• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-19 11:09:11 följande:
    Ett förslag: När du faktiskt har frågat henne om en dejt skriver du om det i tråden. Innan dess skriver du inte ett ord om vad du ska göra, för det är bara upprepningar.
    Jag personligen kommer lämna alla påståenden om att du ska bjuda ut henne helt okommenterade från och med nu. 

Vad sa SYV? Har du fått någonting bra att gå vidare med i din studieplanering? Ska du fortsätta på samma utbildning, eller ska du byta till annan utbildning/kurser?
    Erbjuder Arbetsförmedlingen någon hjälp till unga arbetslösa?

Varför? Jag ska först hitta en bra formulering osv 

Hon sade ingenting speciellt men jag sade att jag ska söka nu i mars för att plugga till HT i annat ämne. 

Inte mycket alls, samtidigt stiger arbetslösheten pga den för stora anställningstryggheten vi har som stänger ute unga. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 11:15:59 följande:
    Vad med modern dejting hindrar dig från att bjuda ut den här tjejen? Om hon har andra värderingar och vill
    följa modern dejting, whatever that is, är ni ju körda ändå.
    Ännu en undanflykt alltså.

1. Hon kan tolka det som ytligt 

2. Det riskerar inte bli en privatsak (vill inte att någon annan än jag och henne vet om det) 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 17:36:40 följande:

Hur länge räcker din buffert för att bo kvar om du är arbetslös och inte pluggar? 

Vad gör du hela dagarna utan studier, jobb eller socialt umgänge?

Vet inte exakt men ett tag

Jag söker jobb och har faktiskt socialt umgänge 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 17:34:52 följande:
    1.Så länge du bara pratar ytligt med henne kommer hon tolka dig som utlig. Det är inte svårare än så. Ska du använda det som ursäkt måste du isf jobba på att lära känna henne OCH öppna dig för henne, annars blir du aldrigmer än en ytlig bekant, hur länge du än skriver.

2. Du tror alltså att hon skulle sprida det för att förlöjliga dig om du bjuder ut och hon nobbar? 
    Hon kan ju tro jag är ytlig om jag stressar fram saker 

2. Nej tror inte hon skulle men risken finns 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 17:42:23 följande:
    Du vet inte? Det är avgörande för din framtid, men du vet unte? Varför vet du inte? Samma sak med CSN, har du koll på om du får låna i höst?

Socialt umgänge utanför datorn?
    För beror helt på alla kostnader som är lite olika varje månad 

Ja
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-02-19 17:44:25 följande:
    Fast du stressar ju inte. Tvärtom.

Ja och så länge den risken finns så kommer du alltså inte att bjuda ut henne.

Bra, skriv då inte att du ska göra det, eftersom hindren fortfarande finns kvar. 
    Hon kanske tolkar det som jag stressar henne 

Eh jo jag ska försöka bjuda ut henne 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-19 18:30:16 följande:
    Så du litar inte på att hon inte kommer att berätta för allt och alla om att du frågat henne på dejt? Låter ju som en bra start på en eventuell relation... eller inte....
    Jo jag litar på henne men risken finns fortfarande. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 21:24:24 följande:
    Vad ör det sim inte blir en privatsak? Vad är det egentligen du är rädd ska komma ut, till vilka? 
    Vill att det ska vara en privatsak då det inte angår någon annan faktiskt
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2025-02-19 17:50:48 följande:
    En bra formulering?

Vad sägs om: "Det skulle vara roligt att träffas. Har du ledigt någon helg de närmsta veckorna?"

Det är perfekt. Lagom vagt - inget säger att du gillar henne väldigt mycket, bara att du vill ses.
    Det finns inget att förlöjliga. 
    Hon kan lätt komma ur det om hon inte har lust genom att säga att hon torr är upptagen, dvs det blir ingen stress för henne.
    Ja, tänkt på något liknande, vill bjuda ut henne och träffa henne verkligen
  • anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:03:46 följande:
    Ok, jag spelar med i att du inte är ett troll.

Att prata om sånt som händer är en del i det sociala livet. Står du utanför det på ngt vis? Pratar inte du om vad andra gör, vem som dejtar vem t ex.
    Nej, det gör jag inte. Står inte utanför nej men det är en privatsak. Finns ingen anledning att prata om mina känslor för henne för andra iom att vi inte är ihop. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:12:24 följande:
    Har du hemliga vänner med?

