• Anonym (Hej)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Det är verkligen ingen annan som har det så tufft som du, känns livet ofta orättvist?

Den här psykologen du vägrar träffa, hon hade kunnat hjälpa dig se lösningar på dina problem istället för hinder, hon hade kunnat få dig att se mönster i dina tankegångar och hjälpt dig bryta det negativa mm.

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-15 02:17:18 följande:

Och läste Anonyms tidigare svar i tråden och jag vet att jag måste göra mer sedan tidigare. Jag tror en del har att göra med tidigare upplevelser. Aldrig upplevt riktig kärlek eller ens en kort romans överhuvudtaget. 

Alltid blivit avvisad. Hatar det. Vill verkligen göra allt för henne och är som sagt som i ursprungsinlägget redo att offra fritid m.m för att träffa henne. Vill att det ska gå vägen verkligen. 

Jag bör ha gjort mer tidigare också men går inte att ändra dåtiden. Har varit jättenervöst varje gång vi setts. 

Samtidigt kvarstår de logistiska problemen för är inte direkt så man blir sambo direkt heller om man blir ihop. 

Oavsett om detta leder till relation eller inte vill jag verkligen träffa den rätta kvinnan som jag kan vara gift med inom 5 år och ha barn med inom ca 8 år 

Det jag tycker är märkligt är att du fortfarande har samma argument till varför det är extra tufft för dig att få en flickvän, där är du otroligt arrogant. Varför tar du inte till dig våra kommentarer där och släpper dina ursäkter och bara säger som det är?
    Avståndet är inget problem om ni båda vill träffas, om ni ska bli sambo är verkligen inget du ska fundera över nu. Vi är hur många som helst som dejtat människor på långt avstånd.

Att du blivit avvisad som 12-åring och kanske en gång på gymnasiet är ett skämt, det kan du inte ha som argument till att du är så paralyserad. Alla blir avvisade och måste hantera det.

Och den moderna dejtingen är endast din ursäkt till att du inte vill träffa någon som kanske gör slut med dig om två månader.

Skriv inte dina ursäkter mer och framför allt tänk dom inte mer, det är inte relevanta ursäkter utan bara skäl för dig som gör att du inte agerar. Du är feg och nervös (där skrev du rätt i texten ovan) och livrädd att göra bort dig och att andra ska skratta åt dig.
  • Anonym (Hej)

Det är också väldigt tydligt att alla TS åsikter aldrig grundar sig på några vänners erfarenhet, dvs saker som sker på riktigt, utan på artiklar, poddar, hörsägen i omklädningsrummet, något tjejer sagt på gymnasiet mm.

Ovan är anledningen till alla dina rädslor, din totala okunskap om hur människor fungerar och att det är hur många 20-åringar som helst som känner som du gör. Om du kunda öppna upp för att träffa nya människor och inte ha så mycket fördomar så hade du kunnat se världen som den egentligen ser ut.

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-18 11:28:22 följande:
    Skrev även i inlägget att jag skulle stöta respektfullt men att det ses som konstigt ändå
    Eftersom du inte verkar ha några människor att fråga i din omgivning så undrar jag hur du vet om det skulle uppfattas som konstigt?

Om du står i regnet vid busshållsplatsen och småpratar om vädret ses det inte som konstigt eller andra liknande situationer men självklart är det enklaste att du nätdejtar eller går ut på krogen som alla andra människor som letar efter en dejt.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-18 21:05:33 följande:

Det är uppenbart 

Fast varje gång jag gått förbi en krog i min stad (finns det typ inga i min ålder (+5 år som max) för vill inte dejta ngn runt 30 direkt. Alla som jag sett genom fönstren in till krogar när jag gått förbi är betydligt äldre än jag och då är det ingen liten svensk stad jag bor i heller.

Vi tycker också att det är uppenbart men dina inlägg och åsikter är så märkliga att vi nu börjar skriva självklarheter. 

