• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Hej) skrev 2025-03-09 09:35:28 följande:
    Tvillingmorsan har helt rätt, du försöker hitta ett sätt att leva utan att på riktigt förstå hur man gör det. Du förstår inte ens att du resonerar väldigt udda, däremot har du konstaterat att andra får det att se lätt ut (men skyller då på att de är ytliga).

Du tar inte ansvar. Om du tog ansvar skulle du 1. sluta skylla på omständigheter 2. agera mot det som är jobbigt, t ex initiera en dejt även om du är osäker på vilket svar du får

Jag tror inte heller att du hamnar i konflikt eftersom du inte lever i världen. Du ser på avstånd och fördömer och isolerar dig mot det som ser konstigt ut för dig istället för att ta reda på hur det egentligen är. 

Din tråd om katolicismen kändes klockren, jag kan förstå att du dras till en religion där alla regler är utskrivna och allt är svart och vitt. Passar någon med autistiska drag precis.
    Nä jag är inte dragen till katolicismen??? 
    Nej det stämmer inte heller "hitta ett sätt att leva utan att veta hur" heller 

Jag ska agera mer som sagt och agerar redan 
    Jo det gör jag. Jag lever inte isolerad. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-09 09:47:52 följande:
    Åh, tänker du neka till att det är din tråd precis som du brukar göra med dina andra trådar? 

Du vet ju inte hur du ska leva ditt liv? Du vill massa saker men allt blir fel och du vet inte hur du ska lösa det. Bekymmer höger och vänster: relationer, skolan, boendet, avståndet mm och mitt i allt detta har du din världsbild som krockar med verkligheten.

Du agerar inte. Om du hade agerat hade du frågat om en träff, du hade skrivit mycket mer personligt, du hade lärt känna nya människor i Stockholm, du hade klarat skolan/hittat ett jobb. Varför tror du att alla andra människor klarar det du inte klarar? För att de vågar chansa eller riskera något, de vågar förlora.

Umgås du med några vänner utanför din organisation?
    Har ingen tråd om katolicismen eller ens kristendomen? 

Jo, jag vet hur men allt är inte alltid jättenkelt om du tror det. 
    Jag försöker 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-09 13:38:29 följande:
    Du är så klok, Tvillingmorsan! TS, ta till dig av det hon skriver!

Anledningen till att du tycker att det här med tjejen (och livet i övrigt) är komplext och besvärligt, är för att du har svårigheter. Det är som ett brädspel, där de andra spelarna har tillgång till reglerna, men inte du, vilket är ett stort hinder för dig. Därför upplever du alltihopa som komplext, för att det är det för dig. För dig är det sant att det är komplext. För dem som har tillgång till reglerna är det superlätt. 

Jag tycker du ska ta kontakt med Studenthälsan! Det är kanske ett för stort steg att vända dig till psykiatrin direkt och be om en NPF-utredning. Studenthälsan kan vara ett första steg på vägen.
    Nej har varken NPF eller liknande. 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-09 15:11:42 följande:
    Det betyder inte att du inte har NPF, det betyder att du inte är utredd för NPF. Det har du skrivit tidigare att du inte är.
    Ja, för finns ingen anledning att göra en heller
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-09 16:19:04 följande:
    När du har svårigheter är det klokt att ta reda på vad svårigheterna består i.

Du har svårt att få till en kärleksrelation.
    Du har haft det svårt på universitetet.
    Du har svårt att få ett jobb.

En NPF-utredning kan ge svar. Och ge verktyg för hur du kan börja övervinna dina svårigheter.
    Inget har med att göra så är helt irrelevant. Orsakerna är av helt andra anledningar. 
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-09 16:34:37 följande:
    Fast andra som utsätts för samma anledningar lyckas. Men inte du.
    Många misslyckas också 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-09 16:33:29 följande:
    Inget beror på dig?
    Jag har ansvar ja men allting har inte jag valt och externa faktorer finns också
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-10 09:09:54 följande:
    Ja, så är det. Men för att inte fortsätta misslyckas är det bäst att försöka förstå orsakerna till misslyckandet och ta reda på vad en kan göra annorlunda för att lyckas nästa gång. Exempelvis lära känna sina svårigheter genom en NPF-utredning. 
    Nej för det som sagt inget med det att göra. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-10 09:33:22 följande:
    Man kommer aldrig att lyckas utan att misslyckas också. Att inte ens våga försöka för att man är så rädd för att misslyckas är ett gigantiskt misslyckande i sig. 

Inom säljbranschen brukar man säga att det krävs 10 nej för att få ett ja om man inte är sjukt duktig säljare. Att "skaffa sig" eller "hamna" i en relation handlar om att sälja in sig hos den man är intresserad av. Ibland (ofta) går man på en nit och blir dissad men sen plötsligt så händer det att allt är rätt. Men för att komma dit måste man våga sälja in sig. Om man blir dissad var det helt enkelt inte menat att bli.

