• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-14 13:25:27 följande:
    Skriv något nytt.

Att du vill ses betyder ingenting. Att skriva det i nästan alla inlägg betyder ingenting. Det är bara ord. 
    Hade du verkligen velat träffa henne hade du agerat för att se henne. Nu agerar du som att hon är en ytlig bekant som du inte har för avsikt att lära känna mer. 

Du har duckat frågan varje gång, men är du säker på att hon är fri, att hon inte redan har en pojkvän? Vad ska du göra om du får reda på att hon redan är upptagen? 
    Jag vet inte vad som är mest rimligt att skriva för att hon ska tolka det på rätt sätt om jag bjuder ut henne. Vill inte uppfattas som ytlig direkt. 
  • anonym05swe
    anonym05swe skrev 2025-01-14 13:27:54 följande:
    Jag vet inte vad som är mest rimligt att skriva för att hon ska tolka det på rätt sätt om jag bjuder ut henne. Vill inte uppfattas som ytlig direkt. 
    Inte haft känslor innan detta för någon på en väldigt lång tid. Vill bara vara som många andra och åtminstone vara i en relation och ha ett seriöst kärleksliv. Gillar inte direkt att vara singel.
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-14 13:36:52 följande:
    Varför svarar du inte på mina frågor?

Brukar hon missförstå dig när ni konverserar? Varför tror du hon skulle missförstå dig, är det för att du har svårt för att formulera dig, att du upprepar dig?

Det gör jag 

Nej men man vet inte vad som kommer ske i framtiden. Nej, hon förstår mig

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-14 13:41:37 följande:

Nej det gör du inte.

Om hon förstår dig, varför skulle hon då missförstå dig?

Frågorna du inte svarat på:

Du har duckat frågan varje gång, men är du säker på att hon är fri, att hon inte redan har en pojkvän? Vad ska du göra om du får reda på att hon redan är upptagen? 

För jag har inte pratat om djupa saker som relationer med henne eller ens dejt än. 

Ja, hon är singel

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-14 06:31:21 följande:

Du menar att du agerar för att det finns de som inte ens skriver till någon?

Så, hur tycker du att ditt agerande har fungerat, hur mkt närmre en relation är du idag jämfört för ett år sedan?

Tror du att du kommer att våga bjuda ut henne under detta året?

Jag gör ju mer än ingenting

Vet inte, har ju inte ens försökt träffa ngn annan pga mina känslor för henne. 

Ja, det tror jag men det beror på en mängd faktorer. Vill verkligen skaffa flickvän (allra helst henne såklart) detta året för en bra relation. 

• anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-01-14 14:30:19 följande:
    Förslag:
    "Hej, hur är läget? Såg att det är vintermarknad i xxxstad / Edsbyn möter Sirius / Yyyy spelar i xxxstad sista helgen i januari. Tänkte åka dit, vill du hänga på?"

Behöver inte vara svårare än så.

Kommer det verkligen ta mig närmre en relation? Då fokuserar man mer på aktiviteten än på varandra vid aktiviteten. 

Är inte så "enkelt" direkt.

• anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-01-14 14:51:19 följande:
    Att du tycker att det är så komplext är ett av alla tecken på att du inte fungerar som de flesta andra. Väldigt få människor skulle beskriva din situation som komplex.
    Jo, jag fungerar som de flesta andra. De flesta har inte känslor för någon som bor timmar bort.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-14 17:21:32 följande:
    Jag och min kärlek bor i olika städer (ca 1,5 timme totalt när man åker kollektivt), båda har barn på varsitt håll, mina barns pappa dem oregelbundet så vi är inte alltid barnfria samma helg. Han har dessutom hus och är upptagen med diverse projekt. Trots allt det lyckas vi ses. Vi messar flertalet gånger per dag, om känslor, om hur dagen varit eller beklaga oss över våra ex. 

På vilket sätt är din situation mer komplicerad? Du har inga barn, du har inte mycket till socialt liv vad det verkar eftersom du inte gillar det traditionella studentlivet. Du ser hinder överallt istället för möjligheter för att du är så vansinnigt rädd. 

Vi har också ca 1,5 h bort nu. Är enklare dock om man väl är ihop att sköta det logistiska. Är mkt svårare innan man faktiskt är ett par. Ja, i en relation hade jag klarat av det som du tog och skriva mkt osv. 

För att dels avståndet, dels bryr jag mig om henne på riktigt. Söker inte en relation för saken skull utan vill bara vara med henne. Vill heller inte engagera i romantiska aktiviteter med någon jag ej har som avsikt att bli ihop med. Är svårare att skaffa en partner än att hålla i en bra relation. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-15 12:55:30 följande:
    Är det svårare att åka tåg/buss om man är singel, eller hur menar du?

Och nej, du kommer inte att bli en annan person med massor av handlingskraft för att du blir ihop med någon. Det fungerar inte så.
    Nej men om man är ihop kan man bo ihop efter ett tag

Man är mer säker i sitt agerande i en relation.
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-14 15:59:15 följande:
    Men herregud. Du har ju själv skrivit att du vill hellre ha en aktivitet på träffen än att bara sitta och prata. Detta är ju utmärkt för dig. Du ska ju ändå inte bekänna färg på den första träffen, det skulle du ju vänta med till senare.

