• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-14 20:52:04 följande:
    Men det som känns rätt idag kan kännas fel om 1, 5 eller 20 år. Det vet man aldrig i förväg. 

Så att säga att "andra söker kortsiktigt" bara för att deras relationer inte hållit speciellt länge är fördomsfullt. Du har ingen aning om hur deras relationer har fungerat.

Oavsett vilket så är de bättre rustade för att veta vad som är rätt när det väl gäller eftersom de faktiskt haft relationer och vet hur de funkar. 

Nej men vill inte gå in i en relation med en tjej jag inte har starka känslor för som är äkta och som inte bara är kortsiktiga. 

Så du dömer mig för jag inte haft relationer? 

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-14 23:05:37 följande:
    Jag dömer dig för att du sitter på dina höga hästar och dömer andra samtidigt som du är så livrädd för att kunna göra bort dig att du inte gör något alls.
    Nej jag dömer inte för jag påpekar fakta att många söker kortsiktigt. Inte gjort något? Har som sagt skrivit med henne ett tag och kommer bjuda ut henne.
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-15 19:22:11 följande:
    Vad menar du egentligen med det här citatet? Är det förklaringen till varför du skriver "ska bjuda ut henne" utan att någonsin göra det? Kan du förklara vad du menar?
    Att jag söker seriöst. Va? Nej, har redan skrivit varför jag inte bjudit ut henne än. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-16 19:27:22 följande:
    TS väntar på att tjejen ska ta första steget så att han inte behöver riskera göra bort sig eller bli utskrattad. Han gör allt för att inte behöva utsätta sig för något som kan ge ångest, sen att det kommer gå år innan han får någon belöning spelar ingen roll för honom.
    Belöning? Så du ser relationer som "valutor" snarare än att faktiskt bry sig om personen? Och nej, jag kommer som sagt bjuda ut henne och det är redan jobbigt läge just nu. Inte direkt roligt men hade fantastiskt att bli hennes om det skulle gå liksom i en bra relation. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-16 22:52:08 följande:
    Vad är du väntar på ska klicka så du kan fråga?

Måste kännas rätt, ha en bra formulering ex. Du tror inte jag starkt ogillar detta läge själv? 

Känns inte jätteroligt med det läge jag är i nu. Om jag blir avvisad blir det ytterligare år av ledsamhet. Om jag misslyckas ytterligare med att skapa en kärleksrelation som fungerar känns det inte jättetrevligt direkt. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-16 23:03:36 följande:
    Vad känns fel nu?
    Formulering, vad menar du?
    Känns som hon kan tolka det fel eller tro att jag bara är ytlig ex. 
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-17 07:42:54 följande:
    Tre tankar. Jag skulle vilja att du svarar på det här utan dina upprepande floskler, kan du fixa det tror du?

1) Saker dom är lite läskiga känns aldrig eller väldigt sällan rätt. Poängen är att man gör det ändå, TROTS att det är läskigt och att det finns risker. Vad tänker du om det?
    2) Du ska alltså ha en formulering som hon inte KAN tolka fel, samtidigt som den är både tydlig och vag. Någon sån formulering finns inte. Vad tänker du om det?
    3) Ditt sätt att resonera gör att många människor i tråden undrar hur det står till med dina sociala färdigheter. Exempelvis detta med din rädsla att hon ska tolka fel, som är totalt överdriven och ogrundad. Du påstår att du inte har några sociala svårigheter. Hur kommer det sig då att ditt sätt att resonera inte stöds av någon annan?
    Jag har redan gjort saker ex skriva med henne ett tag ex. 
    2. Det går definitivt att hitta en sån formulering. 
    3. Nej är inte konstigt att inte vilja bli feltolkad. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-17 10:49:19 följande:
    Du skriver mest ytligheter. Hur ofta skriver hon om inte du skrivit först?

Nej, det gör det inte. Saker man kan skriva för att fråga ut någon som inte kan misstolkas:
    "Vill du ta en fika med mig nästa gång du har permission?"
    "Jag tänkte besöka plats X, vill du följa med nästa gång du är ledig?"
    "Vad sägs om att ses nästa gång du är ledig och hitta på något?"

Vad exakt är det du är orolig för ska missuppfattas eller feltolkas? Att du är intresserad av henne? Det påstår du ju att är så vad är problemet med om hon förstår det? 

Så skulle inte jag säga, har faktiskt ställt en del frågor till henne ex men ja, jag bör försöka skriva mer djupt med henne. 

Ja, vill fråga något sånt ex. 

Nej, men vill berätta själv för henne efter att ha setts flera gånger att jag är intresserad. Tyvärr är normerna idag att man typ ska stressa in i relationer efter enbart ett fåtal träffar typ 2-3 dejter ska man vara redo för att gå in i en med den personen även om man bara träffats och skrivit i ex 2-3 veckor. 

• anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-17 12:27:50 följande:
    1) Ja? Vad har det att göra med det jag skrev? Det jag skrev handlade ju om att bjuda ut henne, vilket du inte har gjort. Och nej, det kommer inte att kännas rätt eftersom det är något som du är rädd för. Det viktiga är att man gör det TROTS att man är rädd.
    2) En som inte GÅR att feltolka, är vag och samtidigt tydlig? Kan du ge exempel? Behöver inte handla om att bjuda ut någon utan om något helt annat.
    3) Nej, det är inte konstigt att inte vilja bli feltolkad. Kommunikation kan ALLTID feltolkas. Men det jag skrev var att din rädsla för det är överdriven och ogrundad. De allra flesta människor resonerar inte som du.