Om du pluggar borde det finnas studentpubar, kårer eller annat som är för studenter, har du ens kollat in dom eller är du för bestämd på att det inte passar dig? Har du redan en ursäkt till varför du inte kan gå dit trots att alla andra studenter roar sig där?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-18 21:30:17 följande:
    Det stämmer inte ens
    Du gör bort dig nu så bara sluta. Varför kunde du inte erkänna direkt att du har två trådar? Det är inget konstigt eller fel med det men att fortsätta ljuga här blir bara pinsamt.

Hur många gånger gick du till studentpuben? Hur länge stannade du den gången du gick dit? (utgår tyvärr ifrån att du bara testade en gång)
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-18 21:17:48 följande:
    Redan varit på studentevenemang tidigare och ingenting hände. Vill verkligen bara hitta den rätta (som förhoppningsvis är hon jag har känslor för) och vara i en trygg, kärleksfull och bra relation.
    Din sista mening blir också bara löjlig. Hur ska du kunna vara trygg? Du kan inte veta om hon lämnar dig om en månad eller ett år, hon kanske tröttnar på att vara hela ditt sociala liv och att du inte kan bidra med några vänner eller intressen som förgyller hennes liv.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-18 23:53:47 följande:
    Jo, i en relation skulle jag dessutom förgylla relationen på alla sätt jag kan genom att överraska osv och skapa roliga och bra saker i en relation.
    Varför tror du att du kommer bli någon annan i ett förhållande än vad du är idag?

Idag är du osocial, rädd för vad andra människor ska tänka om dig, skeptisk/kritisk till din omvärld och fyrkantig i ditt sätt att tänka men du tror att du helt plötsligt ska bli en härlig, spontan, glad och öppen människa för att du är ihop med någon?

Hon kommer sitta i din lägenhet och fråga om ni ska bjuda hem dina vänner, hon kommer vilja gå ut och träffa andra människor, gå på bio med andra mm, vad ska du svara då?

Se till att du har byggt upp en normalt socialt liv först innan du tar in någon i ditt liv, börja gilla andra människor och sluta vara så dömande.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-19 10:19:38 följande:

Du pratar som att vara singel och vara med någon är samma sak som det inte är. 

Jag skulle göra roliga saker socialt med den jag blir ihop med. 

Dömande? För jag inte vill gå från relation till relation vecka in och vecka ut?

Du ändrar dig inte bara för att du inte är singel, du är samma människa och hon med. Efter hur du beskrev henne när ni skulle gå på konsert ihop så verkade hon ha många vänner och ett socialt liv, hur ska du erbjuda ett socialt liv när du idag lever utan ett sådant?

Du är dömande, din kommentar säger allt. Vilka känner du som går från relation vecka in och vecka ut (och artiklar eller poddar räknas inte)? 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-19 10:37:09 följande:

Du beskriver relationer som transaktioner (Du ska ge x och få y) vilket inte är hur en relation fungerar. Jag kan skapa och bidra mycket till en relation. 

Har hört om det från gymnasiet.

Jag har levt i relationer, nuvarande i snart 20 år så jag har en del erfarenhet...

Man är den man är och om tjejen gillar ett socialt liv så kommer hon vilja ha ett socialt liv där du ingår och hon kommer vilja ha det med sina vänner och med dina. Om du inte kan erbjuda några vänner alls utan bara "roliga" saker som endast innefattar er två så kommer hon att tröttna. Hon kommer också att börja undra över varför du inte gillar andra människor.

Du har hört det i omklädningsrummet där killar sitter och skryter, du måste väl förstå att det inte är en sanning? Snälla du, ge dig ut och få dina åsikter från människor du känner- syskon, kusiner, folk i din förening. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-19 11:19:55 följande:

1. Hon kan tolka det som ytligt 

2. Det riskerar inte bli en privatsak (vill inte att någon annan än jag och henne vet om det) 

Dom här otroligt löjliga undanflykterna du kommer med har du använt i över ett år och dom kommer inte försvinna. Om du tror att hon kommer tolka dig som ytlig nu kommer hon göra det om ett år också, om du tror att ditt känsloliv är så intressant för omvärlden nu kommer det se likadant ut om ett år.