Du måste börja någonstans, och detta är ett bra förslag eftersom det inte blir så dejt-aktigt. Du vill ju inte att hon ska förstå och missförstå dig. 
    Ja men vill också kunna prata en del med henne på en dejt. Jag känner mig så misslyckad att jag inte ens kan hamna i en relation "bara sådär" som en del andra kan göra. Vill verkligen bli hennes men nu är det så tufft läge. En avvisning vore otroligt jobbigt minst sagt. Vet inte vad jag skulle göra efteråt vid en avvisning för vore så jobbigt att ens tänka på det. 

Ja men vill också vara ärlig mot henne. Är ett tufft läge  
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-01-15 16:14:21 följande:
    Så du tror att personen som du svarade bodde närmare sin partner innan de blev ett par? 
    Eventuellt. Om man redan är ett par kan man bli sambos ändå efter 2-3 år. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-15 21:38:53 följande:
    Ingen hamnar i en relation "bara så där" utan man bågar ta risker, man vågar sätta sina känslor på spel, man vågar dejta, man låser sig inte vid en fantasi. Man jobbar aktivt för att få den fär relationen. Vad du ser utifrån är inte sanningen. 
    Ja, jag vill göra allt som har med relationer att göra samtidigt som jag liksom hittar den rätta. Vill verkligen vara i en stabil, kärleksfull och rolig relation med en bra tjej som jag verkligen kan lita på och vara i en bra relation. Hoppas såklart att den relationen är med hon jag gillar. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-15 21:36:02 följande:
    Jag och min kärlek kommer inte att bo ihop de närmaste 10 åren typ. Inte så länge vi har hemmaboende barn. Och tänk, vi löser det med. Efter barnen flyttat ut får man se. Just nu är jag inte direkt intresserad av att bli sambo någonsin igen. 

Nej, man är inte per automatik mer säker i sitt agerande i en relation. 

Är det därför du vill ha en relation? För att bli en annan person än den du är idag? Om du inte tycker om den du är, om du inte älskar dig själv, kommer du aldrig att hitta den där hälsosamma, långa relationen du så längtar efter. Börja med att tycka om dig själv, att trivas med den du är.

Jag har inga barn. Jag skulle kunna tänka mig flytta ihop inom typ 2-3 år in i en relation såvida den fungerar bra. Så för mig skulle det typ gå i en relation. 

I regel jo

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-15 23:48:07 följande:
    "I regel jo" vad då? 

Svara på frågorna istället. Är du så vansinnigt otrygg i dig själv att det är därför du är besatt av att ha en relation? Så länge du inte tycker om dig själv för den du är kommer du aldrig vare sig tro på att någon annan kan göra det eller ens hitta någon som gör det på riktigt. Så länge du inte tycker om och trivs med den du är kommer du aldrig att få den där trygga, hälsosamma, långvariga relationen du drömmer om. 

Nej, jag är inte otrygg i mig själv. Är inte konstigt att vilja ha en bra relation. 

• anonym05swe
    Anonym (Smol) skrev 2025-01-16 12:42:44 följande:

Min partner och jag träffades på ett sommarjobb. Vi kom överens om att det vore trevligt att träffas på fritiden också och efter 3 månader flyttade vi ihop. Vi träffades väldigt mycket under de tre månaderna och har nu varit ihop i 31 år.

Du kommer inte att bli ihop med den här tjejen om du inte träffar henne och mycket. Det finns inga genvägar. För varje dag som du fortsätter planera och vända och vrida på det perfekta sättet att närma dig henne, desto större risk att hon hittar en partner och du har inte ens frågat om ni ska dricka en kopp kaffe ihop.

Det finns ingen perfekt dejt, Det finns inget perfekt sätt att bli ihop med någon. Du kan inte planera den delen av ditt liv. Du kan slänga bort ytterligare år på att älta och vända och vrida, det är upp till dig. Eller så kan du söka professionell hjälp för att komma ur det hämmade mönstret du fastnat i. Också upp till dig.

Efter tre månader? Mm jag vill också gärna hamna i en relation så länge. För 30 år sedan var det också enklare att bli ihop innan folk gjort allt med relationer till sociala medier. Allt som är inte perfekt är "red flag" i denna tid. Nu så lägger typ folk ut saker på dejter osv och så är det krav i princip på att man ska lägga upp om relationen på SoMe osv. 

Exakt därför vill jag bjuda ut henne och förhoppningsvis bli ihop med henne. Om jag blir avvisad vore det otroligt jobbigt minst sagt för har ingen aning överhuvudtaget om ngn annan jag ens kan tänka mig vara med just nu liksom. 

Nej, inte sagt att det finns det heller. Jag ska bjuda ut henne först och främst. Jag har inget särskilt behov av att söka hjälp för när det finns folk med större behov. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?