Inlägg från: rosesarewhite |Visa alla inlägg
  • rosesarewhite

Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?

Ingen skulle vilja läsa 3,5 år på högskola för att utföra ett jobb som man läser på gymnasiet eller 1,5 år på komvux.

Undersköterska och sjuksköterska är två helt olika yrken som båda behövs, det går inte att ersätta det ena med det andra. Sjulsköterskor besitter en kompetens och undersköterskor besitter en annan kompetens.

Att ta hand om en människa är inte bara medicinskt, du ska även ta hand om det vardagliga och själsliga. 

• rosesarewhite
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 09:32:40 följande:

Det där stämmer överhuvudtaget inte Rosesarewhite. Att utföra patientnära omvårdnad (och ansvara och planera för den) är sjuksköterskans ansvar. Sedan råkar det vara så att Undersköterskor UTFÖR omvårdnaden, men det kan lika gärna SSK göra. Och jo, att utföra patientnära omvårdnad ingår i vårt arbete, oavsett högskoleutbildning eller ej.

Knappast.

Jag är undersköterska och det var ingen sjuksköterska som planerade hur vi skulle ta hand om våra vårdtagare. Du vet att väldigt många undersköterskor jobbar inom äldrevården, va? 

Det var väldigt, väldigt sällan våra sjuksköterskor hjälpte folk med hygienen, duschen, klädde på, rakade, borstade hår, städade lägenheten, tvättade och strök kläder, diskade, gav mediciner, gick på promenad, läste tidningen, skrev genomgörandeplan, följde med till tandläkaren, bokade tid hos frisören, kokade gröt, beställde matvaror, dukade bord, bredde mackor, ringde anhöriga om inköp, borstade tänderna, hjälpte till toaletten, höll en hand, vakade vid en dödssäng, följde med på gudstjänst, rengjorde hjälpmedel, bäddade sängar, vattnade blommor, moppade golv, fyllde på förråd, skrev daganteckningar, klippte naglar, målade naglar, rullade hår, bakade, matade, smörjde, tog på stödstrumpor, lindade ben, slängde sopor

behöver jag fortsätta? Du tycker att en ssk ska göra detta? 

• rosesarewhite
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 10:34:51 följande:

Inom hemtjänsten? Nej, det finns många arbetsuppgifter du listar som inte bör utföras av SSK i en hemtjänstkontext. Sen är det ju olika beroende på var man arbetar, på mitt jobb gör jag t.ex. mycket av det du listar, och jag är SSK. Men min poäng (för att ta hemtjänsten som ett exempel) är att du kan ersätta alla USK i hemtjänsten med SSK, men inte tvärtom.

Nej, tror du det bara finns hemtjänst? Jag pratar om äldreboende.

Du jobbar alltså som uska? Men kallar dig ssk, varför?

Ja men ersätt alla 300 000 uskor med ssk du. Hur ska du få tag i dem? Och vem ska göra sjuksköterskornas jobb när de gör undersköterskornas jobb? Och hur mycket ska du höja skatten eftersom ssk knappast kommer gå med på att ha en uska-lön.
  • rosesarewhite
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 12:54:55 följande:

Läkare får inte alls jobba som SSK....

Bredare yrkesutövning? I att se ut som julgranar med alla jävla pins som det står "tillsammans är vi starka/utan uskor stannar vården/etc" (vilket egentligen skvallar om vilket självförakt de har) eller att lata sig i fikarummet och gnälla?

Vad kan en ssk göra som en läkare inte kan, menar du?

Varför ser du ner på uskor? 

Och ja, utan 300 000 yrkesutövare skulle vården se väldigt annorlunda ut. Precis som vården skulle stanna upp om alla ssk eller läkare slutade. Alla behövs.

Men vi leker nu med din tanke: alla uskor slutar imorgon för att ersättas med ssk.

