Inlägg från: Anonym (Inget på spel....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget på spel....)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2024-12-06 15:37:46 följande:
    Det är det visst. Andelen i långvariga relationer är färre än andelen i korta relationer. 
    Nja många söker tyvärr kortsiktigt. 
    Ja inte sagt annat och jag är som sagt redo för det. Skulle hantera en relation jättebra som sagt. 
    Nej för jag har följt en del råd och ska bjuda ut henne. Känns dock typ hopplöst för om detta inte går vägen. Vill bara vara i en stabil, bra och kärleksfull långsiktig relation utan krångel, bråk osv. 

Nej jag ska försöka agera mer för att sluta vara singel. Men är inte enkelt speciellt om jag blir avvisad.
    Nej! Man söker fortfarande inte kortsiktiga relationer. Däremot så är kortsiktiga relationer ett resultat av att man inte har hittat rätt och istället för att leva i en dålig relation så lämnar man och letar vidare. 

Vill du veta en sak? En erfarenhet från någon som är gammal nog för att vara din mamma? 

Man ångrar sällan det man vågar göra men man ångrar så gott som alltid det man INTE vågar göra. 

Att vara intresserad av någon i ett år utan att våga göra något åt det är något som du kommer att ångra när du blir äldre, att du aldrig vågade ta risken. Skulle du lyckas med att det faktiskt blir ni två så har du förlorat ett års relation pga att du inte vågat visa att du är intresserad av henne mer än som en vän. 

anonym05swe skrev 2024-12-09 09:58:08 följande:

Alltså jag har redan ångrat flera saker jag har gjort ex 

Ja och jag hade såklart älskat att vara i en relation med henne, det 
    är klart det är jobbigt för mig också. Det är därför jag vill träffa henne för jag bryr mig om henne. 

Vad har du gjort under dina första 19 år i livet som du kommer att ångra när du är 30, 40, 50, 70, ligger på dödsbädden? Vad tror du att du kommer att ångra mest? Att du vågade fråga chans på en tjej i mellanstadiet och fick nobben eller att du aldrig vågade berätta för tjejen du var intresserad av som 19-åring att du gillade henne som mer än en vän? 

Vilka andra val har du gjort redan nu som du kommer att ångra när du ligger där på dödsbädden?

Jag har hittills, under mina 48 år på jorden, endast en sak som jag verkligen kommer att ångra på dödsbädden och det är att jag inte hade styrkan att lämna mina barns pappa när de låg i magen.... det tog ytterligare 11 år.... 
    anonym05swe skrev 2024-12-09 22:43:57 följande:

Att jag inte lyckats skaffa en livslång partner än ex. Vill stadga mig med rätt person så snart som det går. 

Jag ska dessutom erkänna det för henne.

Du är 19. Du är inte färdigutvecklad än. Att du kommer att ångra att du inte träffat ditt livs kärlek som 19-åring när du ligger på dödsbädden tvivlar jag starkt på. Om du fortfarande inte haft en partner när du är 40 DÅ kan jag förstå att du ångrar det, men som 19-åring? Nope. 

Din hjärna är inte färdigutvecklad, du är inte ditt "riktiga jag" ännu. Det är knappt att du vet vare sig hur du själv fungerar, än mindre andra. 

Du ska erkänna det, men vagt så det inte blir ett ståhej? Så länge du är vag så erkänner du inte dina känslor och det är som bäddat för den där feltolkningen som du är livrädd för! Våga stå för vad du känner istället!
    anonym05swe skrev 2024-12-09 23:49:22 följande:

Fast har velat hitta min livs kärlek under flera år nu. Inte direkt så jag bara en dag tänkte "vore roligt att träffa mitt livs kärlek" liksom. Vill stadga mig med rätt kvinna liksom i en bra relation.

Nej, för om jag är vag men också tydlig nog så hon förstår kan jag slippa tänka på det efteråt och om det går dåligt bara gräv ner det helt. 

