Inlägg från: Anonym (Inget på spel....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget på spel....)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

felicityporter skrev 2024-11-19 19:00:04 följande:
    Det är inte för fort, ni har pratat på Messenger i över ett år. Ni har till och med träffats flera gånger, de flesta brukar fråga ut någon precis i början. Eftersom hela poängen med att fråga någon på en fika är för att lära känna personen bättre. Både att du ska lära känna henne och hon lära känna dig.
    Du kommer bli friendzonad annars, dvs att hon aldrig kommer se dig som en potentiell partner.
    Men en fika eller en bit mat på restaurang är inte "innovativt".... fast vad som är en innovativ dejt har han svårt att svara på. Tror senaste alternativet var en promenad.... otroligt innovativt.... 

TS är nog redan sjukt friendzonad. Skulle gissa att hon svarar för att vara artig eftersom de hade ett uppehåll nu på flera veckor för "TS var upptagen med annat".
    anonym05swe skrev 2024-11-19 20:45:11 följande:

Ja, fika eller middag går såklart men hon kan också se det som tråkigt eventuellt. Vill snarare göra något spännande och roligt.

Jo, det vill jag såklart. Vill bjuda ut henne såklart och ge komplimanger (redan skrivit det tidigare) men rädd för att hon ska tolka en komplimang fel. Det stora problemet i sammanhanget är kulturen i Sverige där det är emot normen att ens söka långsiktigt. 

Det är fortfarande inte emot normen att vilja ha något långsiktigt men för att hitta rätt behöver man (oftast) några testomgångar först. Som talesättet säger "man måste kyssa många grodor för att hitta sin prins/prinsessa". Som tur är då är inte normen längre att man måste stanna i en relation man inte trivs i eller mår bra av, till skillnad från förr.

Så länge du är rädd för precis allt så kommer du aldrig ha chansen på något långsiktigt eller ens något kortsiktigt. 

Vad exakt är en "spännande och rolig" dejt för dig? Vad gör man då?
    anonym05swe skrev 2024-11-19 20:23:59 följande:
    Det var bara ett exempel. Ja föredrar kreativa aktiviteter. 

Nä har inte direkt visat intresse i DM ens. 
    En promenad är varken kreativt, innovativt eller spännande. 
    anonym05swe skrev 2024-11-20 16:51:33 följande:
    Typ besöka någon plats tillsammans ex.
    Då lägger man upp det som "Jag tänkte åka till plats X, skulle du vilja följa med? Det är ju alltid roligare med trevligt sällskap".

Så, nu fick du ytterligare tips på hur du kan lägga upp det och ingenting som hintar på hennes utseende. 
    anonym05swe skrev 2024-11-20 18:38:31 följande:
    Beror på 
    Beror på vad? Vilka ursäkter och undanflykter du kan komma på denna gång för att inte ta steget och riskera något?
    anonym05swe skrev 2024-11-20 22:52:19 följande:
    Jag ska ta steget som sagt. Är ett jobbigt läge oavsett liksom. Valde inte att en dag bara få känslor och detta läge. 
    Det har du sagt länge nu att du ska göra. Snart är vi inne på ett nytt år igen. 

Den som gör det jobbigt är du och endast du eftersom du aktivt väljer att inte våga chansa, att inte våga riskera något för att kanske vinna i relationslotteriet. Varje gång du messar med henne och inte vågar visa att du är intresserad av henne som mer än en bekant gör du ett aktivt val

Imorgon är det ett helt år sedan du startade tråden, på vilket sätt har du kommit närmare ditt mål om en "långsiktig relation"? Vad har du tagit till dig av alla de råd och tips du fått om hur du ska komma närmare det målet? 
    Anonym (Lillan) skrev 2024-11-21 14:42:58 följande:
    Om han hör av sig med jämna mellanrum lär hon redan veta att han är intresserad. Ju längre han väntar med att få tummen loss ju mer framstår han som feg.
    Och eftersom hon inte verkar kontakta honom aktivt när han inte messar så verkar hon mest svara av artighet mer än av kärleksintresse. 

Men eftersom TS är så vansinnigt rädd för att bli missförstådd så kommer han aldrig att få tummen ur och faktiskt säga något. 
    anonym05swe skrev 2024-11-25 09:23:29 följande:
    Du tror det är enkelt?
    Det är fortfarande inte enkelt för någon men du gör det mer komplicerat än det behöver vara. 

De flesta tycker det är jobbigt att ta första steget men den eventuella vinsten (man får ett ja) är större än den eventuella förlusten (man får ett nej). Du är alldeles för nojig över att förlora att du inte vågar satsa för att vinna.
    anonym05swe skrev 2024-12-01 17:26:27 följande:
    Nej jag vill helst träffa någon spontant, bli ihop utan att behöva fixa praktiska krångliga saker utan snarare enbart ses liksom naturligt. Men ska bjuda ut henne. Behöver göra det. 
    Ingen relation någonsin har uppstått utan "praktiska krångliga saker". Aldrig, aldrig någonsin utan att det är en atrangerad relation. Men inte ens då eftersom då är det föräldrarna som hanterat de "praktiska krångliga sakerna"
    anonym05swe skrev 2024-12-01 20:40:00 följande:
    Redan sagt att jag såklart är kraftigt emot arrangerade relationer. Pratar enbart om att växa ihop 
    Fortfarande, du kommer aldrig att växa ihop med någon utan "praktiska krångliga saker". Det går liksom inte. Man måste våga, ta en risk med sina känslor på spel, man måste säga hur man känner,  man måste dejta innan det kan bli en relation. Du kan inte få en relation utan "praktiska krångliga saker". 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?