Hur får du fram 300 000 ssk som vill göra uska-uppgifter, och hur ska du ersätta de ssk som väljer att göra detta? De kommer ju inte ha tid till sina ssk-uppgifter längre. För du sitter väl inte i fikarummet och rullar tummarna just nu, eller är det därför du även vill börja göra uska-uppgifter förutom dina ssk-uppgifter? Du har för lite att göra?

• rosesarewhite

Då kan du ju även ta med fenomenet att ssk kan ersättas av läkare. Om vi nu inte ska ta någon hänsyn alls vilken personal som finns tillgänglig eller ekonomi.
    En vård med enbart läkare och inga usk eller ssk. Varför drömma smått när du kan drömma stort, ts?

• rosesarewhite
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 17:00:45 följande:

För att Läkare inte har gått Sjuksköterskeprogrammet (hint, det handlar om omvårdnad).

Så en läkare skulle inte klara av omvårdnaden menar du? De är inte tillräckligt smarta?
    I en perfekt värld, som du säger, borde väl alla bara tas om hand av en läkare, nu när vi ändå drömmer?
  • rosesarewhite
    Cathariiina skrev 2023-11-26 20:30:24 följande:
    Fast det där stämmer inte, att det är väsensskilt. I många länder har man ett system där sjuksköterskeeleverna gör det mesta av undersköterskeuppgifterna, och sedan arbetar de upp sig och får svårare och svårare arbetsuppgifter, allteftersom de fått lära sig det på föreläsningar och färdighetsträningar.

Men de slutar inte heller som färdiga sjuksköterskor att t.ex. bädda, bära ut matbrickor, eller mata och tvätta patienter, utan de handleder de nya eleverna och hugger själva också i där det behövs. Det MÅSTE inte vara två personalkategorier! I sådana system är det dessutom vanligt att man dessutom har sjukvårdare som är män, som hjälper till med tunga lyft, kör patienterna i deras sängar till röntgen, nästa avdelning (whatever) och sådant.
    Och du tror som ts att uskor bara finns på sjukhus?
  • rosesarewhite
    Cathariiina skrev 2023-11-26 20:35:53 följande:
    Nej, såklart inte. Men det är det jag har erfarenhet av. 
    Tror du att någon ssk skulle vilja sluta göra ssk-uppgifter och istället ägna sig åt usk-uppgifter efter 3 år på högskola?
  • rosesarewhite
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 20:56:31 följande:

Tror vi kan sluta svara Rosesarewhite, personen förstår inte vad en SSK är för något. Det blir liksom bara tramsigt. Jag gissar att det är ett troll egentligen, vilket är trist...

Nja, det är väl snarare du som jämför en gymnasieutbildning/1,5 år på komvux med en 3-årig högskoleutbildning.

En ssk kan såklart göra en uskas jobb men varför skulle de VILJA göra det efter 3 år på högskola och dessutom - om en ssk gör samma jobb som en uska, hur ska de hinna med sina ssk-uppgifter?

En ssk och en uska gör inte samma jobb, ska ssk göra allt en uska gör hinner de ju knappast göra jobbet de utbildade sig till. Om du så gärna vill göra uska-uppgifter så ta en sådan tjänst?
  • rosesarewhite

Det som skulle hända om alla usk ersattes med ssk är? ingenting.

Det skulle inte bli någon skillnad.

Ssk skulle överta usk-uppgifter och usk-uppgifter är något som uskor kan.

Jag ser verkligen inte ner på usk-arbetet. Jag säger bara att en ssk har en annan roll än vad en uska har. Och att uskor är bra i sina roller så om en ssk tog över deras roller skulle resultatet ändå vara det samma som är idag.

Jag jobbar på boende och det är enbart vi uskor som finns runt patienterna dagligen. Skulle vi bytas ut mot ssk så skulle skillnaden bli absolut ingenting eftersom vi kan vårt jobb och de uppgifter vi har.

Svar på tråden Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?