• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Hej) skrev 2025-02-18 21:37:39 följande:
    Din sista mening blir också bara löjlig. Hur ska du kunna vara trygg? Du kan inte veta om hon lämnar dig om en månad eller ett år, hon kanske tröttnar på att vara hela ditt sociala liv och att du inte kan bidra med några vänner eller intressen som förgyller hennes liv.
    Inte fel att söka en trygg relation för det. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-18 21:37:39 följande:
    Din sista mening blir också bara löjlig. Hur ska du kunna vara trygg? Du kan inte veta om hon lämnar dig om en månad eller ett år, hon kanske tröttnar på att vara hela ditt sociala liv och att du inte kan bidra med några vänner eller intressen som förgyller hennes liv.
    Jo, i en relation skulle jag dessutom förgylla relationen på alla sätt jag kan genom att överraska osv och skapa roliga och bra saker i en relation.
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-02-19 00:20:39 följande:
    Du lever i det blå om du tror det här är ett konstruktivt svar på vad citerade.

Eller så driver du med oss.
    Läs svaret ovanför också 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-19 07:42:50 följande:
    Nej, du kommer inte bjuda ut henne. Hade du verkligen haft så seriösa känslor hade du gjort det för länge sedan. Nu har du inte bjudit ut henne, och det är för att du inte är tillräckligt intresserad.
    Lite småkär, absolut, och det är nice att ha en förälskelse som verklighetsflykt när tillvaron är jobbig - men du är inte tillräckligt kär för att faktiskt göra något. Och det är helt OK.

Den här tanken om ytlighet är också en av de felaktiga tankemönster som ställer till det för dig. Bara för att du är rädd för att bli uppfattad som ytlig betyder inte det att andra människor faktiskt uppfattar dig som just ytlig. 
    Du rationaliserar din rädsla, och får den att bli logisk i ditt huvud, men det betyder inte att den är verklig.

Jo, jag kommer bjuda ut henne. Nej, visar snarare att det är mer seriösa känslor att jag vill stressa igenom det. Jag är jätteintresserad i henne. Nej, är ingen verklighetsflykt. 

Sade inte det heller att jag tror folk gör det. 

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-19 07:54:02 följande:
    Varför tror du att du kommer bli någon annan i ett förhållande än vad du är idag?

Idag är du osocial, rädd för vad andra människor ska tänka om dig, skeptisk/kritisk till din omvärld och fyrkantig i ditt sätt att tänka men du tror att du helt plötsligt ska bli en härlig, spontan, glad och öppen människa för att du är ihop med någon?

Hon kommer sitta i din lägenhet och fråga om ni ska bjuda hem dina vänner, hon kommer vilja gå ut och träffa andra människor, gå på bio med andra mm, vad ska du svara då?

Se till att du har byggt upp en normalt socialt liv först innan du tar in någon i ditt liv, börja gilla andra människor och sluta vara så dömande.

Du pratar som att vara singel och vara med någon är samma sak som det inte är. 

Jag skulle göra roliga saker socialt med den jag blir ihop med. 

Dömande? För jag inte vill gå från relation till relation vecka in och vecka ut?

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-02-19 06:27:29 följande:

Vilken relation? 

Lägg fokus på att skaffa en tjej innan du skryter om hur bra du är. 

Det är jag försöker med med henne. Är inte enkelt tack vara modern dejtning
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-19 10:31:26 följande:
    Du ändrar dig inte bara för att du inte är singel, du är samma människa och hon med. Efter hur du beskrev henne när ni skulle gå på konsert ihop så verkade hon ha många vänner och ett socialt liv, hur ska du erbjuda ett socialt liv när du idag lever utan ett sådant?

Du är dömande, din kommentar säger allt. Vilka känner du som går från relation vecka in och vecka ut (och artiklar eller poddar räknas inte)? 

Du beskriver relationer som transaktioner (Du ska ge x och få y) vilket inte är hur en relation fungerar. Jag kan skapa och bidra mycket till en relation. 

Har hört om det från gymnasiet.

• anonym05swe

Vill inte heller stressa fram en relation. Är inte bra att stressa fram en relation enbart för att vara i en. Vill verkligen vara i en bra, kärleksfull och trygg relation. 

Ja, jag är säker på att jag varit en bra pojkvän då jag är lojal och kärleksfull och kan ge och ta i en relation.

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-19 10:46:52 följande:
    Jag har levt i relationer, nuvarande i snart 20 år så jag har en del erfarenhet...

Man är den man är och om tjejen gillar ett socialt liv så kommer hon vilja ha ett socialt liv där du ingår och hon kommer vilja ha det med sina vänner och med dina. Om du inte kan erbjuda några vänner alls utan bara "roliga" saker som endast innefattar er två så kommer hon att tröttna. Hon kommer också att börja undra över varför du inte gillar andra människor.