Normala människor har känslor, så är det bara. Många har såklart vetat om att t ex jag har haft det för expartners, vad gör det? Vissa har jag bara dejtat och det håller jag inte hemligt.

Nej men är skillnad på vänner och en person man har känslor för. 

Ja, en relation skulle vara offentlig ja men inte att jag har känslor för henne. Finns ingen reell anledning faktiskt att veta vem som har känslor för vem som utomstående. 

• anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:26:46 följande:
    Vänner har man med känslor för fast av icke-sexuell natur, är det där skon klämmer?

Det blir ett praktiskt problem att kunna dejta och bli tillsammans med någon om ingen får veta, inte ens den man gillar :)

Jag pratar enbart om kärlek nu, inte om vänskap så du pratar om andra saker. 

Nä, att ingen annan förutom den man gillar vet om det gör ingenting. Jag ska bjuda ut henne (som tidigare nämnt) och vill öppna upp mig för henne

• anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:37:26 följande:
    Så det skulle vara ok för dig att hon vet om att du gillar henne men absolut ingen annan får veta? Och du kan inte visa dina känslor för henne eftersom hon kan föra det vidare?
    Så skulle jag inte nödvändigtvis formulera det men det är en komplex situation som inte är den roligaste att vara i direkt. Vill i regel att det ska vara en privatsak så länge det inte är en relation.
  • anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-22 13:55:58 följande:
    Fast det jag skrev är ju vad det verkar handla om. Låter inte komplext alls för mig. Vad som däremot är svårt är att ingen normal tjej kommer att vilja dejta nån som säger att det som rör henne är hemligstämplat och kräver total tystnad om dig.

Nåja.
    Så skvaller är bra alltså enligt dig? Måste man vara öppen med allt hela tiden? 

Jag skulle inte direkt prata om den jag har känslor för för alla så finns inga skäl för hon att göra detsamma 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-22 14:49:35 följande:
    Varför hoppar du direkt till skvaller? Hon kommer säkert säga till sina kompisar att hon ska träffa dig och vad ni planerat att göra, är det skvaller? Hon kommer aldrig gå med på en dejt om du skriver att hon inte får nämna det för någon, då låter du bara creepy.

Dina mycket märkliga resonemang delar du inte med många så utgå ifrån att den du tillslut kommer dejta inte kommer tänka som du gör. Andra ser inte en dejt som något som ska hållas hemlig eftersom det inte är en stor sak, det är något man gör bara.
    Alltså är en privatsak och sade inte att jag skulle stoppa henne att nämna det heller bara att jag föredrar att det är en privatsak mellan två personer. 

Att dejta ngn är en stor sak. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 14:54:22 följande:

Du pratat bara ytligt med folk (henne, dina så kallade vänmer) så jag förstår att det är ett svårt koncept för dig att greppa, men folk öppnar sig för de personer de står nära, de vill berätta tankar och händelser. 

Att vara personlig med vänner är inte detsamma som att skvallra.

Jo jag är också personlig med mina vänner men pratar inte om folk jag har känslor för direkt pga de inte har med det att göra. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-22 21:06:00 följande:
    Det kanske skulle underlätta för dig om du öppnade upp dig för dina vänner om att du gillar någon så du kan få stöd, stöttning och pepp i verkligheten om hur du ska kunna ta nästa steg. För jag gissar att det är folk som har erfarenhet av relationer eller är de som dig och sätter upp 2000 hinder för att lyckas?
    Nej jag sätter inte "upp 2000 hinder". Du kan inte på fullt allvar mena att de sakerna jag nämnt är något som inte är riktiga hinder? 

Fast om jag skulle öppna upp om det skulle jag inte nämna henne utan enbart nämna personen i pronomenform för att integritetsskydda och inte vara ngn som skvallrar. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 22:07:48 följande:

Det är sjukt creepy att vilja att hon ska vara hemlig om ni skulle på dejt.

Inte sagt det. Sade det tydligt att jag inte skulle stoppa henne på något sätt utan att jag själv skulle inte prata om det för andra iom att det är en privatsak. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?