Inlägg från: Anonym (Inget på spel....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget på spel....)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2024-12-06 15:37:46 följande:
    Det är det visst. Andelen i långvariga relationer är färre än andelen i korta relationer. 
    Nja många söker tyvärr kortsiktigt. 
    Ja inte sagt annat och jag är som sagt redo för det. Skulle hantera en relation jättebra som sagt. 
    Nej för jag har följt en del råd och ska bjuda ut henne. Känns dock typ hopplöst för om detta inte går vägen. Vill bara vara i en stabil, bra och kärleksfull långsiktig relation utan krångel, bråk osv. 

Nej jag ska försöka agera mer för att sluta vara singel. Men är inte enkelt speciellt om jag blir avvisad.
    Nej! Man söker fortfarande inte kortsiktiga relationer. Däremot så är kortsiktiga relationer ett resultat av att man inte har hittat rätt och istället för att leva i en dålig relation så lämnar man och letar vidare. 

Vill du veta en sak? En erfarenhet från någon som är gammal nog för att vara din mamma? 

Man ångrar sällan det man vågar göra men man ångrar så gott som alltid det man INTE vågar göra. 

Att vara intresserad av någon i ett år utan att våga göra något åt det är något som du kommer att ångra när du blir äldre, att du aldrig vågade ta risken. Skulle du lyckas med att det faktiskt blir ni två så har du förlorat ett års relation pga att du inte vågat visa att du är intresserad av henne mer än som en vän. 

anonym05swe skrev 2024-12-09 09:58:08 följande:

Alltså jag har redan ångrat flera saker jag har gjort ex 

Ja och jag hade såklart älskat att vara i en relation med henne, det 
    är klart det är jobbigt för mig också. Det är därför jag vill träffa henne för jag bryr mig om henne. 

Vad har du gjort under dina första 19 år i livet som du kommer att ångra när du är 30, 40, 50, 70, ligger på dödsbädden? Vad tror du att du kommer att ångra mest? Att du vågade fråga chans på en tjej i mellanstadiet och fick nobben eller att du aldrig vågade berätta för tjejen du var intresserad av som 19-åring att du gillade henne som mer än en vän? 

Vilka andra val har du gjort redan nu som du kommer att ångra när du ligger där på dödsbädden?

Jag har hittills, under mina 48 år på jorden, endast en sak som jag verkligen kommer att ångra på dödsbädden och det är att jag inte hade styrkan att lämna mina barns pappa när de låg i magen.... det tog ytterligare 11 år.... 
    anonym05swe skrev 2024-12-09 22:43:57 följande:

Att jag inte lyckats skaffa en livslång partner än ex. Vill stadga mig med rätt person så snart som det går. 

Jag ska dessutom erkänna det för henne.

Du är 19. Du är inte färdigutvecklad än. Att du kommer att ångra att du inte träffat ditt livs kärlek som 19-åring när du ligger på dödsbädden tvivlar jag starkt på. Om du fortfarande inte haft en partner när du är 40 DÅ kan jag förstå att du ångrar det, men som 19-åring? Nope. 

Din hjärna är inte färdigutvecklad, du är inte ditt "riktiga jag" ännu. Det är knappt att du vet vare sig hur du själv fungerar, än mindre andra. 

Du ska erkänna det, men vagt så det inte blir ett ståhej? Så länge du är vag så erkänner du inte dina känslor och det är som bäddat för den där feltolkningen som du är livrädd för! Våga stå för vad du känner istället!
    anonym05swe skrev 2024-12-09 23:49:22 följande:

Fast har velat hitta min livs kärlek under flera år nu. Inte direkt så jag bara en dag tänkte "vore roligt att träffa mitt livs kärlek" liksom. Vill stadga mig med rätt kvinna liksom i en bra relation.

Nej, för om jag är vag men också tydlig nog så hon förstår kan jag slippa tänka på det efteråt och om det går dåligt bara gräv ner det helt. 

Man kan inte hitta sitt livs kärlek innan man är fullvuxen och färdigutvecklad (det är iaf extremtsällsyntochde som gjort det har VÅGAT ta stegetoch VISA att de är intresseradeav den de är förälskad i).

Fram tills du är typ 25 så ändras du enormt mycket i princip varje år i mognad, förstånd etc. Många är inte färdigutvecklade förrän de närmar sig 30. Därav att det som regel är kortare relationer i ungdomen just för att man utvecklas olika, åt olika håll. 