Du har hört det i omklädningsrummet där killar sitter och skryter, du måste väl förstå att det inte är en sanning? Snälla du, ge dig ut och få dina åsikter från människor du känner- syskon, kusiner, folk i din förening. 

Så du tycker relationer är transaktioner? Jag tycker faktiskt de ska vara känslobaserade 

Ja, men hur man är ändras beroende på om det är i en relation eller icke. Mina vänner bor på andra orter så inte mitt fel. Vadå inte gillar andra människor? Stämmer inte

• anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-19 10:58:33 följande:
    Tidigare handlingar brukar vara användbara för att förutse kommande handlingar, så nej, du kommer inte bjuda ut henne. Du är inte tillräckligt intresserad för att fråga henne om en dejt, annars hade du gjort det för länge sen.
    Jag tror att det är en verklighetsflykt, därför att kärlek på avstånd med en tänkt underbar framtid förpliktar inte till något, till skillnad från den vanliga verkligheten, där det finns en massa plikter, krav och ansvar.

Apropå det, hur går det med pluggplanerna och/eller jobbsökandet? Har du varit och pratat med en studie- och yrkesvägledare på universitetet? Har du anmält dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen?

Jo, jag kommer bjuda ut henne. Jag är väldigt intresserad av henne och därav blir det svårare då jag har starka känslor. Tror kanske det hade varit enklare att bjuda ut henne i november 2023 när det var mindre på spel. Nej, det är ingen verklighetsflykt utan enbart jobbigt med avståndet. Det är inget som jag suktar efter. 

Ja och ja. Söker jobb nu

• anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-19 11:09:11 följande:
    Ett förslag: När du faktiskt har frågat henne om en dejt skriver du om det i tråden. Innan dess skriver du inte ett ord om vad du ska göra, för det är bara upprepningar.
    Jag personligen kommer lämna alla påståenden om att du ska bjuda ut henne helt okommenterade från och med nu. 

Vad sa SYV? Har du fått någonting bra att gå vidare med i din studieplanering? Ska du fortsätta på samma utbildning, eller ska du byta till annan utbildning/kurser?
    Erbjuder Arbetsförmedlingen någon hjälp till unga arbetslösa?

Varför? Jag ska först hitta en bra formulering osv 

Hon sade ingenting speciellt men jag sade att jag ska söka nu i mars för att plugga till HT i annat ämne. 

Inte mycket alls, samtidigt stiger arbetslösheten pga den för stora anställningstryggheten vi har som stänger ute unga. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 11:15:59 följande:
    Vad med modern dejting hindrar dig från att bjuda ut den här tjejen? Om hon har andra värderingar och vill
    följa modern dejting, whatever that is, är ni ju körda ändå.
    Ännu en undanflykt alltså.

1. Hon kan tolka det som ytligt 

2. Det riskerar inte bli en privatsak (vill inte att någon annan än jag och henne vet om det) 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 17:36:40 följande:

Hur länge räcker din buffert för att bo kvar om du är arbetslös och inte pluggar? 

Vad gör du hela dagarna utan studier, jobb eller socialt umgänge?

Vet inte exakt men ett tag

Jag söker jobb och har faktiskt socialt umgänge 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 17:34:52 följande:
    1.Så länge du bara pratar ytligt med henne kommer hon tolka dig som utlig. Det är inte svårare än så. Ska du använda det som ursäkt måste du isf jobba på att lära känna henne OCH öppna dig för henne, annars blir du aldrigmer än en ytlig bekant, hur länge du än skriver.

2. Du tror alltså att hon skulle sprida det för att förlöjliga dig om du bjuder ut och hon nobbar? 
    Hon kan ju tro jag är ytlig om jag stressar fram saker 

2. Nej tror inte hon skulle men risken finns 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 17:42:23 följande:
    Du vet inte? Det är avgörande för din framtid, men du vet unte? Varför vet du inte? Samma sak med CSN, har du koll på om du får låna i höst?

Socialt umgänge utanför datorn?
    För beror helt på alla kostnader som är lite olika varje månad 

Ja
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-02-19 17:44:25 följande:
    Fast du stressar ju inte. Tvärtom.

Ja och så länge den risken finns så kommer du alltså inte att bjuda ut henne.

Bra, skriv då inte att du ska göra det, eftersom hindren fortfarande finns kvar. 
    Hon kanske tolkar det som jag stressar henne 

Eh jo jag ska försöka bjuda ut henne 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-19 18:30:16 följande:
    Så du litar inte på att hon inte kommer att berätta för allt och alla om att du frågat henne på dejt? Låter ju som en bra start på en eventuell relation... eller inte....
    Jo jag litar på henne men risken finns fortfarande. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?