• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Jonna) skrev 2025-03-01 18:30:19 följande:

Nej, ts, du svarar inte på frågor på ett adekvat sätt. Du visar upp ett högst besynnerligt sätt att kommunicera på i den här tråden.

Universiteten får betalt för antalet godkända elever, så det är verkligen i deras intresse att studenterna klarar studierna. ?För utbildning på grundnivå och avancerad nivå baseras ersättningen på

antalet registrerade studenter som är omräknade till helårsstudenter

avklarade högskolepoäng eller helårsprestationer

Resurstilldelningen är alltså helt prestationsbaserad. Ett så kallat takbelopp anger den maximala ersättning som lärosätet kan få för genomförd utbildning.? Det är snarare för många studenter som blir godkända än för få.

Universiteten ja, inte lärarna i sig. Lärarnas löner är detsamma. Lärarnas löner borde enbart baserat på andelen godkända studenter. Idag har professorerna inget egentligt syfte att lära ut då det får lön oavsett. 

Ja, men inte för lärare. De får lika mycket betalt oavsett om 1% eller 99% blir godkända. 

• anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-01 19:14:50 följande:
    Men snälla! Läraren som skrivit boken där du tydligen hittat ett eller flera stavfel har säkerligen doktorerat, och alltså tillbringat kanske 9 år med att fördjupa sig i sitt ämne. Du själv har tillbringat 20 veckor på universitetet (och under tiden tagit typ 10 hp) och anser dig därmed kapabel att dissa läraren i fråga, universitetet och hela bövla utbildningssystemet. Du dissar det dessutom baserat på dina egna missuppfattningar om hur utbildningssystemet finansieras. Att du varit tvungen att köpa kurslitteratur ser du som en personlig förolämpning. 

Konkret tips för framtiden I: Inse att du har väldigt mycket att lära, och att du kommer att behöva lära dig saker resten av livet.
    Konkret tips för framtiden II: Inse att det finns fler sanningar än din egen.
    Du använder seriöst "appeal to authority" som ett seriöst argument? Appeal to authority är inget seriöst argument
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-03-01 19:27:16 följande:

TS kanske är priviligerad och bortskämd. Samma tänk med tentorna som med en relation, allt ska serveras enligt hans villkor utan hinder som han inte godtar och gör det inte det så är det inte hans fel om han misslyckas utan hindrens fel, andras fel, lärarnas, moderndejtarnas osv osv. Inget beror på hans egen brist på arbetsinsatser.

Nej är inte något av det. Inte sagt att jag vill få saker serverade heller...
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-01 20:28:26 följande:
    Du fattar inte att det skulle bli lika illa som friskolorna med betygsinflation och felaktigt godkända elever.

Av nyfikenhet, gick du på friskola?

Nej, det skulle göra att lärarna faktiskt skulle få några konsekvenser av sitt agerande.

Nej, enbart gått på dåliga kommunala skolor såklart. Kommunala skolor försämrar skolsystemet rejält. 

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-01 20:40:53 följande:
    Alltid ett offer. Genomgående i dina trådar så är du alltid ett offer för olika omständigheter och du har heller inte hittat några sätt att hantera dina motgångar mer än att bli martyr.

Otroligt ocharmigt och inget som kommer locka en kvinna. Eller man.

Alltså det har jag inte sagt och knappast så jag skulle prata om att jag inte haft flickvän tidigare heller för en potentiell dejt heller för en kvinna. Och att ni tror jag är ansvarig för den samtida dejtingscenen är absurt. 

Som sagt, enbart intresserade av kvinnor då jag är hetero.

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-01 21:43:45 följande:
    Förstod du på riktigt inte vad jag menade i mitt inlägg?

Det är klart att du är ansvarig för att hitta en lösning på dina problem, vem skulle annars göra det åt dig? Dina problem är varken udda eller ovanliga och människor hittar lösningar runt det hela tiden men inte du, du ser dig som offer.

När jag skrev man syftade jag på vänner, inga vänner kommer heller orka med någon som alltid är missnöjd och känner sig motarbetad av sin omvärld.

Du sade att jag har försökt göra mig själv till ett offer? Det var det jag besvarade

Ja, det är jag men det är ingen enkel situation, speciellt i denna tidsålder där modern dejting är normen och där det är tabu att ens söka långsiktigt. Och ja, knappast så jag är ansvarig för hur den moderna dejtingscenen ser ut. 

Inte sagt det heller.

• anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-01 21:38:35 följande:
    Appeal to authority används oftast när auktoriteten uttalar sig inom ett annat ämne än dess expertområde, vilket det inte handlar om här. Citat från dig: Båda sakerna är viktiga att diskutera innan ett förhållande, de "relationscoacher" och sådant som jag får upp på mitt flöde rekommenderar att prata om sådant tidigt genom exempelvis röda linjer, boundaries exempelvis. Är inte det appeal to authority då?
    Behöver inte vara så, jag har enbart tagit upp det med relationscoacher osv för att ge ett sammanhang (dvs skapa en kontext). Inte appeal to authority. 
  • anonym05swe
    Anonym (Corn flakes) skrev 2025-03-02 17:04:39 följande:

Tabu att söka långsiktigt?

Moderna dejtingscenen? 

Vad babblar du om egentligen? Det första är ju rena vanföreställningarna. Lever du i en slags parallell verklighet eller? 

Nej, det är det inte. De flesta söker inte en långsiktig relation (de flesta söker inte det på ex dejtingappar så jag har faktan på min sida) 

Ja, i den moderna dejtingscenen finns det absurda krav med allting som klassas för "röda flaggor" eller icks och där folk tror stjärntecken spelar någon roll i dejting. Det är absurt med den moderna dejtingscenen samtidigt som det målas upp som dåligt att söka långsiktigt och vilja gifta sig och skaffa barn i framtiden.

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-02 19:28:26 följande:
    Relationscoacher? Kan du nämna några du följer? De flesta "relationscoacher" jag stött på på nätet pratar nämligen trams!
    Typ dating.intentionally som jag nämnt tidigare
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-02 20:10:47 följande:
    Du menar den här tjejen som på inga sätt är en expert på ämnet, och som dejtat runt innan hon hittade den hon nu är förlovad med?
    Vet inte om det var hon eller någon med liknande nick bara. Var ngn annan med liknande användarnamn tror jag.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-02 19:28:26 följande:
    Relationscoacher? Kan du nämna några du följer? De flesta "relationscoacher" jag stött på på nätet pratar nämligen trams!
    Finns jättemånga
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-02 21:27:20 följande:
    OK, så länka till henne du menar då.

Eller håller inte ens dina experter med dig?

Du tror jag kommer ihåg exakt alla användarnamn? 

Är rätt många som tycker man inte ska stressa fram en relation eller dejt

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-02 23:51:40 följande:
    Att inte stressa betyder inte "låt det hå över ett år". Även om hon hade ett intresse av dig från början så har det dött för länge sedan eftersom DU inte visat något intresse för henne genom att faktiskt ta initiativ till att ni ska ses.

Hon vet inte ens om mina känslor osv så är inte över. 

Men ja, är väldigt tufft speciellt mtp avståndet som jag har noll påverkan på. Vill göra allt för henne 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?