Inlägg från: Anonym (Casa de Casanova) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Casa de Casanova)

    Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

    anonym05swe skrev 2023-11-22 13:36:34 följande:
    Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

    Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.


    Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?


     


    Vad bör jag göra?


    Härligt att du har hittat en drömtjej! Dom råden du har fått hittills är felaktiga!!!  Du skall aldrig direkt föreslå en fika eller öppet visa intresse för henne.


    Fråga henne exakt så här istället:


    "Ursäkta, jag måste fråga dig en sak??"


            (Vänta 2-3 sekunder)


    "Varför är du med i organisationen X?"


    Hon börjar berätta om sina motiv. Troligen kommer hon att fråga dig samma sak, så förbered ett genomtänkt svar. Hon är nu något mer intresserad av dig än tidigare, men det är fortfarande alldeles för tidigt att fråga om fika/nummer.


     

  • Anonym (Casa de Casanova)

    Gå absolut inte "rakt på sak" !!
    Det kommer bara att få hennes intresse att minska. Säg absolut inte att du är intresserad av henne i detta läget

    Du kommer garanterat ha större chanser om du bygger upp något långsamt, helst att hon inte förstår vad du är ute efter.
    Det kommer att öka hennes intresse för dig. Garanterat. 

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-11-22 16:51:53 följande:
    Mm, vi bor dock i olika städer på en bit avstånd. Jag tror inte hon gillar mig så vad ska jag göra för att få henne att känna något för mig också? 

    Tror också det är rimligt att gå långsamt fram men är svårt iom avståndet vi har till varandra. Vet att hon är en person jag vill spendera mer tid med oavsett. 

    Vi har redan kontakt via soc.medier också (Dvs följer varandra där jag tog initiativet så hon vet att jag kommer ihåg henne) har dock inte pratat med henne där. 

    Så hur ska jag göra det långsamt på avstånd? Jag känner mig redo för ett förhållande med henne trots att vi totalt setts ca 14 h totalt över 2 dagar. Dock så vill jag träffa henne innan vi blir exklusiva såklart men vi bor på avstånd så svårt att träffa henne oavsett och vet inte hur det då ska gå långsamt till.

    Okey, som jag förstår det har du bara ett verkligt problem. Att hon inte gillar dig. Om du inte kan ändra på detta kvittar ju allt annat eller hur? Att direkt fråga om fika/träff när du misstänker att hon inte gillar dig, är det en bra idé ?


    Det verkar som du i dina tankar redan är inne i en relation med henne. Utgå från att hon har jättelångt kvar innan hon är redo för en relation med dig. I detta fall måste du utgå från hennes perspektiv.


     Jag kommer att kunna berätta för dig hur du skall göra för att hon skall gilla dig.

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-11-22 17:33:47 följande:
    Jag vet inte om hon gör det eller inte. Har inte pratat om det med henne alls utan enbart pratat om andra saker relaterade till vår organisation med henne. 

    Nej, däremot hade jag velat. 

    Okej. 

    Jag förstår, jag förstår.  Vi här i tråden hoppas såklart att hon gillar dig redan!


    Baserat på vad du har skrivit så finns det ju ingenting som tyder på det och därför föreslår jag att du först försöker göra så att hon gillar dig innan du frågar henne. Jag vågar påstå att timing i att fråga är mycket viktigare avståndsproblemen.

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-11-22 17:59:44 följande:
    Ja, vill hitta ett bra tillfälle att säga men det är svårt för mig att träffa henne så vi kan bygga upp en relation. Vill såklart få henne att vilja vara med mig såklart men problemet är vi har långt till varandra om vi skulle ses. Går typ enbart via sociala medier nu men inte vågat ännu. 

    Vet liksom redan nu att enbart på mina två upplevelser med henne vad det är för typ av person och tror vi skulle fungera ihop trots att vi är i samma organisation (vilket kan utgöra ett problem i just min organisation då val förekommer i organisationen). Jag vill såklart försöka få henne att gilla mig först innan jag själv säger till henne om det. 

    Aldrig varit med någon tidigare heller överhuvudtaget.

    Ja, tänk på att "bygga upp en relation" kommer väldigt sent processen.


    Kvinnor, generellt och i synnerhet unga kvinnor, behöver lång på sig för att fundera, känna efter, ändra sig, prata med sina väninnor, ändra sig igen, börja bli intresserad, bli förälskad, ändra sig, bli förälskad igen. Efter dessa steg kommer dock de flesta kvinnor att vara redo för att bygga upp en relation.

