• Wera78

Lämna landet spårlöst?

En teoretisk fråga. Om ni hade behövt "försvinna" på grund av olika anledningar och börja om livet någon annanstans, hur hade ni gjort? 

T.ex att byta namn precis innan i Sverige för att sen bo i ett annat land o byta namn där för att sen ta sig till ett tredje land för att byta namn där och bosätta sig där. Eller finns det enklare sätt. 

• Svar på tråden Lämna landet spårlöst?
  • Daisy28

Är väl bara att flytta till något annat land.  Hur skulle någon hitta dig där? 

• Wera78
    Daisy28 skrev 2023-11-26 12:49:17 följande:

Är väl bara att flytta till något annat land.  Hur skulle någon hitta dig där? 

Jag vet inte riktigt. Det är väl att om man t.ex säger att man skulle ha personer som ville hitta en men man själv inte ville bli hittad. Mer hur man skulle gå tillväga om vi fantiserar lite, att man hade en kriminell liga efter sig eller en stalker eller ett nätverk med hackare eller något värre eller att man var en hemlig agent. Hur skulle man gå till väga för att "försvinna" utan att lämna spår efter sig
  • Mortiscia80
    Wera78 skrev 2023-11-26 12:55:56 följande:
    Jag vet inte riktigt. Det är väl att om man t.ex säger att man skulle ha personer som ville hitta en men man själv inte ville bli hittad. Mer hur man skulle gå tillväga om vi fantiserar lite, att man hade en kriminell liga efter sig eller en stalker eller ett nätverk med hackare eller något värre eller att man var en hemlig agent. Hur skulle man gå till väga för att "försvinna" utan att lämna spår efter sig
    Skriver du en bok eller har du efterhängsna kriminella i ditt liv, eller kanske bara jobbiga släktingar?
  • Wera78
    Mortiscia80 skrev 2023-11-26 12:56:58 följande:
    Skriver du en bok eller har du efterhängsna kriminella i ditt liv, eller kanske bara jobbiga släktingar?
    Nyfiken i teorin bara på hur man skulle gå tillväga.
  • Daisy28
    Wera78 skrev 2023-11-26 12:55:56 följande:
    Res in i usa på turistvisum.  Eller till mexico och smyg över gränsen.  Ta med dig alla dina pengar som kontanter.  Bosätt dig någonstans, uppge ett nytt namn, försörj dig med svartjobb.  Undvik polisen

Kan funka i andra länder också

Det gäller att du bryter allt som telefon, kontakt med familj, email, kontokort, bank samt helt slutar använda pass och idkort.  
  • Wera78
    Daisy28 skrev 2023-11-26 13:03:28 följande:
    Res in i usa på turistvisum.  Eller till mexico och smyg över gränsen.  Ta med dig alla dina pengar som kontanter.  Bosätt dig någonstans, uppge ett nytt namn, försörj dig med svartjobb.  Undvik polisen

Kan funka i andra länder också

Det gäller att du bryter allt som telefon, kontakt med familj, email, kontokort, bank samt helt slutar använda pass och idkort.  
    Vilka länder skulle det teoretiskt vara möjligt att kunna uppge ett namn. Jag har möjlighet att använda ett pass från ett annat land än Sverige för att kunna resa för att dölja spåren ifrån Sverige. Men vilket land skulle man kunna ta sig till, slänga allt o skapa sig en ny identitet? Som här i Sverige känns det som det finns hårda kontroller om man ska jobba osv. Jo all kontakt har jag varit beredd på. Allt jag skriver är bara teoretiskt.
  • Persefone234
    Wera78 skrev 2023-11-26 13:08:21 följande:
    Vilka länder skulle det teoretiskt vara möjligt att kunna uppge ett namn. Jag har möjlighet att använda ett pass från ett annat land än Sverige för att kunna resa för att dölja spåren ifrån Sverige. Men vilket land skulle man kunna ta sig till, slänga allt o skapa sig en ny identitet? Som här i Sverige känns det som det finns hårda kontroller om man ska jobba osv. Jo all kontakt har jag varit beredd på. Allt jag skriver är bara teoretiskt.
    Fast du planerar alltså att göra detta? Du skriver ju att du har möjlighet att använda ett pass från ett annat land, och att du är beredd på att bryta kontakten med alla.
  • Wera78
    Persefone234 skrev 2023-11-26 13:17:54 följande:
    Fast du planerar alltså att göra detta? Du skriver ju att du har möjlighet att använda ett pass från ett annat land, och att du är beredd på att bryta kontakten med alla.
    Allt är teoretiskt 
  • Daisy28
    Wera78 skrev 2023-11-26 13:08:21 följande:
    Använd inga andra pass! Lämnar spår.

Inte helt ovanligt med illegala invandrar i USA. Funkar hyfsat.

Problemet som alltid uppstår är saker som uppehålls och arbetstillstånd, bankkonto, resa över gränser, sjukvård. Har du mycket pengar välj ett land med mycket korruption, då kan du köpa en identitet.

En variant om än inte helt enkel är att gå med i Främligslegionen i Frankrike.
  • Fjäril kär

Hur man än gör måste man vara beredd på att ta hjälp på olika sätt och i olika situationer.  

Svar på tråden Lämna landet spårlöst?