• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:12:24 följande:
    Har du hemliga vänner med?

Normala människor har känslor, så är det bara. Många har såklart vetat om att t ex jag har haft det för expartners, vad gör det? Vissa har jag bara dejtat och det håller jag inte hemligt.

Nej men är skillnad på vänner och en person man har känslor för. 

Ja, en relation skulle vara offentlig ja men inte att jag har känslor för henne. Finns ingen reell anledning faktiskt att veta vem som har känslor för vem som utomstående. 

• anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:26:46 följande:
    Vänner har man med känslor för fast av icke-sexuell natur, är det där skon klämmer?

Det blir ett praktiskt problem att kunna dejta och bli tillsammans med någon om ingen får veta, inte ens den man gillar :)

Jag pratar enbart om kärlek nu, inte om vänskap så du pratar om andra saker. 

Nä, att ingen annan förutom den man gillar vet om det gör ingenting. Jag ska bjuda ut henne (som tidigare nämnt) och vill öppna upp mig för henne

• anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:37:26 följande:
    Så det skulle vara ok för dig att hon vet om att du gillar henne men absolut ingen annan får veta? Och du kan inte visa dina känslor för henne eftersom hon kan föra det vidare?
    Så skulle jag inte nödvändigtvis formulera det men det är en komplex situation som inte är den roligaste att vara i direkt. Vill i regel att det ska vara en privatsak så länge det inte är en relation.
  • anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:55:58 följande:
    Fast det jag skrev är ju vad det verkar handla om. Låter inte komplext alls för mig. Vad som däremot är svårt är att ingen normal tjej kommer att vilja dejta nån som säger att det som rör henne är hemligstämplat och kräver total tystnad om dig.

Nåja.
    Så skvaller är bra alltså enligt dig? Måste man vara öppen med allt hela tiden? 

Jag skulle inte direkt prata om den jag har känslor för för alla så finns inga skäl för hon att göra detsamma 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-22 14:49:35 följande:
    Varför hoppar du direkt till skvaller? Hon kommer säkert säga till sina kompisar att hon ska träffa dig och vad ni planerat att göra, är det skvaller? Hon kommer aldrig gå med på en dejt om du skriver att hon inte får nämna det för någon, då låter du bara creepy.

Dina mycket märkliga resonemang delar du inte med många så utgå ifrån att den du tillslut kommer dejta inte kommer tänka som du gör. Andra ser inte en dejt som något som ska hållas hemlig eftersom det inte är en stor sak, det är något man gör bara.
    Alltså är en privatsak och sade inte att jag skulle stoppa henne att nämna det heller bara att jag föredrar att det är en privatsak mellan två personer. 

Att dejta ngn är en stor sak. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 14:54:22 följande:

Du pratat bara ytligt med folk (henne, dina så kallade vänmer) så jag förstår att det är ett svårt koncept för dig att greppa, men folk öppnar sig för de personer de står nära, de vill berätta tankar och händelser. 

Att vara personlig med vänner är inte detsamma som att skvallra.

Jo jag är också personlig med mina vänner men pratar inte om folk jag har känslor för direkt pga de inte har med det att göra. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-22 21:06:00 följande:
    Det kanske skulle underlätta för dig om du öppnade upp dig för dina vänner om att du gillar någon så du kan få stöd, stöttning och pepp i verkligheten om hur du ska kunna ta nästa steg. För jag gissar att det är folk som har erfarenhet av relationer eller är de som dig och sätter upp 2000 hinder för att lyckas?
    Nej jag sätter inte "upp 2000 hinder". Du kan inte på fullt allvar mena att de sakerna jag nämnt är något som inte är riktiga hinder? 

Fast om jag skulle öppna upp om det skulle jag inte nämna henne utan enbart nämna personen i pronomenform för att integritetsskydda och inte vara ngn som skvallrar. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 22:07:48 följande:

Det är sjukt creepy att vilja att hon ska vara hemlig om ni skulle på dejt.

Inte sagt det. Sade det tydligt att jag inte skulle stoppa henne på något sätt utan att jag själv skulle inte prata om det för andra iom att det är en privatsak. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 22:26:20 följande:
    Inte stoppa henne men du VILL inte att hon ska berätta det för skna kompisar. Creepy as hell.
    Sade inte det heller. Lär dig läsa 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 22:47:02 följande:
    Du vore helt ok med att hon berättade för sina kompisar och de i föreningen att du bjudit ut henne?
    Ja såvida vi båda inte kommer överens om att göra det till en privatsak. 
  • anonym05swe

En annan sak dålig med modern dejtning är på hur allting klassas som "red flag". 

Sett ganska många videos men även en video där en person har en lista på saker som kallas för "red flags" och då är det helt absurda saker som kallas för red flags. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 23:07:47 följande:
     Varför skulle det ens komma på tal om du inte har problem med att hon pratar om att du bjudit ut henne?

Varför vore det dåligt om alla i föreningen visste vad du kände?
    Är det så konstigt att vilja ha integritet någon gång? Vad för syfte skulle andra ha av informationen? Är det så fel att någon gång kunna ha någon integritet? 

Inte sagt det
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-23 07:11:58 följande:
    DU har ganska  många röda flaggor om jag ska vara ärlig, framför allt att du tror att andra har så mycket fokus på vad du gör och känner. Känner du dig hotad av din omvärld?

Är det anledningen till att du är så paralyserad att du inte vågar chansa det minsta för att någon kan upptäcka att du har känslor för någon? Du återkommer ofta till vad andra ska säga om dig och hur andra kan reagera på ditt agerande (t ex om du skulle bjuda ut henne), är det många som har fokus på dig trots att du har flyttat?

Nej, jag känner mig inte hotad av min omvärld. 

Är stor skillnad mellan djupt privata saker och saker som inte är djupt privata.

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-02-23 10:35:40 följande:

Det enda hotet mot dig är dina egna regler och din rädsla. 

Varför svarar du inte på frågan om hur du ska komma över dina hinder, dels att du inte vill stressa henne, dels att det inte ska bli känt vad du känner för henne när ni väl träffas?

Hur ska du lösa detta?

Nej, är inte "regler" och är inte rädsla som påverkar mig utan för det mesta hinder bortom min kontroll. 

Jag vet ej exakt man borde finnas ngt sätt att lösa. 

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-23 10:41:24 följande:
    Precis, stor skillnad på djupt privata saker vilket ingen skulle ifrågasätta eftersom det är helt normalt (t ex skilsmässa, cancer, uppsagd från jobbet).

Att man frågar någon om en dejt är i andra ändan av djupt privata saker, det är ytligt och ointressant för omvärlden och därför frågar jag dig varför du tror att någon bryr sig. Varför är du så paranoid att du tror att någon skulle ha åsikter om vad du gör?

Ja, det du nämner är också privata saker. 

Fast folk har visst frågat mig på gymnasiet om henne när jag gick där så uppenbarligen bryr sig folk. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?