Det går rundgång hos dig, ingen utveckling eller mognad utan samma dåliga ursäkter och förklaringar till varför du har det så besvärligt. Nu bor hon bara två timmar bort så nu kan du inte ens skylla på att avståndet ställer till det för dig.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-22 14:02:43 följande:
    Så skvaller är bra alltså enligt dig? Måste man vara öppen med allt hela tiden? 

Jag skulle inte direkt prata om den jag har känslor för för alla så finns inga skäl för hon att göra detsamma 
    Varför hoppar du direkt till skvaller? Hon kommer säkert säga till sina kompisar att hon ska träffa dig och vad ni planerat att göra, är det skvaller? Hon kommer aldrig gå med på en dejt om du skriver att hon inte får nämna det för någon, då låter du bara creepy.

Dina mycket märkliga resonemang delar du inte med många så utgå ifrån att den du tillslut kommer dejta inte kommer tänka som du gör. Andra ser inte en dejt som något som ska hållas hemlig eftersom det inte är en stor sak, det är något man gör bara.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-22 14:57:26 följande:
    Alltså är en privatsak och sade inte att jag skulle stoppa henne att nämna det heller bara att jag föredrar att det är en privatsak mellan två personer. 

Att dejta ngn är en stor sak. 
    Nej, att dejta någon är inte en stor sak, det är det vi försöker säga. Det är något man gör hela tiden om man är singel och letar efter någon och man kan till med dejta flera samtidigt.

Du gör så stora hinder i ditt liv där alla andra lever på, blir du inte trött på dig själv? Avståndet är inte långt, framför allt inte nu om det bara är två timmar det handlar om och att fråga henne om hon vill träffas någon gång är fullständigt naturligt och inget som någon har en åsikt om.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-22 23:04:19 följande:

En annan sak dålig med modern dejtning är på hur allting klassas som "red flag". 

Sett ganska många videos men även en video där en person har en lista på saker som kallas för "red flags" och då är det helt absurda saker som kallas för red flags. 

DU har ganska  många röda flaggor om jag ska vara ärlig, framför allt att du tror att andra har så mycket fokus på vad du gör och känner. Känner du dig hotad av din omvärld?

Är det anledningen till att du är så paralyserad att du inte vågar chansa det minsta för att någon kan upptäcka att du har känslor för någon? Du återkommer ofta till vad andra ska säga om dig och hur andra kan reagera på ditt agerande (t ex om du skulle bjuda ut henne), är det många som har fokus på dig trots att du har flyttat?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-23 10:33:19 följande:

Nej, jag känner mig inte hotad av min omvärld. 

Är stor skillnad mellan djupt privata saker och saker som inte är djupt privata.

Precis, stor skillnad på djupt privata saker vilket ingen skulle ifrågasätta eftersom det är helt normalt (t ex skilsmässa, cancer, uppsagd från jobbet).

Att man frågar någon om en dejt är i andra ändan av djupt privata saker, det är ytligt och ointressant för omvärlden och därför frågar jag dig varför du tror att någon bryr sig. Varför är du så paranoid att du tror att någon skulle ha åsikter om vad du gör?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-23 10:38:21 följande:

Nej, är inte "regler" och är inte rädsla som påverkar mig utan för det mesta hinder bortom min kontroll. 

Jag vet ej exakt man borde finnas ngt sätt att lösa. 

Ingen annan i tråden ser att dina hinder är bortom din kontroll, varför gör du det?

Avstånd- inget hinder eftersom vi är många som löst det ändå
    Stress- inget hinder eftersom hon kan säga nej hur enkelt som helst
    Ytligt- inget hinder eftersom det är helt normalt att fråga om en träff efter någon månad (du har hållt på ett år...)
    Modern dejting- inget hinder eftersom du och hon inte tänker så så det berör alltså inte er 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-23 10:49:59 följande:

Ja, det du nämner är också privata saker. 

