Inlägg från: Anonym (Varför ens försöka...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym skrev 2025-02-11 21:46:20 följande:

Hallå?
    Varför bjuder du inte ut henne?
    Hur hjälper det situationen att du "ska"? Kommer hon att komma åkande för att du ska?

Är du läskunnig? Förmögen att besvara frågor?

Du känner att detta tjatande tar TS framåt? Har du inte förstått efter 600+ sidor att han inte är särskilt intresserad av den här tjejen, egentligen?
    Anonym skrev 2025-02-12 07:45:43 följande:
    Är det därför jag skriver? Får fan omvärdera min uppfattning isf ...?
    Jag kan inte veta varför du skriver, men det framstår i mina ögon som tjat. 
    anonym05swe skrev 2025-02-13 01:50:39 följande:
    Jag är djupt intresserad av henne då jag har känslor för henne.
    Det här är trådens inlägg #6221 (om ingen annan hinner posta före mig), och du har inte uttalat visat intresse för tjejen och inte frågat henne om en dejt, trots alla dessa inlägg som skrivits av dig och oss andra.
    Det är handling som räknas, och brist på handling visar brist på intresse i mina ögon.
    anonym05swe skrev 2025-02-14 10:55:34 följande:
    Nej, för har agerat genom att ens skriva med henne, är inte direkt enkelt heller att visa intresse bara sådär. 
    En person som är tillräckligt motiverad att göra något - kommer att göra det, även om det är jobbigt, svårt eller komplext. Tillräckligt stark vilja, motivation och intresse ger kraft att övervinna hinder.

Apropå motivation, hur tänker du kring dina fortsatta studier och/eller jobbsökande?
    anonym05swe skrev 2025-02-14 12:05:29 följande:
    Jag kommer också göra det men vill inte stressa henne men kan tyvärr återigen också konstatera med ytterligare ett år utan flickvän på alla hjärtans dag tyvärr
    Om du verkligen vill göra något, är det en perfekt dag idag!

Annars kan du lägga krutet på något annat som du verkligen vill och verkligen är motiverad att göra.
    anonym05swe skrev 2025-02-14 12:55:41 följande:

Jag vill göra mkt 

(typ gifta mig inom 5 år, skaffa barn inom 8) ex 

Jag är gift och har barn. För att bli gift och få barn krävs betydligt mer än att vilja. Vilja är en början, men sedan krävs det handling.

Och sen, sluta med halmdockan "modern dejting", det är en enda person i tråden som skrivit om modern dejting, och det är du själv. Jag personligen har aldrig dejtat, varken modernt eller omodernt, och jag har ändå lyckats skaffa både man (andra äktenskapet, till och med) och ett antal barn. (Jo, jag vet att det faktum att jag är skild förmodligen diskvalificerar mig helt i dina ögon, eftersom jag haft en "kortsiktig" relation. Usch!)
    Vad är mitt knep (om du undrar, jag är ju faktisk en icke-dejtare, trots allt)? Jo, små steg framåt! Börja smått och försiktigt, lära känna personen bättre, flörta för att ta reda på om det finns intresse, sedan gå vidare till oskyldig kroppskontakt, sedan mindre oskyldig kroppskontakt...och så vidare.
    Du ska inte börja med att ta reda på om hon har intresse för äktenskap och barn, utan börja med att ta reda på om hon är intresserad av att lära känna dig bättre till en början. Tycker du att hon har visat något sådant intresse, eller är det dags att släppa henne helt? 
    anonym05swe skrev 2025-02-14 14:04:23 följande:
    Och nej att ens gifta sig visar att du inte sökte kortsiktigt. Tyvärr är normen att folk strular runt hela livet idag. 

Jag vet inte ens hur jag kan flörta ordentligt. 
    Du behöver inte fundera på om andra strular runt. Min erfarenhet är att det är en ytterst liten minoritet som strular runt hela livet.

