Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (...) skrev 2024-12-11 13:26:37 följande:
    Fast han hade ju fått kontakt med ett par tjejer där ett tag. Tänk om tex någon av dem hade tagit nåt mer initiativ. Jag tycker bara det är konstigt att skriva att han aldrig kommer få ett förhållande om han fortsätter som nu. Det går ju inte att veta hur andra än TS kommer att agera.
    Du har rätt. Visst kan drömtjejen dyka upp och ta alla initiativ så att TS inte behöver riskera något alls, och sedan växer de ihop och lever lyckliga i alla sina dagar. (TS nöjer sig inte med mindre).

Men sannolikheten för det känns inte särskilt stor. Men det kanske är mer korrekt att skriva: Risken är stor att TS förblir singel om han inte ändrar sig. 
    anonym05swe skrev 2024-12-12 08:52:22 följande:

Nä, dmar inte direkt andra kvinnor jag inte är intresserad av. Har inte heller ens försökt träffa ngn annan. 

Jag valde som sagt inte att falla för henne. 

Jag kommer bjuda ut henne och har pratat med henne på event osv.

Alltså, det är inte trevligt nu heller med detta läge.

Ett sista försök att faktiskt hjälpa dig.

Hur vill du att ditt liv ser ut om ett halvår? Säg nästa sommar. Vad vill du ha uppnått?

Visualisera det. Sätt sedan upp delmål.

Låt säga att du vill vara i ett förhållande om ett halvår. Det är ju inget man bara kan bestämma sig för, eftersom det beror lika mycket på den andra personen. Men man kan sträva mot det målet.

Du gillar tjejen i lumpen. Sätt då upp ett datum när du senast ska ha frågat henne om en träff. T ex innan årets slut. (Hon är kanske ledig / har permis över jul och nyår? Har mer tid att ses då).

Säger hon ja, kan du ta det därifrån. Säger hon nej får du hitta nya delmål. Fokusera på annat ett tag? Lära känna andra tjejer och se om ni gillar varandra?

Du måste som sagt inte göra något av ovanstående. Men om du vill att något ska hända, måste du vara mer konkret. Att sätt upp tidsramar, mål och delmål, är ett bra sätt att komma förbi spärrar och över trösklar. Du verkar ha en hel del av den varan.
    anonym05swe skrev 2024-12-22 09:49:23 följande:
    Du missförstår. Alltså är hennes förlust om hon tolkar det fel. Sluta misstolka hela tiden. 
    Vad skulle hon förlora om hon - mot förmodan - tolkar dig fel?

Det låter som du har betydligt mer att förlora än vad hon har.

Ärligt talat låter du inte som en kille man bör bli tillsammans med, i alla fall inte i dagsläget. Du verkar ha för stora problem. Det handlar inte bara om att du är osäker och oerfaren, det är många i din ålder.

Men om lumpar-tjejen mot förmodan känner för dig som du känner för henne, och om du mot förmodan får ändan ur vagnen någon gång och får till en träff med henne, önskar jag er all lycka. 
    anonym05swe skrev 2024-12-22 10:18:09 följande:
    Poängen är att det är dåligt att bli feltolkad. 
    Kanske, kanske inte. 
    Nej, stämmer inte. Jag hade varit den bästa och mest ärliga och kärleksfulla partnern i en relation. Har inte "för stora problem" bara för jag inte likt ni förespråkar att man ska försöka bli ihop med folk bara för sakens skull snarare än att träffa rätt person. 

Jag hoppas också det går vägen. 

Det var inte det jag menade heller. Dina svårigheter är av annat slag, b la bristande självinsikt. Därför lär vi inte komma längre med detta.

Och sluta påstå saker som inte stämmer. Ingen här har påstått att man ska bli tillsammans med någon bara för sakens skull.

Fortsätt drömma. Det verkar vara det enda du klarar av, förutom sporadisk online-kontakt med tjejen i lumpen. Och ingen har egentligen med ditt liv och dina val att göra. Du skadar ju ingen.

Men sluta fråga om råd om du ändå inte vill ha dem eller tar till dig dem. 

anonym05swe skrev 2024-12-27 00:34:42 följande:
    Jag har försökt men det är inte enkelt. Detta har tyngt ner mig i över ett åt. Känns helt tomt och hopplöst även om det skulle gå vägen för är rädd att även i en relation skulle jag inte bli sedd på rätt sätt. Hatar denna situation och som konsekvens det läget jag är i. Om jag redan haft relation sedan tidigare hade jag inte känt detta överhuvudtaget. Nu känns det bara jobbigt. Tynger bara ner mig liksom och oavsett vad jag gör känns det bara negativt för jag typ aldrig lyckas med det jag strävar efter. 

Jag försöker mitt bästa att iaf följa mina egna saker jag vill uppnå (ex långvarig relation osv) 

Jo men det är inte enkelt, speciellt inte i denna jobbiga situation. Vill typ bara sluta vara fast i denna situation. Är så jobbigt medans jag samtidigt vet att det finns folk som i min ålder är i stabila långvariga relationer. 

Är jättejobbigt och skulle typ bara vilja springa i ngn skog i flera timmar för att kunna tänka på annat eller dylikt.
    Det har varit uppenbart länge att du inte mår bra. Jag håller med ovanstående om att du skulle behöva prata med någon kunnig för att reda ut dina tankar och känslor. Få hjälp att bygga upp ditt självförtroende och få bort känslan av misslyckande.

Börja med att kontakta Studenthälsan efter nyår. Finns på de flesta högskolor och universitet.

