• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Vi kommer ses nästa lördag under den dagen med ett event för förbundet. Borde jag bryta, krossa eller låta isen vara? Vill bryta isen och bjuda ut henne. 

Hon svarade idag då jag skrev i söndags (hon hade haft övning under hela förra veckan) så hon iggar aldrig mig utan svarar osv också. Men blir roligt att träffa henne då.

• anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2025-03-03 19:22:25 följande:
    Ingen idé att planera något, då du inte kommer att göra något ändå. Vad är krossa isen? Och bryta isen?

Jo, jag ska försöka. Lika bra att planera något. 

Det är en vanlig metafor som du bör känna till.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-03 19:27:45 följande:
    Nej det är inte en metafor, och du har fel om verbet som används.
    Bryta isen är det idiomatiska uttryck du söker. (Lärde jag just AI nåt nytt?)

Det är en metafor. 

Ja, det heter bryta isen? Sade inte annat...

lengua.se/metaforer-exempel/

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-03 19:30:18 följande:

Hallå TS? Kan du länka den experten med liknande namn du egentligen följde eller tala om varför du inte följer hennes råd?

Anonym (X) skrev 2025-03-02 20:13:14 följande:

Om hon så dejtade hon dessutom andra efter/under tiden att hon träffat den blivande fästmannen. (56:e dejten av 180)

Irrelevant för jag vet vad jag söker och vad jag har att ge i en relation. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-03 19:39:41 följande:
    Så... varför följer du henne och ger henne som exempel på en expert som du lyssnar på?

Hur tycker du din strategi att bara vara passiv funkar? Har du  kommit nånstans alls på 1,5 år? (Nej att skriva kort en gång i månaden och hon aldrig hör av sig först räknas inte)

Tog bara ett exempel och hon är bara en av jättemånga som inte tycker man ska stressa fram något 

Passiv? Jag gör mitt bästa för henne

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-03-03 19:47:15 följande:
    Har hon tackat dig för det?

Om detta är ditt bästa så tycker jag synd om henne. Du behandlar henne som en ytlig bekant. 

Va? 

Nej, det gör jag inte utan behandlar henne med djup respekt och försöker visa allt jag känner för henne men det är inte enkelt. Iom att vi inte är i en relation kan jag inte göra allt heller 

Vill inte heller som vissa andra killar i min ålder bara ligga runt (som tyvärr är jättevanligt idag bland vissa) där det idag är tabu att ens söka långsiktigt med stora mål.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-03 20:00:51 följande:
    Hur visar du allt du känner? Genom att skriva ytligt? Genom att skriva sällan? Vad menar du?

Om du inte kan prata med henne om annat än ytliga saker och er förening kan ni aldrig ha en relation, det förstår du väl?
    Svårt att beskriva exakt 

Kan göra det såklart och är jättestor skillnad på en relation och en icke relation. Skulle vara en bra pojkvän 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-03 21:15:43 följande:
    Vill man så gör man. Agerande säger mer än ord.
    Jag försöker 

Är en så tuff situation dock. Gillar henne rejält (skulle göra mkt för henne) vilket gör det svårare att agera. 

Det svåra är att skaffa flickvän, hade hanterat en relation väldigt bra
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-03 22:25:01 följande:
    Tyvärr så hade du nog inte det, du verkar faktiskt väldigt svår att ha att göra med.
    Håller inte med. I en relation hade jag gjort allt för att min flickvän skulle trivas i relationen och vilja göra nya saker också ex. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-03 22:50:42 följande:
    Varför skulle hela din personlighet ändras för en tjej?
    Inget av det jag nämnde går emot något jag gör nu
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-03 23:10:02 följande:
    Du gör ju INGENTING nu. Varför skulle du bli en fungerande och social person för att du får en partner?
    Jag är en fungerande och social person, bara för jag inte går på 47 dejter varenda månad och byter partner varje halvår gör mig inte till en icke-social person. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-03 23:04:08 följande:
    Du lurar dig själv om du tror att du blir en helt annan person bara för att du får en relation.

Det verkar som du tror att alla dina problem kommer att lösas bara du får en flickvän. Men det funkar inte så.

Men detta kommer du ju att upptäcka först när (om) du får ett förhållande. Dit verkar det vara långt för din del.

Du kanske skulle bli en jättebra pojkvän, det säger jag inget om. Men för att kunna visa det, måste du ju först få en relation. Och för att få en relation måste du våga visa intresse för tjejen du gillar, fråga om en träff osv.

Det är detta du inte verkar förstå. Du verkar hoppas att det bara magiskt ska lösa sig av sig självt. Eller att tjejen ska ta initiativ? Fast det verkar hon ju inte göra.

Jag hör till dem som tycker att en tjej som är intresserad av en kille, bör visa det och ta initiativ. Inte sitta och vänta på att killen tar första steget.