Man kan inte hitta sitt livs kärlek innan man är fullvuxen och färdigutvecklad (det är iaf extremtsällsyntochde som gjort det har VÅGAT ta stegetoch VISA att de är intresseradeav den de är förälskad i).

Fram tills du är typ 25 så ändras du enormt mycket i princip varje år i mognad, förstånd etc. Många är inte färdigutvecklade förrän de närmar sig 30. Därav att det som regel är kortare relationer i ungdomen just för att man utvecklas olika, åt olika håll. 

Det finns en anledning till varför statistiker har 18-29 åringar som kategori "unga vuxna". Man förändras otroligt mycket under de åren. Då kommer du och säger att du velat hitta ditt livs kärlek i flera år... du vet knappt vad kärlek mellan vuxna är och det märks så otroligt i dina ordval som "växa ihop", "inget krångel", "ska ske naturligt". Din version av kärlek består av rosa fluff och sockervadd. Du är mer kär i kärleken än i en verklig person. 

Vag och tydlig är motsatser. Det går inte att vara vag och tydlig samtidigt. antonym.se/vag
    anonym05swe skrev 2024-12-10 22:20:58 följande:

Jag skulle utan problem kunna hantera en relation idag och få den att hålla länge då jag är lojal. 

Beror på vem man blir ihop med. 

Jo, jag vet vad det är. Nej jag har inte en romantiserad bild av det vet även riskerna med det ex göra slut, hamna i småbråk, hamna med fel perosn. 

Man kan vara vag i vissa delar och tydliga i andra.

Du visar om och om igen hur naiv du är och vilken romantiserad bild du har på relationer. 

Även med rätt person så hamnar man i bråk. Lojalitet har inte speciellt mycket med kärlek att göra. Lojalitet gör snarare att man kämpar alldeles för länge för att få en relation att fungera trots att det kanske vore bättre att dela på sig. Det säger jag utifrån egen erfarenhet. 

En relation är aldrig helt konfliktfri oavsett hur bra den är. Man förändras, man tycker olika saker är olika viktiga etc. 

Nej, man kan inte vara vag och tydlig samtidigt om man ska berätta att man tycker om någon. 
    Anonym (...) skrev 2024-12-11 11:54:06 följande:
    Varför kommer han inte få det? Kommer aldrig någon bjuda ut honom eller ta initiativ?
    Eftersom TS inte "utsätter" sig för situationer där han direkt behöver umgås med andra människor, interagera med dem, lära känna dem, så finns det inte direkt något sätt som någon annan skulle kunna bjuda ut honom eller ta initiativ. TS har ju inte ens lärt känna några nya vänner på högskolan nu under hösten eftersom "han inte är intresserad av att gå ut på kåren eller så". 
    anonym05swe skrev 2024-12-11 14:06:31 följande:
    Jo jag klarar av det läs ursprungsinlägget men föredrar det inte. 
    Gör du? Inget du gjort (eller bristen på gjorda saker) hittills visar på det. 

Och kom inte med dravlet igen om att du inte vill stressa henne eller få henne att tro att du bara är intresserad av hennes utseende. 

Du har fått så många förslag på hur du ska fråga henne på en dejt att det är magiskt att du inte vågat göra något ännu. Du gör det hela så mycket mer komplicerat än det behöver vara. Nej, det handlar inte om "modern dejtning" utan om initiativ. 
    anonym05swe skrev 2024-12-12 15:41:20 följande:
    Nej är inte direkt så att man bara dmar folk man inte är intresserad av direkt i min ålder.  Klart jag är närmare nu än om jag inte skrivit alls. 

Kolla vad jag gjort ist.
    Ja för det är en fråga om när snarare än om. 
    "Kolla vad jag gjort istället"???? Vad exakt har du gjort för att bjuda ut henne? Vad exakt har du gjort för att få henne att förstå att du vill vara mer än hennes vän? 

