Två barn - ge mig skäl att inte skaffa fler!
*DIN MAN VILL INTE. Diskussionen borde vara slut där och jag förstår egentligen inte varför du behöver fler argument.
*Ekonomi - allt blir myyyycket dyrare, från matkontot till familjesemestrar. Ni måste betala för större hotellrum, en extra flygbiljett eller liknande. Så fort ni ska göra något så ska ni betala en extra biljett. Ni måste köpa mycket mer av allt till barnen också, kläder kanske kan ärvas men lite mer leksaker, fler uppsättningar av fritidssaker som skridskor mm om ni vill göra saker gemensamt. Kan vara precis vad som helst.
*Utrymme - har ni verkligen plats för ett barn till där ni bor nu? Naturligtvis trevligare för de barn ni redan har om de får eget rum, eller iaf inte dela på tre, eller att ni måste köpa större och dyrare på alla sätt.
*Ni kommer isf ha tre småbarn att ta hand om där alla tre går igenom tuffa perioder samtidigt. Fundera på hur mycket ork ni har redan nu, det blir bara värre med en till.
*Ni är redan "gamla" ur det här perspektivet. Risken för sjukdomar mm ökar, eller att ni inte lyckas alls, får en massa missfall med den sorg som följer på det.
*Inse att du antagligen mest är påverkad av mammahormonerna just nu som triggar att du ska vilja ha fler barn.
*Engagemang - mycket lättare att vara en "bra" förälder till två barn som behöver uppmärksamhet än tre. Dina barn är så små nu men kan bli otroligt jobbigt inom de närmaste åren på det sättet.
*Ork generellt - om du tycker att två barn är 100 ggr värre än ett så fundera på hur det blir med tre... Jag har ett och mår skit vissa dagar (hen är i tjatåldern och vissa dagar får jag inte vara ifred mer än några få minuter i taget. HELA DAGEN.).
*Relationen till din man - stor risk att ni går isär om du skulle försöka tjata till dig ett barn till. Stor risk att du då blir ensamstående med tre barn om halsen. Ensam. Garanterat skittufft på alla sätt och vis. Och även om ni inte skulle gå isär så skulle mannen må väldigt dåligt. Värt det?