Men det hänger ju på att hon är intresserad.

Då blir jag en partner i en relation vilket är en markant skillnad från nu.

Problemet med att vara singel skulle lösa sig då. 

Beror helt på, kan hamna i en relation om 2 veckor eller ett halvår, så beror helt på. 

Ja, jag vet och det är det som är det jobbiga. 

Nej, tror inte det löser sig av sig självt. 

Jag instämmer inte i det. Killar brukar ta initiativ i sånt som detta.

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-03 23:35:46 följande:
    Det klart att det är skillnad på att vara singel och i ett förhållande, men du blir inte en helt annan person i ett förhållande.

Varför är det ett problem att vara singel?

Om man träffar någon man gillar vill man förstås vara med den personen, men det kräver att du anstränger dig mer än du gör nu. Särskilt som tjejen inte verkar ta några initiativ?

Som jag skrev, jag tycker att tjejer bör ta egna initiativ om de är intresserade. Jag har gjort det. Men det hänger ju på att man är intresserad.

Nej men allt blir mycket roligare. Även småsaker blir mycket roligare i en relation. 

Allt är mycket tråkigare singel och mycket mindre romantiskt m.m

Ja och jag försöker och ska också försöka mer (om det går)

Vissa vill att killen ska ta initiativen dock

• anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-04 00:12:43 följande:

Bara det här svaret till det du svarade på, visar att det inte stämmer, det här är allt annat än socialt fungerande. Som de flesta andra av svaren.

Så du tycker oironiskt att för att vara en "social person" ska man gå på 47 dejter varje månad?
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-04 00:18:23 följande:
    Hur kan du veta att allt blir mycket roligare när du aldrig har varit i en relation?

Visst, man får någon att dela saker med, på ett sätt som man inte gör med vänner. Vara intim med, dela livet med. Det ska inte underskattas.

Men det hänger på att man träffar rätt person. Någon man verkligen gillar och passar ihop med. Annars kan man lika gärna vara singel.

Du verkar avsky singellivet och tro att allt blir bättre bara du får en relation. Det är ingen bra utgångspunkt om man vill locka till sig en partner.

Satsa på utbildning, jobb, vänner och intressen, lär dig uppskatta det du har. Då blir du mer attraktiv för andra och det blir lättare att träffa någon.

För jag vet personer som är i relationer

Ja, det är jättemkt men även småsaker blir bättre i en relation. Som att prata på djupet om småsaker som just jag och den kvinnan är intresserade av, vara öppna osv. 

Instämmer typ

Jag har varit singel hela mitt liv, det suger. 

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-04 00:40:48 följande:
    Du är väl inte ens 20 fyllda?

Många i din ålder har varit singlar hela eller nästan hela sina liv. De flesta träffar någon förr eller senare, men då måste man anstränga sig och lära sig hur andra människor fungerar.

En partner kan man självklart sakna oavsett ålder, men man kan inte hänga upp sitt liv på det. Vet du vad attraktiva personer gör, som har framgång hos potentiella partners? Jo, de fyller sitt liv med annat. Studier, jobb, vänner, intressen. De har intressanta liv och utvecklar intressanta personligheter. Det är så man blir attraktiv för andra, inte genom att sitta hemma framför datorn och sucka över att man är singel.

Fyller 20 snart dock. Siktade på att skaffa flickvän under gymnasiet (som inte ens lyckades) 

Många i min ålder är i relationer redan. Jag anstränger mig men förslag som jag nämnt att gå ut på typ helger har varit udda (har inte gjort det pga enbart sett folk som ser ut att vara mer än 10 år äldre än mig på barer som jag inte direkt vill binda mig till) 

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-04 00:54:26 följande:
    Man kan inte SIKTA på att SKAFFA partner, det är inte som att köpa ett husdjur.

Man kan söka sig dit det finns potentiella partners, samt göra sig så attraktiv som möjligt. (Då tänker jag på både utseende och personlighet). Öva på det sociala osv. Sen får man se vart det leder.

Du måste inte gå ut på barer eller liknande, men på universitetet finns det ju många tjejer runt din ålder? Man kan gå på studentfester eller engagera sig i studentföreningar. Man kan lära känna studiekamrater. Men det verkar som du missade det tåget när du var student. Eller inte ansträngde dig?

Är man inte student kan man lära känna nya människor genom jobb och fritidsintressen. Ofta bättre alternativ än krogen och nätdejting.

Kan fortfarande ha det som ett mål

Inte sagt annat 

Ja, det gjorde jag. Var främst aktiv i kåren och fanns ingen kvinna i min klass jag ens kunde tänka mig med (de flesta var i en relation dessutom). Så ansträngde mig

Mm, söker jobb nu osv. Vill träffa någon naturligt helst (helst bli ihop med hon jag har känslor för såklart)

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?