Nej, att skriva lite ytliga dms och småsnacka på events räknas inte i vad du gjort för att komma närmare ditt mål.
    anonym05swe skrev 2024-12-13 16:19:30 följande:

Är en fråga om NÄR inte OM jag kommer göra det. Ja, men det har varit flera olika anledningar till att inte varit möjligt än. 

Jag valde inte att falla för henne, nej. Jag ska dessutom ta mig ur detta och i värsta fall försöka hitta ngn annan flickvän om det inte går med henne. Handlar i stora drag om externa faktorer ja som gjort det mindre enkelt.

Man väljer typ aldrig vem man ska falla för så sluta upp med "jag valde inte att falla för henne". Känslor lever sitt eget liv, sen vad man väljer att göra med de känslorna är en annan sak. 

Vad då "i värsta fall försöka hitta en annan flickvän"? Du kan inte låsa fast ditt liv vid en relation. Du måste kunna trivas med dig själv och att vara själv också. Annars kommer du att fastna i en mindre bra relation eftersom du är så ofantligt låst vid att ha en relation. 

En relation kommer sällan när man söker den.
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-14 09:02:59 följande:
    men du skämtar? Er enda relation är genom DM och nu skriver du att du inte kan bjuda ut henne genom skrift? Det är väl inte ens någon träff inplanerad med er förening? Har inte du också skrivit att hon troligtvis inte kommer vara med pga lumpen?

SJÄLVKLART kan du bjuda ut henne via text! Det är så alla gör, hela tiden och vad hon antagligen är van vid. Att du har konstiga/udda tankar om vad som är normalt betyder inte att hon har det, hon resonerar antagligen exakt som vi gör.
    Han vill inte att hon ska "missförstå" eller "göra henne obekväm". Att nästan alla sagt att det är bättre att göra det via meddelande första gången än irl just för att det kan bli obekvämt om man vill nobba spelar ingen roll...
    anonym05swe skrev 2024-12-14 17:12:32 följande:
    Det är inte så enkelt. Du måste inse att jag inte direkt är som andra kan vara och gilla någon ytligt. Jag gillar henne för den hon är och inte för jag själv vill få bekräftelse av en relation med henne. Jag bryr mig om henne på riktigt. 
    Vad du lägger fördomsfulla värderingar i hur andra gör. 

"De gillar någon ytligt"
    "Alla andra är bara ute efter kortsiktiga relationer"
    "De vill dejta flera"
    "Modern dejtning"

Men till skillnad från dig så lär de sig om relationer, för de vågar ta initiativ till relationer! Du sitter ett helt år senare på samma plats som när du startade tråden. 
    anonym05swe skrev 2024-12-14 17:32:37 följande:
    Nej det gör jag inte. Sade ej heller att alla sökte ytligt eller kortsiktigt. 

Är hellre i denna situation än att vara i relation med fel person. För liksom tänk om jag blir ihop med fel person ex?
    Vet du vad man gör om man blir ihop med fel person? Då gör man slut och lämnar relationen. Det är liksom så det fungerar. 

Jo, du har flertalet gånger sagt att alla andra söker kortsiktigt. Att du har det såååå svårt eftersom du söker långsiktigt. Du har även varit inne flertalet gånger på att andra är ytliga i sina relationer, att de är med någon bara av ytliga skäl. Det är ju därför du är så rädd att hon ska tro att du bara vill vara med henne för att hon är snygg. 
    anonym05swe skrev 2024-12-14 18:00:04 följande:

Ja såklart, blir dock helst ihop med rätt person från början. 

Ja, samtidigt har jag sagt att det fortfarande vissa personer som söker långsiktigt osv.

Men det som känns rätt idag kan kännas fel om 1, 5 eller 20 år. Det vet man aldrig i förväg. 

Så att säga att "andra söker kortsiktigt" bara för att deras relationer inte hållit speciellt länge är fördomsfullt. Du har ingen aning om hur deras relationer har fungerat.