Du vet inte hur du ska flörta, OK. Men det är inte där du börjar. Innan du kan flörta med någon måste du ta reda på om det finns något intresse från hennes sida att lära känna dig bättre. Många människor känner andras intresse intuitivt, men jag tror inte att du fungerar så. Du behöver ha konkreta punkter att gå efter, konkreta frågor att ställa. Exempel på frågor för att veta om någon vill lära känna dig bättre:

Ställer hon frågor och följdfrågor till dig?
    Dröjer hon sig kvar där du är, fast hon egentligen är på väg någon annanstans?
    Dyker hon oväntat upp där du är?
    Hör hon av sig till dig så ofta hon kan, även om hon inte verkar ha något egentligt ärende?

Är svaret "ja" på minst två frågor har du något på gång, annars inte.
    anonym05swe skrev 2025-02-14 23:42:30 följande:

Jag har hört från andra tjejer som jag gick på samma gymnasium som att man ska flörta innan och ge komplimanger innan det?

Ja, hon ställer frågor m.m

Det går att flörta på ett tidigt stadium, men du måste veta att det är välkommet, annars kommer tjejen tycka att det är obehagligt och påfluget. Om tjejen är intresserad av lära känna dig bättre tar du ju reda på genom att fundera över frågorna i mitt förra inlägg.

Lumpen-tjejen ställer frågor, skriver du, men är det hon som frågar först? (Tecken på att hon vill lära känna dig bättre.) Eller kommer hon med en motfråga när du inlett med en fråga? (Tecken på att hon är artig och väluppfostrad, men inte intresserad.)

Jag får uppfattningen att du tycker det här är svårt, och att du upplever att det är ologiskt. Jag tror att det är svårt för dig, men det är fullt möjligt att du kan lära dig om hur romantiska kontakter fungerar. Många andra lär sig intuitivt, men du behöver lära dig romantisk kommunikation på samma sätt som du lärt dig räkna ekvationer. Som tur är (för dig) är neurotypisk kommunikation formelartad och ganska stereotypisk, och det går att lära sig, och behärska de mönster som finns, precis som du gjort under mattelektionerna.
    Jag rekommenderar att du läser en eller ett par kurser i sociolingvistik på universitetet. Det tillhör svenskämnet, och kurserna kan heta saker som "Språk och samhälle" om de inte heter sociolingvistik.
    anonym05swe skrev 2025-02-15 11:53:54 följande:

Sluta ljug och säg att jag har saker som jag inte har. Jag är neurotypisk och att du ljuger är horribelt bara för du inte kan tala sakligt. Flera har osakligt anklagat mig för saker som inte stämmer enbart för jag inte haft partner tidigare. 

Bete dig.  

Jag har inte anklagat dig för någonting. Jag har fått uppfattningen att du tycker att det är svårt att kommunicera med en tjej du är kär i, och tycker det är svårt att veta hur du ska tolka er kommunikation. Det är frågor du själv har ställt ett antal gånger i tråden, så det är inget jag hittar på.

Att mänsklig kommunikation normalt sett är formelartad och följer bestämda mönster är ett faktum, inte en personlig anklagelse mot dig. Den som tycker det är svårt att se mönstren och förstå formlerna, eller bara tycker att det är ett spännande ämne att lära sig mer om, kan ha stor glädje av att läsa sociolingvistik, läran om människans och samhällets relation till språket.
    Att jag nämner neurotypisk kommunikation är för att det är en vanlig missuppfattning att autister är formelartade och mönsterbundna i sin kommunikation. Det är en total missuppfattning, eftersom det är den neurotypiska kommunikationen som är sådan! Den som vill ha lättare att kommunicera med andra har nytta av att lära sig formlerna och mönstren.
    anonym05swe skrev 2025-02-16 00:50:46 följande:

Samtidigt så när man läser när typ Expressen och AB skriver om folk som träffar andra så framstår det som enkelt. Är det jag som tänker för mkt? Är jag verkligen *för* rationell och borde jag agera mer spontant och bara gå för saker? Jag är inte jättespontan som person såvida jag inte gör något kreativt 

Det som står i tidningarna är en sanning, men inte hela sanningen och inte för alla.

