringar fylls upp.

Så därav blev lappad jag lappad idag eftersom jag "fulparkerade" och ställe lite brevid en omarkerad ruta och chansade.

Men hur fungerar det som arbetsgivare?
    Dessa har ingen skyldighet alls att ge medarbetarna rätt förutsättningar att ta sig till arbetet?
    Eller har de någon skyldighet och därefter ersättningsskyldighet om anställd kommer cykel, bil, häst, elefant?

Så länge de inte bor på arbetet men tar sig dit, så är arbetsgivaren?

• Svar på tråden Arbetsgivarens skyldigheter?
  • Anonym (U)

Arbetsgivaren har inget ansvar för att de anställda tar sig till jobbet, men ofta täcker arbetsplatsen försäkring olyckor som inträffar på vägen till eller från arbetet. Men en p-bot räknas inte som olycka. 

• Anonym (AG)

Arbetsgivaren har ingen skyldighet att erbjuda parkering till alla som kan tänkas behöva. Inte din chansade felparkering heller. De har ingen skyldighet att "ge rätt förutsättningar för att kunna ta sig till arbetet", vad som nu menas med det.

Väljer man att förlägga arbetsplatsen rak ut i skogen med dåliga kommunikationer kommer inge vilja jobba där. Det är en begränsning som man får ta höjd för när man väljer plats för arbetsgivare.

Det du kan göra är att påpeka för AG att parkeringen för anställda har för få platser och önskemål om att det ska utöka.

• Anonym (AG)

På mitt förra jobb behövde man ett tillstånd i pappersform att lägga i bilen för att få använda personalparkeringen. Folk fick p-böter hela tiden för man bytt bil med partnern eller helt enkelt glömt tillståndet. Arbetsgivaren kunde inte bry sig mindre.

• Inmortaliiity

Hej och tack för svar!

Frågade AG om möjlighet att arbeta hemifrån, om parkeringsplats ej fanns tillgängligt. AG besvarade att man inte av sådant fall får rätt att arbeta på distans.

Alltså hur ska man göra?
    Har 20-30min att ta mig till arbetsplatsen, 2-3h med kollektivt. Hur kan tvinga medarbetare att arbeta på plats, om man inte kan ta sig på plats?

Låter ju absurt..

• Anonym (Chef)
    Inmortaliiity skrev 2023-11-27 14:57:53 följande:

Hej och tack för svar!

Frågade AG om möjlighet att arbeta hemifrån, om parkeringsplats ej fanns tillgängligt. AG besvarade att man inte av sådant fall får rätt att arbeta på distans.

Alltså hur ska man göra?
    Har 20-30min att ta mig till arbetsplatsen, 2-3h med kollektivt. Hur kan tvinga medarbetare att arbeta på plats, om man inte kan ta sig på plats?

Låter ju absurt..

Det är inte arbetgivarens ansvar att se till att arbetstagaen kan ta sig till jobbet- Du gick med på anställningen och arbetsplats. Sen är det upp till dig att lösa resan.
  • Anonym (Absurt var namnet)

Hej och tack för svar!

Alltså hur ska man göra?

Låter ju absurt..

Fast du har valt att arbeta för en arbetsgivare som är 2-3 timmar bort. Ditt val, ditt problem. Du får hitta ett jobb närmare. Det som är som absurt är att du tror att arbetsgivaren har ansvar för hur du tar dig till jobbet.
  • Anonym (AG)

Men finns det verkligen ingen annan plats att parkera? 

Som skrivs ovan, det är inte AG?s ansvar att du tar dig till jobbet. Troligen har de skäl för sin policy kring distansarbete. Fråga dem varför de har sina regler som de är. 

• Anonym (Anc)

Jag tycker du ska stämma arbetsgivaren. Hen har verkligen inte tagit dina känslor i beaktning alls.

• Anonym (Snöflinga)

NOLL skyldigheter på alla sätt och vis har arbetsgivaren. Är du ny i arbetslivet eller?? Skyll dig själv som fulparkerade, helt ditt eget fel.

• Anonym (Snöflinga)

Hej och tack för svar!

Alltså hur ska man göra?

Låter ju absurt..

Man ser till att skaffa jobb man lättare kan ta sig till och tills vidare biter man ihop och inser vad dum man var som inte tänkte på restider och sånt innan. Om du behöver 2-3 timmar att ta dig till jobbet så får du hasta iväg hemifrån den tiden tidigare. Tough luck.
  • Anonym (M)

Du kan välja att bo nära din arbetsplats. Du valde en arbetsplats med lång resväg från där du bor. Det är inte arbetsgivarens problem.

• Anonym

Är det curlinggenerationen på sitt första jobb?
    Du ansvarar själv för att ta dig i tid till jobbet och att fixa parkering. 

• Anonym (C)

Hej och tack för svar!

Alltså hur ska man göra?

Låter ju absurt..

Jag gissar att din arbetsplats ligger centralt i en storstad, med tanke på att det är så ont om parkeringsplatser. 

Har du kollat upp möjligheten att köra till en pendlarparkering och bara åka kollektivt (eller cykla) sista biten?
  • Anonym (HR)

För det första så kan de inte förmånsbeskatta dig om du inte godkänt det, och det ska synas på lönespecifikationen. Är ju bara att du sätter dig och googlar och räknar själv. 

För det andra är det ditt ansvar hur du tar dig till och från jobbet. 

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym skrev 2023-11-27 18:08:39 följande:

Är det curlinggenerationen på sitt första jobb?
    Du ansvarar själv för att ta dig i tid till jobbet och att fixa parkering. 

Min första tanke också :)

Det är helt hysteriskt hur skev verklighetsbild vissa verkar ha kring fullständigt självklara saker.
  • Tow2Mater

Kor hemifrån 20 minuter tidigare så du hinner få en av de eftertraktade parkeringsplatserna. Eller parkera någon annanstans.

• Anonym (Anc)

Jag ångrar mitt inlägg. Det var passivt aggressivt. 

TS, jag ber om ursäkt. 

• Anonym
    Anonym (Anc) skrev 2023-11-27 16:43:54 följande:
    Arbetsgivarens skyldigheter?

Jag tycker du ska stämma arbetsgivaren. Hen har verkligen inte tagit dina känslor i beaktning alls.

Jag håller med
Svar på tråden Arbetsgivarens skyldigheter?