• Daisy28

Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?

Nurseratchet skrev 2023-11-26 08:55:20 följande:
    Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?

Hej!

Jag har funderat på en sak som särskiljer att arbeta som undersköterska jämfört med andra jobb. Varje jobb har sin nisch i vården, där t.e.x läkare är medicinskt ansvariga, SSK är ansvariga för omvårdnaden, BMA för provtagningsanalys, etc. Dessa områden är lätta att särskilja, och är väldefinierade. Undersköterska sticker dock ut, eftersom de (krasst sätt) egentligen inte tillför någonting som SSK inte kan? Lek med tanken att vi ersätter alla USK med SSK, ur ett kvalitetsperspektiv skulle detta vara fantastiskt. Om vi helt bortser från den ekonomiska aspekten så har vi helt plötsligt omvårdnadspersonal som förutom att utföra patientnära omvårdnad även kan planera den. Och medicinera! Tankar?

Är det inte lika bra och ersätta med läkare rakt igenom. De har behörighet att jobba som ssk.
  • Daisy28
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 14:44:59 följande:

Herregud Rosesarewhite, du har verkligen inte alla knivar i lådan. Jag trodde att jag klargjort ungefär 10000 gånger att inte ta hänsyn till ekonomi eller "var ska vi få de syrrorna ifrån". Det handlar om FENOMENET om USK-rollen kan ersättas av SSK.

Låt mig gissa, du förstår fortfarande inte?

USK kan ersättas av läkare med, som fenomen alltså.
  • Daisy28
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 18:47:16 följande:

Greta2: Tack för ett bra inlägg! Men om vi säger såhär, krasst så är USK SSK´s förlängda arm. De tillför ingenting som inte SSK inte har under sitt ansvarsområde, utan är endast utförare. Detta gör USK rollen unik, men även försumbar skulle jag vilja säga.

Av någon anledning är det inte populärt att framföra (vilket är helt galet, eftersom det är vad USK gör) är att USK gör som SSK säger, eftersom SSK leder omvårdnadsarbetet. Oavsett om "på min arbetsplats gör vi allt själva och SSK delar mediciner och har ingen koll på den patientnära omvårdnaden". USK är en utförare och underställd SSK, och försumbar. Om alla USK ersattes av SSK (i en perfekt värld!) så skulle kvaliteten på vården öka. Fråga bara valfri SSK på vårdavdelning som blivit parad med en SSK istället för en USK hur utfallet blev...

Jo, så funkar ett fenomen men är rätt ointressant förutom som tankelek.

Blir lite som att om vi ersätter alla industriarbetare med civilingenjöjer så blir allt bättre.

Eller alla att alla lärare blir disputerade
Svar på tråden Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?