Jag tror inte att du är för rationell, däremot tror jag att du baserar ditt rationella tänkande på felaktiga antaganden. Jag syftar på tankarna om modern dejting, oron för att stressa tjejen, och oron för att andra ska få veta att du är intresserad av henne.
    Du är en tänkande person, och det varken ska eller kan du ändra på. Däremot behöver du söka nya fakta att basera dina tankemönster på. Jag tror du behöver söka konkret kunskap, lära dig att se konkreta tecken på att någon är intresserad av dig och tecken på att personen inte är intresserad. Du behöver lära dig några olika sätt att ta kontakt, och sätt att visa ditt intresse som gör att motparten inte känner sig besvärad om ditt intresse inte är besvarat.
    Det är inte konstigt att vara osäker kring romantiska frågor när en är ung, det har vi alla varit. Och det enda som hjälper mot oerfarenhet är erfarenheter, bra och dåliga.
    anonym05swe skrev 2025-02-16 22:44:29 följande:

Ja men väldigt många går väldigt snabbt från att träffas första gången till att bli ihop. Jag vill kunna göra samma sak. 

Det stora problemet är att jag inte är så bra på att ragga upp/flörta så det kan leda till en relation. Vet att folk blir ihop och faller för den andra pga att folk kan vara bra på att flörta osv. Jag vill verkligen bara ge massa kärlek i en relation. Handlar inte för mig så mycket om att själv få en massa kärlek i en relation. Vill verkligen ge allt i en relation.

Ibland går det fort från första kontakt till relation, ibland går det långsammare. 
    Att flörta är ett sätt att väcka intresse, och det är bra att kunna, men alla grymma flörtare är inte nödvändigtvis bra att ha en relation med.

Min man är rätt försiktig av sig, men när han var yngre ville han jobba bort det för att lättare få kontakt med tjejer. Han gick ett par danskurser och började åka ut och dansa på helgerna. Hans kompisar (som inte dansade själva) undrade hur i hela friden han vågade gå fram - bara sådär! - till en helt okänd tjej och fråga om hon ville dansa? Min man svarade att det var bara att fråga. "Men tänk om hon säger nej, då?" Min man svarade "Då får jag fråga nästa." Han hade lärt sig dansa, men han hade också lärt sig att det inte var någon stor grej, varken att fråga om en dans, få dansa eller bli nobbad.
    Jag säger inte att du ska göra precis som han, du kanske inte har någon Lasse Stefanz-jacka eller ens gillar att dansa, men jag tror att det är bra att träna på sociala interaktioner. Träna på att få ja, och träna på att få nej. Det viktigaste är att inse att det inte är någon stor grej, och att det inte är hela världen. Det finns många tjejer i världen.
    anonym05swe skrev 2025-02-17 21:39:26 följande:
    Och om man ens stöter på någon så är det typ "creepy" oavsett vad och oavsett om man agerar respektfullt ex
    Det där är en av de felaktiga uppfattningar du utgår från i dina resonemang. Det behöver inte alls vara creepy om du stöter på någon respektfullt. 

Saker att undvika när du stöter på någon, och inte är säker på att personen är intresserad:
    Påflugenhet: "Ska vi gå hem och kn*lla?". 
    Neggningar: "Snygg klänning, har du köpt den på loppis?" (Diverse pick-up-tomtar brukar förespråka det, men det funkar inte. Jag upprepar, det funkar inte.)
    Aggressivitet/ inte kunna ta ett nej: "Men din lilla h*ra, som om jag skulle vilja ha dig ändå!?"