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-11-22 19:19:41 följande:
    Mm, men vad ser du som ett bra steg? Kontakta via sociala medier? Eller vänta? Skicka något roligt? 

    Ja, bra fråga.


    Alltså, när du har gett henne ett moget, balanserat men ändå imponerande svar på den frågan (se mitt inlägg no 7). Då har du tagit det första viktiga steget.


    Hon är medveten om att du finns, hon kommer ihåg vad du sa, hon har börjat fundera på det (och därmed på dig). Nu är det dags för dig att få henne att gilla dig. Det kan dock inte ske omedelbart efter det första steget.


    Du behöver nu på ett diskret sätt förmedla att du förstår hur tjejer är (och berätta absolut inte att du inte haft någon tjej tidigare). Ett bra sätt är att hålla fram sin egen hand och säga ungefär så här:


    "Jag brukar kunna se in i andra människor bara genom titta på deras handflata. En gång spådde jag en tjej om saker som hon inte visste själv"


    Har du tur så sträcker hon fram sin hand, om inte får du börja med din egen hand.


    När du spår hennes hand, berättar att du kan se hennes namn, ålder, att hon har en nära vän som är som en syster för henne, att ibland stöter killar på henne på helt fel sätt, något annat som du känner till om henne som hon inte vet att du vet.


     


    Säg också att du kan se fler saker, men att vill avvakta.
    Efter detta, ligg lågt ett antal dagar. Det troligaste är att hon kommer att kontakta dig via sociala medier. Säg att du är lite upptagen, men att du eventuellt har tid att ses i nästa vecka. Var inte för angelägen, låt henne jobba för att få träffa dig. 


     

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-11-22 21:58:56 följande:

    Så du tror det finns en chans? Jag har liksom trott att hon är "out of my league" då jag aldrig haft ett förhållande


     


    Vi dansade då typ 4 då vi snurrade runt i en ring men så var det en som inte var med på noterna och så kollade verkligen kollade in varandra i ögonen med de 2 andra men främst med den jag pratar med nu. Är helt säker på att hon är en person jag kan lita på. Vi gjorde även roliga saker tillsammans på det eventet i en "poängjakt" också och så skrevsjöng vi tillsammans så vi har någon form av band men vet inte som sagt om hon är intresserad. Om hon är intresserad är jag redo att gå in i ett förhållande i princip direkt tbh (även fast det blir långdistans till en början då det är några timmar bort) så jag är mer rädd för att hon inte tolkade händelserna så allvarligt som jag gjorde eller om hon hade ett annat intryck av mig än jag har av henne från den helgen med organisationen.


     


    Borde jag skicka något personligt eller mer generiskt typ "ska du också x event den x månad y? Var roligt att träffa dig då, vi ses väl där?" Vad låter bäst? 


     


    Aldrig varit i ett förhållande tidigare så är liksom alltid nervös när jag ser någon jag vet att jag vill träffa mer av rädsla för att få ett nej igen. 


     


    Hur menar du att det vore ett under om jag vågade tilltala henne? Vad borde jag göra nästa gång vi ses? Prata med henne extra mycket och våga öppna mig för henne och inte backa från saker hon frågar typ om det kommer? 


     


    Låter dock rimligt att skriva något neutralt för att väcka hennes intresse för hon är den enda personen jag i detta nu kan se mig med. Jag har visserligen en datingapp som jag använder men det är ingen där jag har haft ngt riktigt intressant med alls utan enbart brytt mig om henne egentligen. 


     


    Nu måste vi lösa detta problem och få lite struktur på situationen, Anonym05swe. Jag är lite bekymrad över att du använder ord som rädd, nervös, feg och out of my league om dig själv.


    Ett problem är att inte veta hur man gör saker. I detta fall hur man får en tjej att gilla en. Ett annat problem är om man inte vågar utföra det som lämpligt för att få tjejen att gilla en. Ett tredje problem är om man går händelserna i förväg, svävar på rosa moln och gör planer för något saker som ev. sker i steg 8.


    För allting du läser här i tråden och vad du tänker själv behöver du fråga dig : Vilket problem är det jag löser nu?


    PS. Begreppet "Out of my leauge" är bara en ursäkt för killar som antingen har för dåligt självförtroende och/eller inte vet hur dom skall göra.


    Vilken kille som helst kan få vilken tjej som helst om han bara har tillräckligt med självtroende och tillräckligt med kunskap. Punkt slut.