Fast folk har visst frågat mig på gymnasiet om henne när jag gick där så uppenbarligen bryr sig folk. 

Man kan bry sig på olika sätt, att någon ställer en fråga betyder inte att man lägger någon energi på frågan utan bara kollar läget.

Du är verkligen paranoid, ser du dig så viktig i andras ögon? Eller har du varit mobbad tidigare och därför är så rädd för att andra ska upptäcka dig?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-23 10:59:41 följande:

Jo, fast den och ca 3 personer till brydde sig faktiskt aktivt om det och ville veta mer. (Jag sade inte mer än hennes förnamn) 

Nej, jag ser mig inte som jätteviktig i andras ögon direkt och nej, inte varit mobbad tidigare men inte heller haft relation tidigare som gör det svårare iom att det är MKT svårare att bli ihop än att bibehålla och stärka en relation som redan finns.

Vadå, att ni satt vid ett bord och några frågade dig om tjejen? Det är inte direkt att bry sig, det är att vara lite retfull och ställa en fråga.

Din sista mening är helt ovidkommande för min fråga, varför ser du hinder där ingen annan ser hinder? Alla vi andra som svarar dig har gjort det du inte klarar av att göra men istället för att svara ärligt så hittar du på massa nonsens (typ modern dejting, privat, stress mm).

Gäller dessa hinder bara dig? Alla andra i världen klarar av att hoppa över hindren eftersom målet är viktigare än vägen dit men inte du. Varför?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-23 11:15:20 följande:

Nej, en person specifikt i den gruppen visade aktivt intresse för det flera gånger. 

Nej, det är riktiga hinder. Avståndet som sådant är ett stort hinder då man inte kan träffas lika ofta ex på avstånd och ja, ursprungsinlägget stämmer fortfarande.

Inte sagt att de enbart gäller mig och finns garanterat flera i samma situation med mig som inte nått målet än. Jag vill också komma över alla hinder men det är inte enkelt. Speciellt iom att jag faktiskt har en vision för att dejtas och vara tillsammans och inte är en ytlig och tråkig person direkt. 

Du känns inte sprudlande i den här tråden iaf, snarare fyrkantig och principfast. Tror du att alla dina "fakta" runt hur livet ska levas kommer försvinna för att du får en flickvän? Vilka superkrafter t

Tror du hon har?

Och nej, avstånd på två timmar är inget hinder. Dessutom är ditt första steg att bara få till en dejt, tackar hon ja kan ni mötas på mitten och bara offra en timmes resväg. Inga problem för den som är kär!

Andra singlar som känner sig osäkra är ärliga med det, de hittar inte på massa ursäkter och slår sig fri från sitt egna ansvar som du gör.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-23 14:13:05 följande:
    Vad menar du exakt med "fakta runt livet ska levas"? 

Är stor skillnad att ha flickvän eller vara singel 
    Fast andra har sagt att det är dåligt att mötas på mitten tidigare när jag tog upp det i början av tråden? Ja jag är kär 

Osäker? Inget eget ansvar? Inte sagt något av det samtidigt som jag inte har ansvar för allt ex ansvaret eller att jag föll för henne ex
    Du har så många åsikter om människor, hur de är oseriösa och dejtar modernt eller dricker alkohol eller skvallrar om andra mm. Vad ska du göra när du sitter med en tjejs vänner och de agerar precis som det du ser ner på här? Sitta tyst eller säga dina åsikter? Eller har du bara åsikterna tills du är tillfreds med ditt liv?

Du är inte kär. Om du inte har skrivit något till henne på en hel månad är du inte kär någonstans, hon har bara blivit en hang-up eftersom hon är den första på länge som du blev attraherad av. Hon är någon du kan drömma om, en omöjlig dröm vad det verkar.

Du tar absolut inte ansvar, du skyller allt på omständigheter som är helt absurda. Varför ser inte andra människor så stora hinder? Varför klarar alla andra av att åka två timmar till en första dejt men inte du? 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?