Anonym (Olika typer av svek) skrev 2024-01-22 15:41:54 följande:
Fast, nä. Jag ser ingen som helst anledning att upplysa min partner om vilka svek som jag antagligen skulle hantera, och vilka som omedelbart skulle leda till upplösning av förhållandet.
Vissa saker som man hör om att andra råkat ut för skulle jag reagerat mycket starkt på, annan fäster man inte lika stor vikt vid.
Det verkar finnas någon typ av konsensus om att just otrohet redan på förhand ska hanteras på precis samma sätt, men ju äldre man blir, ju mer olika typer av svek och förhållanden ser man hos vänner och bekanta.
Gällande trohet, så är det något jag väntar mig. Något jag själv förväntar mig av mig själv, men också något som jag ser faktiskt inte alltid funkar i riktigt långa relationer. Jag tänker att just frågan om detta skulle få mig att lämna just är något som får växa fram utifrån helheten i förhållandet och även omständigheterna kring sveket.
Folk berättar inte på förhand, vilka de kommer bli efter 5,10, 30 år tillsammans och ALLA svek skulle bli en kris hos mig. I min värld behöver jag inte på förhand redovisa att vissa saker faktiskt går att förlåta och förstå och inte skulle betyda lika mycket som andra ev. svek.
För jag ser ju fortfarande på otrohet som just ett svek. Eftersom vi ju inte satt upp relationer med andra är något vi ägnar åt oss.
Det skulle ju lika gärna vara så att en otrohetsgrej skulle komma i en fas då detta skulle vara katalysatorn till just en separation. Precis som att många bäckar små skulle kunna leda till separation utan att den andre svikit, eller ens betet sig illa.
Att det råder koncensus över att det är trohet som gäller om inget annat sägs beror på att monogama relationer är norm och allt annat undantag. Vill man avvika från normen så är det ju bra om man säger det redan från början. Det är typ liknande koncensus som gäller för kläder, normen är att man har kläder på sig, att gå runt naken på stan är undantag och därför förväntas man ha kläder på sig om inget annat sägs som tex på en nudiststrand.
Som alla andra slags överenskommelser så är man missnöjd med dealen och anser att det inte funkar så är ju inte det en ursäkt för att svika och ljuga. Då tar man det med sin partner och ser om man kan ändra på dealen och lyckas man inte komma överens så kan man gå isär så kan båda träffa någon ny de matchar bättre med. Att gå bakom ryggen på sin partner för att kunna göra som man själv vill och ändå behålla sin partner utan att personen själv får chans att välja är ju både fult och fegt.
Otrohet är ofta en katalysator för separation eftersom få människor gillar att man går bakom ryggen på dem, ljuger och manipulerar. De flesta relationer bygger på förtroende.
Ja det finns många saker som kan leda till en separation, alla relationer funkar inte och då kan man gå isär, men bara för att det finns andra anledningar till skilsmässor så betyder ju inte det att det är ok att svika. ljuga och manipulera?
Det blir ju lite som att säga att det finns många sätt att dö på och därför är det ingen big deal att man har ihjäl grannen.