Att tänka på annat är troligen just vad du skulle behöva. Att ge sig ut och jogga i skogen är alls ingen dum idè. Både kroppen och psyket mår bra av träning. Vad har du mer för intressen? Ägna dig åt dessa, samt träffa folk. Du behöver inte vara supersocial, men isolera dig inte. Umgås med människor! Då lär du dig också mer om hur andra människor fungerar.

Ovanstående betyder inte att du aldrig mer ska försöka träffa en tjej. Bara att du ska ta en paus samt att du behöver hjälp med att komma vidare.
  • Meddelande borttaget
    anonym05swe skrev 2024-12-28 01:24:51 följande:
    Ja men mår dock bra överlag liksom skulle jag säga är bara jobbigt det med relationer som tyngt ner mig lite.

Det verkar inte bara tynga dig lite, utan mycket.

Man måste inte vara ett vrak för att kontakta Studenthälsan och prata med någon. Det räcker att man behöver stöd och vägledning. Det kan gälla studier, stress, något jobbigt som har hänt, eller som i ditt fall: relationer. 

Dina tidigare inlägg tyder på att du inte mår så bra som du tror. Det verkar inte som du reder ut detta på egen hand. 

Observera att det heter Studenthälsan, inte Studentakuten. Det är inte bara för allvarligt sjuka eller personer med allvarliga psykiska problem.

Jämför med t ex ungdomsmottagning. Dit går ungdomar för att t ex få preventivmedel, rådgivning och allt möjligt. 
    Det kan handla om ensamhet, sociala svårigheter, olycklig kärlek, mobbning, stress i skolan, vänskapsrelationer eller kärleksrelationer som inte fungerar, spelmissbruk, annat missbruk, hedersförtryck, osv osv.

Det kan handla om precis vad som helst som påverkar ens hälsa och som man behöver hjälp med..

anonym05swe skrev 2024-12-29 01:56:24 följande:

Nej jag har inget "extremt behov" bara för jag väldigt gärna skulle vara i en med rätt person. 

Det skulle det göra, för jag skulle vara en bra partner och kunna älska min framtida partner helt rätt och göra allt bra för en bra relation. 

Vet inte vad som tyder på att prata med någon skulle öka chansen att snarast hamna med rätt person i en bra relation. Jag har liksom aldrig, aldrig någonsin haft en relation tidigare. Vet inte vad som tyder på att prata med någon magiskt skulle göra det bättre. 

Ingen annan kan fixa en relation åt dig. Men att prata med någon kunnig kan hjälpa dig att komma närmare en bra relation.

Men om du inte tror att det hjälper, låt bli. Det är ditt val.

För att vara i den där bra relationen med rätt person som du drömmer om, måste du först komma till det stadiet. Du måste träffa rätt person, båda måste vara intresserade och ni måste inleda en relation. Hur ska du komma dit? 

anonym05swe skrev 2024-12-29 13:18:43 följande:
    Hur isf? 

Jag vet inte hur det ska ske men vet att andra klarar det då borde jag också kunna skaffa flickvän. 
    Bara för att många klarar det, klarar inte alla det. 

Du har inte ens frågat om en träff, trots att du har gillat samma tjej i över ett år.

Det betyder dock inte att du aldrig kan få en flickvän. Vad tror du själv behövs?
    anonym05swe skrev 2024-12-30 00:55:57 följande:

Jag klarar det dock, inte bara mitt fel att allt inte gått vägen direkt. 

Ja men jag ska göra det. 

Vet inte liksom, beror på. Vill bara träffa rätt tjej och inte bli ihop med ngn för sakens skull.

Vi får väl se.

Du skriver att andra klarar det, alltså borde du klara det. Men i dagsläget är du inte ens i närheten av ett förhållande och du har inga förslag på hur du ska komma vidare. 
    anonym05swe skrev 2025-01-01 19:15:58 följande:

Tror det har mer och göra med att jag faktiskt är lojal och seriös och inte direkt beter mig konstigt som vissa killar gör enbart för att få en relation. 

Du vill ha ett seriöst förhållande med rätt tjej, men du vill inte behöva anstränga dig nämnvärt eller ta några risker för att det ska ske.

Det verkar som du hoppas att hon bara dyker upp en dag, ni lär känna varandra och blir ihop. Det är oftast inte så det går till.

Hur länge är du beredd att vänta och hoppas på detta scenario, innan du byter strategi? Ett år? 10 år?

Det spelar ingen roll hur bra pojkvän du skulle vara, om du inte lyckas få ett förhållande. I dagsläget är du inte ens i närheten av ett.
    anonym05swe skrev 2025-01-03 22:50:36 följande:
    Ja? Vill fortsatt träffa henne liksom.
    Träffa henne då och då lär du ju göra så länge ni fortsätter vara aktiva i samma organisation och åker på event. Men det hänger på det, och det betyder ju inte att ni blir ihop. Hon kanske redan har kille? Många tjejer träffar killar i den mansdominerade lumpen.

Men fortsätt drömma om henne. Fortsätt göra ingenting. Det är ditt val. Ingen annan kan bestämma över ditt liv, och du skadar ju ingen.

Det är inget fel att ha en avståndsförälskelse att fantisera om. Tvärtom hör det ofta tonåren till. Vuxna har det också ibland. Det behöver inte alltid bli mer än en fantasi.

Problem blir det först om man lägger stora delar av sin tankeverksamhet på personen under lång tid, samt resonerar som om man tror eller hoppas att man kommer bli ihop med personen. Trots att man inte ens träffas ofta eller har något på g. Trots att man inte ens har varit på dejt.

Och tiden bara går. Då blir det svårt för andra att ta det på allvar.

Men som sagt, vem du drömmer om och hoppas på är din ensak. Det lär inte bli något med den här tjejen i alla fall, men om du mår bättre av att fortsätta drömma om en framtid med henne, så fine. Det är ditt liv. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?