Inlägg från: Nurseratchet |Visa alla inlägg
  • Nurseratchet

Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?

Hej!

Jag har funderat på en sak som särskiljer att arbeta som undersköterska jämfört med andra jobb. Varje jobb har sin nisch i vården, där t.e.x läkare är medicinskt ansvariga, SSK är ansvariga för omvårdnaden, BMA för provtagningsanalys, etc. Dessa områden är lätta att särskilja, och är väldefinierade. Undersköterska sticker dock ut, eftersom de (krasst sätt) egentligen inte tillför någonting som SSK inte kan? Lek med tanken att vi ersätter alla USK med SSK, ur ett kvalitetsperspektiv skulle detta vara fantastiskt. Om vi helt bortser från den ekonomiska aspekten så har vi helt plötsligt omvårdnadspersonal som förutom att utföra patientnära omvårdnad även kan planera den. Och medicinera! Tankar?

• Svar på tråden Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?
  • Nurseratchet

Det där stämmer överhuvudtaget inte Rosesarewhite. Att utföra patientnära omvårdnad (och ansvara och planera för den) är sjuksköterskans ansvar. Sedan råkar det vara så att Undersköterskor UTFÖR omvårdnaden, men det kan lika gärna SSK göra. Och jo, att utföra patientnära omvårdnad ingår i vårt arbete, oavsett högskoleutbildning eller ej.

• Nurseratchet

Inom hemtjänsten? Nej, det finns många arbetsuppgifter du listar som inte bör utföras av SSK i en hemtjänstkontext. Sen är det ju olika beroende på var man arbetar, på mitt jobb gör jag t.ex. mycket av det du listar, och jag är SSK. Men min poäng (för att ta hemtjänsten som ett exempel) är att du kan ersätta alla USK i hemtjänsten med SSK, men inte tvärtom.

• Nurseratchet

Läkare får inte alls jobba som SSK....

Bredare yrkesutövning? I att se ut som julgranar med alla jävla pins som det står "tillsammans är vi starka/utan uskor stannar vården/etc" (vilket egentligen skvallar om vilket självförakt de har) eller att lata sig i fikarummet och gnälla?

• Nurseratchet

Herregud Rosesarewhite, du har verkligen inte alla knivar i lådan. Jag trodde att jag klargjort ungefär 10000 gånger att inte ta hänsyn till ekonomi eller "var ska vi få de syrrorna ifrån". Det handlar om FENOMENET om USK-rollen kan ersättas av SSK.

Låt mig gissa, du förstår fortfarande inte?

• Nurseratchet

För att Läkare inte har gått Sjuksköterskeprogrammet (hint, det handlar om omvårdnad).

• Nurseratchet

Greta2: Tack för ett bra inlägg! Men om vi säger såhär, krasst så är USK SSK´s förlängda arm. De tillför ingenting som inte SSK inte har under sitt ansvarsområde, utan är endast utförare. Detta gör USK rollen unik, men även försumbar skulle jag vilja säga.

Av någon anledning är det inte populärt att framföra (vilket är helt galet, eftersom det är vad USK gör) är att USK gör som SSK säger, eftersom SSK leder omvårdnadsarbetet. Oavsett om "på min arbetsplats gör vi allt själva och SSK delar mediciner och har ingen koll på den patientnära omvårdnaden". USK är en utförare och underställd SSK, och försumbar. Om alla USK ersattes av SSK (i en perfekt värld!) så skulle kvaliteten på vården öka. Fråga bara valfri SSK på vårdavdelning som blivit parad med en SSK istället för en USK hur utfallet blev...

• Nurseratchet

Tror vi kan sluta svara Rosesarewhite, personen förstår inte vad en SSK är för något. Det blir liksom bara tramsigt. Jag gissar att det är ett troll egentligen, vilket är trist...

• Nurseratchet

Okej, jag försöker en sista gång. Om vi ersatte alla USK med SSK så skulle vad hända? Med samma antal anställda alltså. Vad tror du själv skulle hända kvalitetsmässigt?

På mitt nuvarande arbete jobbar jag mycket patientnära för övrigt, och gör dagligen samma typ av omvårdnad som du menar på är förmer för någon som läst på högskolan i 3 år. Så jag gissar att jag redan har en sådan tjänst.

Det enda som är tydligt, det är att du (utan att du ens tänker på det) visar att du tycker att patientnära omvårdnad är ett skitjobb. Usch!

• Nurseratchet

Cathariiina: Jo, men försök förklara för Rosesarewhite vilket yrke som har ansvar för vad... :D:D

Svar på tråden Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?