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-11-23 18:33:02 följande:

    Jo, hann prata med henne lite grann speciellt första gången en bit och andra gången lite grann också. 


     


    Jag har inte byggt upp en bild av henne utan ser henne som en helt normal människa som alla andra men som jag fått känslor för. Vill därför träffa henne flera gånger innan vi ev blir ett par (om hon vill) (och på långdistans då vi bor en bit ifrån varandra, skulle såklart offra varje helg för att resa till henne om vi blir ihop om det går logistiskt). 


     


    Känns som att är fel att som tonåring dejta för att det ska hålla länge tyvärr för det går mot normen. 


    Om vi leker med tanken att hon tar kontakt med dig och vill träffa dig. Hur värdefullt hade det varit för dig? Ganska värdefullt eller hur? Om hon frågar dig så slipper du ju fråga henne och riskerar inte att bli knäckt.


    Vilket är bäst, att du frågar/tar kontakt henne eller att du försöker använda en metod som gör det sannolikt att hon tar kontakt med dig istället?


    Låt dig inte styras av dina känslor. Tänk strategiskt.

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-11-24 17:49:19 följande:
    Mm, skrev därför att jag ser fram emot att träffa henne där. Hon tyckte samma sak. Det är alltså helgen efter denna. 

    Ja, självklart ska jag prata med andra också. Det som ser bra ut är att hon själv verkar tycka det ska bli roligt också. 

    Vet att hon är en person som är rätt att vänta på innan vi ev blir ett par. 
    Jobbigt dock med distansen men går alltid att ses fre-sön iaf om vi blir ett par. 

    Jag vet inte om det beror på att det bara är kvinnor och extremt oerfarna män som skriver in och ger dig råd, men nu är f-n i mig dags att någon vågar skriva sanningen till dig!


    Tjejer kan uteslutande bli förälskad i killar de ser upp till. Lägg allt fokus på att hon skall se upp till dig. Att du säger att gillar henne är direkt kontraproduktivt eftersom hon då förstår att du är svag för henne. Och en säkrare väg till ett Nej, det finns f-n i mig inte!!


     Ju fler tjejer du pratar med på eventet, ju intressantare kommer du att verka för henne och desto större är chansen att hon blir förälskad i dig.

  • Anonym (Casa de Casanova)
    fornminne skrev 2023-11-24 18:07:03 följande:

    Casa, vad menar du med ?se upp till??

    Men ja, kvinnor blir sällan intresserade av klängiga män.

    Jag antar att du menar att TS bör försöka framstå som en eftertraktad och omsvärmad kille. Tycker du att det verkar som att TS har erfarenhet och sociala skills nog att framstå så? 


    Med "se upp till" menar jag just precis det. En tänkbar synonym är Beundrar.

    Ja, det är fullt möjligt att TS kan klara detta. 
    Ett absolut förutsättning är såklart att TS tar till sig av råden.
  • Anonym (Casa de Casanova)
    fornminne skrev 2023-11-24 18:26:05 följande:

    Fast Casa, kvinnor blir inte alls uteslutande intresserade av män de beundrar, inte på det sättet.


    Kvinnor kan absolut bli intresserande och nyfikna av olika män, ja.
    Men för att inleda en relation behövs attraktion. 
  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-11-26 13:50:32 följande:

    Ja, verkligen!! stod det när hon sade att det skulle bli roligt typ. Det var mitt svar. Skrev innan att vi skulle ses där. Så har inte ghostat henne.


     


    Så inte skrivit sedan i fredags med hne men vi ska definitivt ses där vilket är fantastiskt. 


     


     


    Om du skickar ett meddelande till henne och hon sedan svarar. Bra.


    Om du sedan inte fortsätter att skicka meddelande så innebär det inte direkt att hennes intresse minskar. Var dock införstådd med att hennes intresse troligen fortfarande är lågt. Det kan självklart ändras, men det tar tid.


    Om du måste välja mellan vara För på eller att ghosta så skall du ALLTID välja att ghosta.

  • Anonym (Casa de Casanova)
    Anonym (Lugn) skrev 2023-11-26 20:47:05 följande:
    Som sagt, mycket snack men du gör inget.

    Men HerreGud!


    Först väljer du en töntig signatur (Lugn) och tycker att TS skall lugna ner sig, minska dramatiken. Nu plötsligt eldar du på honom och frågar om han verkligen vågar kontakta tjejen i fråga. Snabba svängningar


    TS, jag hade aldrig förtroende för sån ombytlig människa som (Lugn).