Respekt funkar däremot utmärkt, att vara social och trevlig. Det är inte creepy.
    anonym05swe skrev 2025-02-18 11:28:22 följande:
    Skrev även i inlägget att jag skulle stöta respektfullt men att det ses som konstigt ändå
    Varför skulle det ses som konstigt, vad skulle hända?
    anonym05swe skrev 2025-02-18 23:08:37 följande:

Jag kommer dessutom bjuda ut henne för jag bryr mig om henne och har seriösa känslor för henne. Är inte en ytlig kille direkt

Nej, du kommer inte bjuda ut henne. Hade du verkligen haft så seriösa känslor hade du gjort det för länge sedan. Nu har du inte bjudit ut henne, och det är för att du inte är tillräckligt intresserad.
    Lite småkär, absolut, och det är nice att ha en förälskelse som verklighetsflykt när tillvaron är jobbig - men du är inte tillräckligt kär för att faktiskt göra något. Och det är helt OK.

Den här tanken om ytlighet är också en av de felaktiga tankemönster som ställer till det för dig. Bara för att du är rädd för att bli uppfattad som ytlig betyder inte det att andra människor faktiskt uppfattar dig som just ytlig. 
    Du rationaliserar din rädsla, och får den att bli logisk i ditt huvud, men det betyder inte att den är verklig.
    anonym05swe skrev 2025-02-19 10:17:34 följande:

Jo, jag kommer bjuda ut henne. Nej, visar snarare att det är mer seriösa känslor att jag vill stressa igenom det. Jag är jätteintresserad i henne. Nej, är ingen verklighetsflykt. 

Tidigare handlingar brukar vara användbara för att förutse kommande handlingar, så nej, du kommer inte bjuda ut henne. Du är inte tillräckligt intresserad för att fråga henne om en dejt, annars hade du gjort det för länge sen.
    Jag tror att det är en verklighetsflykt, därför att kärlek på avstånd med en tänkt underbar framtid förpliktar inte till något, till skillnad från den vanliga verkligheten, där det finns en massa plikter, krav och ansvar.

Apropå det, hur går det med pluggplanerna och/eller jobbsökandet? Har du varit och pratat med en studie- och yrkesvägledare på universitetet? Har du anmält dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen?
    anonym05swe skrev 2025-02-19 11:01:29 följande:

Jo, jag kommer bjuda ut henne. Jag är väldigt intresserad av henne och därav blir det svårare då jag har starka känslor. Tror kanske det hade varit enklare att bjuda ut henne i november 2023 när det var mindre på spel. Nej, det är ingen verklighetsflykt utan enbart jobbigt med avståndet. Det är inget som jag suktar efter. 

Ja och ja. Söker jobb nu

Ett förslag: När du faktiskt har frågat henne om en dejt skriver du om det i tråden. Innan dess skriver du inte ett ord om vad du ska göra, för det är bara upprepningar.
    Jag personligen kommer lämna alla påståenden om att du ska bjuda ut henne helt okommenterade från och med nu. 

Vad sa SYV? Har du fått någonting bra att gå vidare med i din studieplanering? Ska du fortsätta på samma utbildning, eller ska du byta till annan utbildning/kurser?
    Erbjuder Arbetsförmedlingen någon hjälp till unga arbetslösa?
    anonym05swe skrev 2025-02-19 11:12:13 följande:

Hon sade ingenting speciellt men jag sade att jag ska söka nu i mars för att plugga till HT i annat ämne. 

Inte mycket alls, samtidigt stiger arbetslösheten pga den för stora anställningstryggheten vi har som stänger ute unga. 

Spännande! Har du funderat mer på vad du vill läsa till hösten? Är det ett totalt spårbyte så att säga, eller ändrar du bara inriktning?

Nej, det har varit mycket försämringar av Arbetsförmedlingen de senaste åren, tyvärr. Även om den behövs bättre nu än någonsin, över 10% arbetslöshet nu. Du får gärna förklara - med egna ord - hur LAS stänger ute dig som ung arbetssökande? Jag skulle tro att den höga arbetslösheten är ett större problem än LAS, för din del. Konkurrensen om jobben är gigantisk!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?