Jag försöker dock men vet ej hur lämpligt det är att fråga om dejt redan nu iom att vi aldrig varit träffats ensamma utanför organisationen tidigare. Hur kan hon tolka det? Kan hon tro syftet med dm:sen enbart varit för att skaffa en dejt med henne? Kan hon tolka det som att jag enbart söker bekräftelse? 

Ja, förstår det givetvis och exakt det jag pratat om hela tiden att med modern dejtning måste man i princip vara perfekt på allt, vara jättelång, bjuda på exklusiva dejter på jättebra restauranger för att ens ha en chans m.m med modern dejtning. 

• anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-10 10:04:35 följande:

Är hon intresserad av dig så kommer hon tacka ja oavsett hur hon tolkar det.

Tycker hon att du inte är tillräckligt lång så kommer hon tacka nej.

Ja men du ser inte det konstiga i allt det jag nämner med vilka krav som ställs med modern dejtnjng? 
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-10 10:08:32 följande:

Anonym (...) skrev 2025-03-10 10:04:35 följande:

Är hon intresserad av dig så kommer hon tacka ja oavsett hur hon tolkar det.

Tycker hon att du inte är tillräckligt lång så kommer hon tacka nej.

Och tycker hon att du inte bjuder på en tillräckligt fin restaurang så kommer hon också tacka nej. Det är inte svårare än så.

Du kan spekulera hur mycket du vill, men det är meningslöst för du kommer inte få några svar om du inte frågar. Ingen i tråden kan veta vad hon har för krav om restaurang, längd osv.

Poängen att man ens behöver tänka på detta visar som sagt att modern dejting är jättedålig. Att bara träffa någon spontant och bli ihop efter att ha träffats typ 5-6 ggr går typ inte längre pga modern dejtning
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-10 10:14:21 följande:
    Det spelar ingen roll vad jag anser om kraven, det är inte mig du vill ha med på dejt. Det är lumpentjejens krav som räknas.
    Jag vet 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-10 10:32:00 följande:
    Precis! Det finns två aspekter av den mänskliga identiteten. Den ena är hur vi uppfattar oss själva, den andra är hur vi uppfattas av andra människor. Båda två är lika verkliga.
    TS uppfattar sig själv som neurotypisk, vilket är sant, för det gör han.
    Många av oss i tråden uppfatta TS som autistisk, vilket är sant, för det gör vi.

Det är inte på något vis obligatoriskt att se sig själv på samma sätt som andra ser än, men det underlättar en hel del om de båda identiteterna stämmer någorlunda överens.
    Ingen i hela mitt liv har någonsin sagt jag är det för det stämmer inte. Att sen säga det bakom en skärm helt utan evidens eller ens belägg gör era anklagelser ännu konstigare. 
  • anonym05swe

Att jag snart gått igenom hela tonåren utan att ha upplevt tonårskärlek är inte roligt. Vill bara vara i en bra kärleksrelation 

• anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-10 10:59:27 följande:
    En tråd som börjar närma sig 700 sidor säger en hel del. Du har skrivit många inlägg som visar på hur du resonerar, vilka slutsatser du drar och hur du förklarar dina slutsatser. Sammantaget ger detta en bild av att du har någon slags svårigheter inom det neuropsykiatriska fältet, mest troligt autism. 
    Det är inte en anklagelse, det är den bild jag har fått genom att läsa det du skriver i tråden.
    Nej det har jag inte på något sätt överhuvudtaget. Helt sjuka anklagelser utan grund 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-10 14:32:19 följande:
    Vill du ha någon som bara är ute efter en "sugar daddy"?

Det finns INGEN som tror att en arbetslös/studerande 20-åring har råd men lyxrestauranger etc. Förstår inte varifrån du får att det skulle vara ett dejtingkrav.

Nej, det är det jag säger att jag är EMOT så...

Modern dejting är det stora problemet med orealistiska krav på folk, alla förväntas vara perfekta osv

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-10 14:32:19 följande:
    Vill du ha någon som bara är ute efter en "sugar daddy"?

Det finns INGEN som tror att en arbetslös/studerande 20-åring har råd men lyxrestauranger etc. Förstår inte varifrån du får att det skulle vara ett dejtingkrav.
    Nej, jag har bra och rimliga krav samtidigt som jag enbart söker långsiktigt
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-10 15:41:02 följande:
    Du håller inte på med "modern dejting". Du håller på med "ingen dejting". Detta är en halmdocka från din sida.
    Ja men vill inte dejta runt utan enbart träffa den rätta. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-10 21:21:07 följande:
    Hur ska du lyckas med det när du inte umgås med nån alls utanför gruppaktiviteter i föreningen?
    Vart ska jag träffa den rätta då? På barer ser jag bara äldre osv 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?