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2023-12-10 18:36:21 följande:

    Jag vill skriva med henne men är rädd för att saker kan tolkas fel. Vill inte avslöja mina känslor för henne än. 


     


     


    "Vill inte avslöja mina känslor för henne än. "

    Här tänker du helt rätt! 
    Ju mer tid hon måste ägna åt att fundera på vad du egentligen vill ju större är chansen att ni blir ihop. 

  • Anonym (Casa de Casanova)

     


    Jadu TS, det kommer in massvis med råd hur du skall göra och inte göra med tjejen i fråga. Det är viktigt att komma ihåg att:


     


    Skribenter här på Familjeliv är på inget sätt experter på hur du bör agera, betrakta dom som tyckare.

    Kvinnor tenderar att tro att dom är experter på hur män skall göra eller inte göra. Kom ihåg att kvinnor har 0 dagars erfarenhet av hur det är att vara man eller kille.  

    Det är absolut inte så att man vet allt eller ens mycket bara för att man har fyllt 30,40 eller 70 år. 
  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2024-01-07 12:27:05 följande:
    Borde jag bryta kontakten helt med henne om hon enbart är intresserad av att vara vän? Hon kommer ju då alltid veta att jag gillat henne men har inget emot att vara vän med henne heller (dock så tar det ett tag för känslor att försvinna) 
    Du måste till varje pris undvika hon börjar se dig som enbart en vän, för då blir det otroligt mycket svårare att etablera en kärleksrelation efter det. 

    Utifrån vad du skriver är du i ett farligt läge. Ytterligare vänskaplig dialog kan sätta i dig i den fruktade Friendzonen. 
    Jag föreslår att du drar dig tillbaka, tillfälligt. Av strategiska skäl. 

    När du väl kontaktar henne igen bör du... (Det tar vi då)
  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2024-01-07 14:25:00 följande:

    Nu har vi bara pratat normalt för är nog inte klokt att gå in på att jag gillar henne än direkt


     


    Ja, ska försöka undvika friendzonen såklart för hon blir jag verkligen helst en partner till verkligen. 


     


    Vad borde jag göra nu enligt dig? 


    Du bör som sagt ligga lite lågt just nu. Det vore bra om hon undrar över var du är eller varför du inte hör av dig. När man väl har etablerat en bra kontakt med en kvinna så står dom i allmänhet inte ut med att du inte hör av dig på 5-6 dagar. Efter detta borde ni träffas, men om det inte går får du ta det digitalt.


    Säg/skriv:


    "Jag har en sak att säga dig..."


    "På ett sätt gillar jag dig, men jag är inte helt säker..."

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2024-01-07 18:33:12 följande:
    Vi kommer träffas i Mars men du tycker jag borde försöka träffa henne själv innan eller? Eller efter?

    Mina känslor för henne växer verkligen när hon vill skriva med mig och ses. Vill egentligen bara spendera min tid med henne i ett förhållande än på detta forum i en ideell värld.

    Du skyddar dig själv genom att komma till ett besked ganska snart (5-6 dagar) istället för i mars. Alternativet, dvs att du måste hålla gång en konversation med henne ända till i början mars, där du är förälskad och hon garanterat bara ser dig som en vän, är ju som du säkert inser mycket sämre.


    Å andra sidan är det ju fel bjuda ut henne redan nu. Jag antar att du får ta initiativet digitalt då, trots allt.

  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2024-01-07 19:45:16 följande:
    Så jag borde gå över till att prata om förhållande redan nu ish?
    Nej, det borde du inte. 
    Säg inget annat än det jag skrev. Utveckla inga resonemang kring hur du känner för henne eller vad som är dina framtidstankar med henne. 
    Efter att du sagt dina rader, ligg lågt. 
  • Anonym (Casa de Casanova)
    anonym05swe skrev 2024-01-07 20:56:56 följande:

    Okej, hur länge? Tills vi ses?


     


    Att ens skriva med henne är otroligt roligt :)


    Efter skriptet bör du ligga lågt till hon tar kontakt och visar intresse av att träffas. När hon har visat detta, då måste ni träffas snarast och då bör ni ha intimt umgänge. 
    Detta är en av få vägar in i en relation som kvinnans undermedvetna kommer att acceptera. 
    Minimera alltså vänskaplig dialog, dina sanna känslor, era ev. framtidsplaner innan du har sex med henne.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?