Nej att bjuda ut i sig är jag inte rädd för nej. 

2. Finns mkt som kan vara exempel där. 

3. Tror du missuppfattar min poäng.

• anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-12-18 10:23:17 följande:
    Varför kommenterar du återkommande hur normer idag är och hur andra gör? Det är inte relevant för dig eller hjälper dig vidare i det här att fortsätta haka upp dig på det. Du vill inte göra så, punkt. Så släpp det. Finns ingen anledning att upprepa och upprepa och upprepa vad du tycker är ett dåligt sätt att träffa någon
    För jag påverkas ju hur de som också vill dejta tänker. 
  • anonym05swe
    Anonym (Poppe) skrev 2024-12-18 18:19:02 följande:
    Blir du ofta feltolkad?
    Nej men jag får ännu mer sällan känslor för folk. Är ännu viktigare då att inte bli feltolkad då. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-18 18:11:10 följande:
    När man interagerar med andra människor så finns det inga facit, man måste vara beredd på allt möjligt. Du kan inte veta hur tjejen tänker (eller egentligen borde du känna henne väl vid det här laget!) och måste chansa. Hon måste vara värd att riskera din stolthet/rädsla men du verkar faktiskt inte tycka det.

Du är mer rädd för vad du kan förlora än vad du kan vinna, dvs du är inte kär nog. När man är kär är man beredd att offra nästa allt!
    Hon är värd det men det är inte enkelt. 

Läs ursprungsinlägget 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-18 22:15:36 följande:
    Igen!
    Vad ska till? Inte vaga formuleringar nu utan exakt vad?
    Du har slösat bort ett år, ska du slösa ett till?

Du är vuxen nu, börja lev!
    Hur går det på utbildningen? Har du klarat tentorna?
    Ska du hem på ledigheten?
    På plats eller hemma, kommer du umgås irl med några människor? Jag tror du skulle behöva det.
    Nej jag ska inte slösa ytterligare ett år helst i denna situation. Om Juni kommer och jag inte har en flickvän har jag alltså gått 20 år utan att någonsin ha en flickvän (2 år i vuxen ålder och ytterligare 2-3 år då jag kunde varit i en seriös relation) uhhh så ja, tufft läge. 

Klarat vissa. Ja, ska hem idag. Så jag kommer träffa folk ja. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-20 20:12:17 följande:
    Ja, men det är ju ditt eget fel. Man får ingen flickvän om man bara sitter hemma. 
    Fast jag har inte ens fått känslor innan detta för ngn på flera år. Vill inte bli ihop med ngn som jag saknar känslor för. 

Ja men dejtingappar är inte bra överhuvudtaget direkt, jag tror inte heller direkt att den rätta (om detta inte går vägen) finns på ngn bar direkt ex osv.
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-20 21:09:03 följande:

Bla bla, det är väl inget svar på det jag skrev. 

Du har ju inte gjort något fast du har hittat hon du vill du vill vara i en relation med. 

Jo har skrivit med henne men vill verkligen vara öppen med henne. Ja det är jobbigt att göra sig helt sårbar för henne (iom att vi inte är i en relation) men skulle kunna göra det för henne kosta vad det kosta vill. Det är hennes (och min) förlust om det inte går vägen. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-21 06:24:39 följande:

Fast du gör inte det. Du bara skriver att du ska hels tiden, men du gör det inte. 

Varför ska någon tro på dig? 

Det är som sagt en fråga om NÄR snarare än OM. Ska göra det när det passar men har ingen tid som är riktigt bra för det nu. Kanske ngn helg typ. Om detta inte går vägen har jag ingen aning heller vad som jag ska göra efteråt. Vill verkligen träffa henne och allra helst bli hennes. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-22 09:33:28 följande:
    Varför är det hennes förlust om hon inte är intresserad av dig? Mycket konstig sak att säga.
    Du missförstår. Alltså är hennes förlust om hon tolkar det fel. Sluta misstolka hela tiden. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-22 10:06:22 följande:
    Vad skulle hon förlora om hon - mot förmodan - tolkar dig fel?

Det låter som du har betydligt mer att förlora än vad hon har.

Ärligt talat låter du inte som en kille man bör bli tillsammans med, i alla fall inte i dagsläget. Du verkar ha för stora problem. Det handlar inte bara om att du är osäker och oerfaren, det är många i din ålder.

Men om lumpar-tjejen mot förmodan känner för dig som du känner för henne, och om du mot förmodan får ändan ur vagnen någon gång och får till en träff med henne, önskar jag er all lycka. 
    Poängen är att det är dåligt att bli feltolkad. 
    Kanske, kanske inte. 
    Nej, stämmer inte. Jag hade varit den bästa och mest ärliga och kärleksfulla partnern i en relation. Har inte "för stora problem" bara för jag inte likt ni förespråkar att man ska försöka bli ihop med folk bara för sakens skull snarare än att träffa rätt person. 

Jag hoppas också det går vägen. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?