• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (...) skrev 2025-01-29 13:43:43 följande:
    Det var en konstigt formulerad fråga
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-01-29 13:44:39 följande:
    Hur vet du att ingen misstänker det? Är du tankeläsare så att du vet vad alla tänker om dig?
    För folk i min familj tror en annan i min familj är det, inte mig. 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-01-29 14:16:18 följande:
    Det finns en stark ärftlighetsfaktor vad gäller autism. Jag har själv flera personer i min familj och släkt som har fått autismdiagnos. Det är troligt att det finns ärftlighet för autism i din familj också, och då är du nära till hands.

Även om du verkar uppfatta autism väldigt negativt, och se det som en anklagelse, är det inte så jag menar. Autism är ett sätt att fungera, ett sätt att fungera med olika drag som går att känna igen för utomstående. 

Det är inte som att en diagnos skulle göra dig till en annan person. Dina personlighetsdrag, beteendemönster och tankemönster är samma, oavsett diagnos. Men en eventuell diagnos kan göra att du får verktyg att förstå dig själv, och kan även ge rätt till extra hjälp och stöd om det behövs, exempelvis vid studier och i arbetslivet. 
    Ingen utomstående har heller sagt det om du tror det. 
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-01-29 14:11:55 följande:

Du kanske inte har just autism, eller då har du det, det vet inte jag, men läser man dina svar och hur du resonerar och drar slutsatser så står det ganska klart att det är något som inte står riktigt rätt till.

Du berättar att du mår väldigt dåligt.

Och du har inte klarat studierna.

Det är ganska mycket som tyder på att du inte fått rätt hjälp från samhället.

Jo, det står rätt till

Nej, är bara jobbigt med att hon inte vet om det och att jag inte träffat henne själv än. Mår bra överlag 

Det är inte ovanligt, var rätt många i min kurs som inte klarade spärren. 

• anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-01-29 14:46:26 följande:
    Nej du resonerar och svarar väldigt konstigt och ovidkommande, bemöter inte faktiska poänger osv.

Fast du har beskrivit det som att ditt mående är väldigt dåligt pga den här situationen, men när någon påpekar att du säger du mår dåligt så är det plötsligt inte så farligt, förstår du inte vad genomskinlig du är?

Det handlar inte om hur många som inte klarade, utan om alla problemen sammanlagt. Du har problem och kommer inte dit du vill i livet.

Stämmer inte

Nej bara sagt att detta är jobbigt, mår bra överlag som sagt 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-29 15:12:40 följande:
    Jo men det är inte enkelt, speciellt inte i denna jobbiga situation. Vill typ bara sluta vara fast i denna situation. Är så jobbigt medans jag samtidigt vet att det finns folk som i min ålder är i stabila långvariga relationer. 

Är jättejobbigt och skulle typ bara vilja springa i ngn skog i flera timmar för att kunna tänka på annat eller dylikt.

Din text. Du verkar inte må bra. 
    Du missar kontexten. Handlar bara om (icke) relationen.

Vill bara hamna i en bra relation med henne allra helst 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-29 15:26:04 följande:
    Och det är väl (icke) relationen vi diskuterar? 

Tycker du själv det låter friskt att vilja springa ut i skogen i flera timmar för att du inte vill tänka på detta?
    Ja

Du misstolkar det också, det är inte bra att alltid tänka på samma saker också. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-29 16:12:43 följande:
    Känns konstigt att du inte vill tänka på tjejen du är kär i och vill tillbringa ditt liv med. 
    Jo vill tänka på men inte konstant för det. Vi är inte ens ett par..
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-01-29 16:10:29 följande:
    Jo det stämmer, och det är flera som påpekat det till dig att du inte svarar, och du pratar runt frågor som du får och svarar inte, missar självklara poänger osv. Frågan är om du medveten om det eller om du genuint tror att du har svarat. Du skyllde på att en fråga jag ställde var konstigt formulerad, vem håller med dig? Det var ingen svårförståelig fråga, för någon som inte har någon typ av diagnos.

Nej du mår knappast bra överlag, i vad du skrivit så framgår det tydligt att den här situationen får dig att må väldigt dåligt.
    Nej svarar så ofta jag kan. Ställ frågan igen då. Är rätt många frågor som ställs. 

Mår bra överlag
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-29 20:36:25 följande:

De drag av autism som jag tycker mig se hos dig är bl a att du fastnat vid idéer eller upplevelser och inte klarar av att byta perspektiv, det du upplevt/läst/hört vid ett tillfälle är det som gäller och det spelar ingen roll att andra har andra sanningar.

Du blev retad för att du var kär när du var 12 år gammal, därför kommer du bli retad igen som 20-åring.

Du har hört när killar pratar om tjejer och relationer på ett dåligt sätt, därför tycker alla likadant om relationer, dvs att man inte satsar långsiktigt eller är seriös.

Du har läst om modern dejting och nu är det fast i ditt minne, det spelar ingen roll att vi ALLA här skriver att det inte finns i Sverige för du vet att det är sant.

Du har fått för dig att avståndet hindrar dig, det spelar ingen roll att du får massor med tips eller råd på hur andra har löst det problemet.

Du har någonstans läst att det kan vara stressande att visa för mycket intresse (antagligen på samma ställe där du läste om modern dejting), därför hindrar det dig att gå djupare i dina dm.

Nej

Har inte sagt det, enbart sagt att skvaller är en sak som finns iom detta som är en risk

Inte sagt att alla 

Nej, jag har inte läst om det utan är baserat på vad jag sett (ex vad en del lägger ut på sociala medier osv) men också hört irl

Avståndet finns fortfarande där trots det folk sagt 

Nej

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-30 12:04:10 följande:
    Men VAD spelar det för roll vad andra gör om du och en potentiell flickvän bestämmer annorlunda? 

Ja, avståndet finns där och OM MAN VILL så ser man till att lösa det för att ses. Så nånstans är det ju något som helt enkelt inte finns eftersom du hela tiden fortsätter att skylla på avståndet. 
    Inget men ville visa poängen enbart 

Jag vill verkligen bli hennes trots avståndet
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-31 18:37:21 följande:
    Om du verkligen velat bli det hade du gjort något åt det för länge sedan. 

Vill fortfarande ha svar på varför du tror att hon aldrig hör av sig först. Vad tror du är anledningen till det?

Har ju redan skrivit med henne 

Finns ingen direkt orsak iom att hon pratar först på vissa event

• anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-02-01 20:59:10 följande:
    Hur gick det? Vad skrev du och vad svarade hon?
    Vi skrev och svarade varandra om framtiden osv
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?