Det finns en anledning till varför statistiker har 18-29 åringar som kategori "unga vuxna". Man förändras otroligt mycket under de åren. Då kommer du och säger att du velat hitta ditt livs kärlek i flera år... du vet knappt vad kärlek mellan vuxna är och det märks så otroligt i dina ordval som "växa ihop", "inget krångel", "ska ske naturligt". Din version av kärlek består av rosa fluff och sockervadd. Du är mer kär i kärleken än i en verklig person. 

Vag och tydlig är motsatser. Det går inte att vara vag och tydlig samtidigt. antonym.se/vag
    anonym05swe skrev 2024-12-10 22:20:58 följande:

Jag skulle utan problem kunna hantera en relation idag och få den att hålla länge då jag är lojal. 

Beror på vem man blir ihop med. 

Jo, jag vet vad det är. Nej jag har inte en romantiserad bild av det vet även riskerna med det ex göra slut, hamna i småbråk, hamna med fel perosn. 

Man kan vara vag i vissa delar och tydliga i andra.

Du visar om och om igen hur naiv du är och vilken romantiserad bild du har på relationer. 

Även med rätt person så hamnar man i bråk. Lojalitet har inte speciellt mycket med kärlek att göra. Lojalitet gör snarare att man kämpar alldeles för länge för att få en relation att fungera trots att det kanske vore bättre att dela på sig. Det säger jag utifrån egen erfarenhet. 

En relation är aldrig helt konfliktfri oavsett hur bra den är. Man förändras, man tycker olika saker är olika viktiga etc. 

Nej, man kan inte vara vag och tydlig samtidigt om man ska berätta att man tycker om någon. 
    Anonym (...) skrev 2024-12-11 11:54:06 följande:
    Varför kommer han inte få det? Kommer aldrig någon bjuda ut honom eller ta initiativ?
    Eftersom TS inte "utsätter" sig för situationer där han direkt behöver umgås med andra människor, interagera med dem, lära känna dem, så finns det inte direkt något sätt som någon annan skulle kunna bjuda ut honom eller ta initiativ. TS har ju inte ens lärt känna några nya vänner på högskolan nu under hösten eftersom "han inte är intresserad av att gå ut på kåren eller så". 
    anonym05swe skrev 2024-12-11 14:06:31 följande:
    Jo jag klarar av det läs ursprungsinlägget men föredrar det inte. 
    Gör du? Inget du gjort (eller bristen på gjorda saker) hittills visar på det. 

Och kom inte med dravlet igen om att du inte vill stressa henne eller få henne att tro att du bara är intresserad av hennes utseende. 

Du har fått så många förslag på hur du ska fråga henne på en dejt att det är magiskt att du inte vågat göra något ännu. Du gör det hela så mycket mer komplicerat än det behöver vara. Nej, det handlar inte om "modern dejtning" utan om initiativ. 
    anonym05swe skrev 2024-12-12 15:41:20 följande:
    Nej är inte direkt så att man bara dmar folk man inte är intresserad av direkt i min ålder.  Klart jag är närmare nu än om jag inte skrivit alls. 

Kolla vad jag gjort ist.
    Ja för det är en fråga om när snarare än om. 
    "Kolla vad jag gjort istället"???? Vad exakt har du gjort för att bjuda ut henne? Vad exakt har du gjort för att få henne att förstå att du vill vara mer än hennes vän? 

Nej, att skriva lite ytliga dms och småsnacka på events räknas inte i vad du gjort för att komma närmare ditt mål.
    anonym05swe skrev 2024-12-13 16:19:30 följande:

Är en fråga om NÄR inte OM jag kommer göra det. Ja, men det har varit flera olika anledningar till att inte varit möjligt än. 

Jag valde inte att falla för henne, nej. Jag ska dessutom ta mig ur detta och i värsta fall försöka hitta ngn annan flickvän om det inte går med henne. Handlar i stora drag om externa faktorer ja som gjort det mindre enkelt.

Man väljer typ aldrig vem man ska falla för så sluta upp med "jag valde inte att falla för henne". Känslor lever sitt eget liv, sen vad man väljer att göra med de känslorna är en annan sak. 

Vad då "i värsta fall försöka hitta en annan flickvän"? Du kan inte låsa fast ditt liv vid en relation. Du måste kunna trivas med dig själv och att vara själv också. Annars kommer du att fastna i en mindre bra relation eftersom du är så ofantligt låst vid att ha en relation. 

En relation kommer sällan när man söker den.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?