Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Ljuga om abort

TS befinner sig i en hederskontext, arrangerat äktenskap, en mycket svår situation som hon måste få hjälp att lämna. Det rent medicinska har jag ingen aning om men jag stödjer fullständigt hennes tanke att genomgå abort och få det att framstå som missfall.                                                                                                      Jag skulle under alla omständigheter i en liknande situation framhärda med att det rör sig om ett missfall, kanske ett dylikt som kräver upprepade läkarbesök. Hoppas nu att TS varit tillräckligt anonym här i tråden! Sedan gäller det att undvika ny graviditet, ta P-piller i smyg, eller helst slippa dessa aktiviteter under tiden TS bryter sig loss.                                                                                                                                          "Grymt mot mannen" skrev någon, lyssna inte på sådana dumheter! Säkert skrivet av någon som själv är fast i ett hedersrelaterat äktenskap. TS har rätt till sitt eget liv, sin frihet. Hon ska inte leva i en hederskontext till döddagar. I princip kan hennes utbrytning innebära att hon tar farväl av sin egen släkt också, men det är priset för frihet.

• Goneril

Anonym (M) får läsa på lite om arrangerade äktenskap och hederskulturer. De senare kan förekomma i Sverige oavsett religion eller nationalitet. Det som är utmärkande är ett patriarkalt förtryck där det praktiska utövandet kan ske av kvinnor. Det som kännetecknar hederskulturer är ofta att äktenskap ingås baserat på familjens eller släktens krav. Alla arrangerade äktenskap behöver inte vara av ondo, det finns även exempel på lyckliga sådana.                                                                                                                                                         Nu var det inte ett lyckligt förbund som det talades om i tråden, snarare tvärtom. Det var fel man och fel tidpunkt, och därför behövde hon goda råd om den abort som nu är beslutad. Att i det läget rekommendera henne "att inte ljuga om aborten", som Anonym (M) gjorde är kontraproduktivt. Denna signatur råder jag att läsa avhandlingen "Arrangerade äktenskap" som finns under Diva-portalen på nätet, 41 sidor. Dessutom vore det fint om signaturen lärde sig att skriva utan att använda så många svärord, invektiv.                                                                                      

Svar på tråden Ljuga om abort