• Cececilia

Lite mens = dålig slemhinna?

Hej,

Om man får lite mens betyder det att slemhinnan där ägget ska fästas inte byggs upp som den ska? Är det någon som vet att slemhinnan varit normal trots 2-3 dagars mens? Eller blivit gravid med lite mens?

Har alltid haft 4-5 dagar med flöde så att jag fått byta binda / tampong 3-5 gånger om dagen. 
    Efter missfal i våras har mensen minskat så att den numer bara håller i sig 3 dagar och jag bara byter tampong / binda för att det suttit för många timmar, sällan för att de är ?fulla?.

Tacksam för alla svar 🙏

• Svar på tråden Lite mens = dålig slemhinna?
  • Cececilia

Tack för svar 🙏 
    Missfallet var i vecka 12, så relativt tidigt. 

Vi har försökt sen dess och får bara lätt mens efter missfallet och gjorde en operation där en ofarlig cysta togs bort på äggstocken i somras och efter det har den blivit ännu lättare 2 dagar. Men ändå fått tre dagar de senaste månaderna. 

Eftersom vi försöker göra allt rätt men ändå inte fått ett plus oroar man sig för allt. 

Ska göra ultraljud cd 8 & 14 denna cykeln och kommer få svar om slemhinnan byggs upp som den ska.

Men intressant om det har något samband med mensmöngden. 

• Cececilia
    Anonym (intressant) skrev 2023-11-25 21:53:33 följande:

tror ändå som någon skrev att mensmängd inte påverkar ägglossning. testa att söka lite på gamla trådar här på FL så kanske du hittar nåt?

LYCKA TILL! Det går säkert bra. Du kan ju trots allt bli gravid!

Tack, jag har ägglossning. Är mer fundersam på om den minskade mängden beror på att slemhinnan i livmodern inte byggs upp som den ska = ingen bra miljö för eventuellt befruktat ägg att fästa. 

hela försöka bli gravidgrejen är svår. Vet att mensen kan bli påverkad av stress också. 

Sen är det ju svårt vad som är inom det normala intervallet. Söker man är tre dagars mens ändå inom det normala. Men hur vet man att man har tillräckligt flöde? Man har ju bara sig själv att jämnföra med :)

• Cececilia
    Anonym (H) skrev 2023-11-26 00:20:17 följande:

Min gyn sade, när det begav sig, att det inte har någon betydelse alls. 

Jag blödde för två och hade svårt att bli gravid. 

Det är skönt att det löser sig för det allra mesta. 

Det är väl mest att det ändrar sig från hur det var innan. Känns ju bara om det är låg mängd att det inte är så mycket som ska ut. 

• Cececilia
    Anonym (intressant) skrev 2023-11-26 09:29:53 följande:

Efter missfall anses ju iaf miljön vara extra gynnsam för befruktning.

Ja de finns ju det som visar på det. Men det är månaderna efter missfall tror jag, vi börjar gå mot ett år sen det hände.
  • Cececilia
    Anonym (intressant) skrev 2023-11-26 14:52:35 följande:

antar att du kör ägglossningstest etc?

Ja både det och tempar, är mest orolig att slemhinnan inte byggs upp - därför det inte finns så mycket att blöda ut.. Så ägglossning har jag, men det hjälper ju inte om livmodern inte kan ta emot ett ägg 😬
  • Cececilia
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-26 16:04:06 följande:

Tror jag inte. Har haft kort mens och har tre barn. Däremot kan ju något annat vara fel, om ni försökt så länge som ett år efter mf så kanske ni ska söka hjälp?

Låter lovande. Ja det har inte riktigt gått ett år, men ja vi ska kolla upp det hela. 
  • Cececilia
    amiilee skrev 2023-11-28 11:17:34 följande:

Kanske lite OT (ignorera om du tycker det är jobbigt att svara på!) men jag såg att du skrev i annan tråd att ni försökt nästan 2 år @cececilia, men missfall för snart 1 år sen, och att ni nu ska utredas? ?Får? ni inte hjälp tidigare då du blivit gravid tidigare elle har ni inte velat söka? 

Jag undrar mest vad som skulle hända om jag plussade men fick missfall, är det då att man ?börjar om? på 1 år för att få hjälp av regionen? 

ingen fara. Man får inte hjälp med utredning och vidare hjälp förrän det gått ett år efter missfal. det är för att man trots allt fått till en graviditet. Och då bör det kunna gå igen. 

Om man plussar och får kemiskt eller väldigt tidigt missfall hade jag hållt tyst om det till dess att man är igång med utredningen. I vårt fall sökte vi vård för blödningar och smärta och fick missfallet konstaterat av läkare och då kan man inte glömma bort att nämna det när man söker för utredning. 

Lycka till och hoppas att när du får ditt plus så stannar det i 40 v 🤞
  • Cececilia
    amiilee skrev 2023-11-28 21:56:17 följande:

Tack för svar ❤️ Vi har redan utretts (sökte privat men det kostade inte mer än det gör i regionen) och det fanns inget som kunde förklara att vi ej blivit gravida. Hade då försökt i fem månader (nu inne på månad 7). Gjorde också äggledarspolning. Vi skulle försöka i totalt ett år och sen ringa till reproduktionscentrum för IVF. 

Om vi då skulle bli gravida och få ett tidigt missfall så låter det ju som att året ?börjar om?, så precis som du säger bör man då kanske bara hålla tyst om det. 

Ja skulle ni ha sån otur så nämn det inte när ni söker till rmc, men sen kanske man kan berätta det när man väl är igång. 

Hoppas ni får ett plus snart! 

• Cececilia

Tänkte uppdatera ifall någon söker svar en annan gång, hur det såg ut för mig iallafall. 

under förra cykeln kollades slemhinnan med ultraljud två gånger och den var som den skulle och enligt läkaren perfekt vid ultraljud precis innan ÄL. Jag fick också ta hormonprover som var helt normala. 

Sen kom mensen och var relativt sparsam denna gången också och höll i sig tre dagar. Den första dagen var det flöde så att det iallafall fyllde två tamponger och sen var de inte riktigt mättade när jag bytte, andra dagen var tampongerna halvmättade och tredje dagen några femmor i binda. 

ber om ursäkt för TMI men kanske kan det lugna någon i framtiden 🤷?♀️

Så trots sparsam mens verkar det som att allt är normalt och funkar som det ska 😊

Svar på tråden Lite mens = dålig slemhinna?