Oavsett vilket så är de bättre rustade för att veta vad som är rätt när det väl gäller eftersom de faktiskt haft relationer och vet hur de funkar. 
    anonym05swe skrev 2024-12-14 22:56:13 följande:

Nej men vill inte gå in i en relation med en tjej jag inte har starka känslor för som är äkta och som inte bara är kortsiktiga. 

Så du dömer mig för jag inte haft relationer? 

Nej, inte för att du inte haft relationer utan för att du dömer ut de som har haft (korta) relationer.

Vad i helvete är det som säger att de omkring dig inte har starka känslor för den de går in i en relation med, bara för att den tar slut några månader eller något år senare? Nu är du fördomsfull åter igen med ditt "jag vill inte gå in i en relation utan starka känslor som inte är kortsiktiga", underförstått "de som har kortare relationer har minsann inte lika starka och ädla känslor som jag har".

De har också starka känslor, dom de AGERAR på! Och när det känns fel då gör de slut! Men de VÅGAR iaf göra något, även om det riskerar att bli kortvarigt!

Jag dömer inte dig för att du inte haft en relation. Jag dömer dig för att du i ETT ÅRS TID har kommit med 1000 "förklaringar" till varför du inte kunnat fråga ut henne. Helt irrelevanta anledningar också. 
    anonym05swe skrev 2024-12-16 23:04:42 följande:
    Känns som hon kan tolka det fel eller tro att jag bara är ytlig ex. 
    Du har fått flertalet förslag på hur du kan fråga henne utan att det vare sig kan misstolkas eller handla om ytlighet.

Så vilka fler ursäkter tänkte du ha för att slippa ta steget?
    anonym05swe skrev 2024-12-17 09:50:34 följande:
    Jag har redan gjort saker ex skriva med henne ett tag ex. 
    2. Det går definitivt att hitta en sån formulering. 
    3. Nej är inte konstigt att inte vilja bli feltolkad. 
    Du skriver mest ytligheter. Hur ofta skriver hon om inte du skrivit först?

Nej, det gör det inte. Saker man kan skriva för att fråga ut någon som inte kan misstolkas:
    "Vill du ta en fika med mig nästa gång du har permission?"
    "Jag tänkte besöka plats X, vill du följa med nästa gång du är ledig?"
    "Vad sägs om att ses nästa gång du är ledig och hitta på något?"

Vad exakt är det du är orolig för ska missuppfattas eller feltolkas? Att du är intresserad av henne? Det påstår du ju att är så vad är problemet med om hon förstår det? 
    anonym05swe skrev 2024-12-22 10:33:00 följande:
    Folk har antytt det jo
    Jag kommer som sagt bjuda ut henne. 

Jo det gör jag ju. Skrivit med henne bland annat och pratat med henne på eventen.
    Att bara skriva lite halvytligt och prata halvytligt på events är inte att ta initiativ till något. Det är som att jag skulle säga att jag flörtar med någon jag träffar 2ggr/år på konferens, att vi har något på gång. 

Är man intresserad av någon så säger man det, man bjuder ut personen på dejt, man säger "jag gillar dig, vill du ut på dejt med mig" och sen tar man det vidare därifrån sen. 

Trots att jag inte hade träffat den person jag nu tycker väldigt mycket om på ca 20 år (lite längre än du funnits till), trots att det är 24 år sedan vi var tillsammans i några månader (ca 6), så har jag, under det år som gått hunnit träffa honom flertalet gånger (och då har vi både avstånd och barn på varsitt håll att jonglera), han är fullt medveten om att jag tycker om honom väldigt mycket, vi ser fortfarande vart det är detta tar oss, inget är definierat mer än att vi inte ligger med andra, och vi pratar/messar exakt varje dag. Det är "god morgon", det är "god natt", det är stort och det är smått, det är gulliga saker och allvarliga saker. När jag fick erbjudande om en lägenhet häromdagen var han och min mamma de två som jag messade direkt. 

Det är vad man får om man VÅGAR erkänna att man gillar någon och frågar om den vill ses. Och jag lovar att vi har en knöligare logistik än dig med fler parametrar involverade. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?