• Anonym (ganska rädd)

Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?

Man kan se i det andra trådar på det här forumet. Ett starkt hat och förakt mot män som är misslyckade av olika anledningar. De utmålas som oansvariga, incels och får massor av skällsord riktade mot sig. Både andra män och kvinnor deltar i trakasserierna som har stora likheter med mobbning. Det sägs elaka saker om män som aldrig hade sagts om kvinnor.

Hur ska män bli respekterade igen som individer med ett eget inneboende mänskligt värde?

• Svar på tråden Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-01 16:58:52 följande:

Överhuvudtaget bör man upphöra med att stereotypisera ensamma män. Som att de generellt skulle vara lata, tjocka och fula soffpotatisar, det finns de som är det, men det gäller knappast för alla ensamma män. En del har helt enkelt bara haft otur.

Jag tror inte ofrivilligt ensamma kvinnor gillar att man stereotypiserar dem, som lata, tjocka och fula oduglingar.

Ja det här håller jag med om. Folk som svarar i trådarna bara tar för givet att det är en fet slusk som aldrig gör något vettigt inte ens duschar. Och skriver det på ett otrevligt och förminskande sätt. Det tycker jag absolut är en hatisk attityd
  • Anonym (Öga_mot_öga)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-01 17:04:43 följande:
    Ja det här håller jag med om. Folk som svarar i trådarna bara tar för givet att det är en fet slusk som aldrig gör något vettigt inte ens duschar. Och skriver det på ett otrevligt och förminskande sätt. Det tycker jag absolut är en hatisk attityd
    Jag misstänker att det kanske är sådana män som kontaktar dem vid dating, men då kanske det främst säger något om dem själva?

• Anonym (Näru)
    klyban skrev 2023-12-01 16:12:01 följande:

Så din världsbild är då inte att samtycke är enda vägen till sex?
    Eller kan du översätta, eller åtminstone vara saklig istället?

För detta håller bara måttet att de hemska människorna som berättar hur det går till och vad vi alla får göra för vägen till sex, kvinna som man.

Det jag menar är att du kan förmedla detta utan att vara passist aggressiv. Annars är vi säkert inte allt för långt ifrån varandra åsiktsmässigt.
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-01 16:58:52 följande:

Överhuvudtaget bör man upphöra med att stereotypisera ensamma män. Som att de generellt skulle vara lata, tjocka och fula soffpotatisar, det finns de som är det, men det gäller knappast för alla ensamma män. En del har helt enkelt bara haft otur.

Jag tror inte ofrivilligt ensamma kvinnor gillar att man stereotypiserar dem, som lata, tjocka och fula oduglingar.

Få ensamma kvinnor sitter och gnäller över att män har för höga krav och borde ligga med kvinnor de inte attraheras av. Det kan ju vara en bidragande effekt till att det inte finns en lika tydlig stereotyp som för kvinnor som för ensamma män. 

Män som mår dåligt riktar ofta sin ilska och frustration utåt medan kvinnor riktar den innåt. Män som mår dåligt är ett mycket större hot mot kvinnor än vad kvinnor som mår dåligt är för män. Så att kvinnor håller sig borta från män som mår dåligt är bara en ren självbevarelsedrift. En man som visar frustration och skyller sina misslyckanden på kvinnor upplevs som obehaglig. Vilket inte är konstigt. Att få tryckt i ansiktet att man som kvinna är roten till allt elände i en mans liv, en man man aldrig ens träffat eller känner över är väldigt avskräckande. Att bara för att man råkar vara kvinna är man skyldig okända män både det ena och det andra. 
  • Anonym (Näru)
    Anonym (Ols) skrev 2023-12-01 16:50:34 följande:
    Det handlar faktiskt inte om det. Det handlar om att det är plågsamt att se en människa som mår så uppenbart dåligt upprepa samma inlägg dagligen i flera års tid. Det är ledsamt att se någon kasta bort sitt liv så. Och kvinnor visar honom empati, därför är det också plågsamt att se dessa generaliseringar om kvinnor.
    Det finns nog båda sorter
  • klyban
    Anonym (Näru) skrev 2023-12-01 17:22:55 följande:
    Det jag menar är att du kan förmedla detta utan att vara passist aggressiv. Annars är vi säkert inte allt för långt ifrån varandra åsiktsmässigt.
    Jag är inte passiv när det kommer till samtycke är enda vägen till sex.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    klyban skrev 2023-12-01 17:30:59 följande:
    Menar då att jag är rätt aktiv i vissa trådar och attackerar deras sjuka beteende i tron sex inte behöver samtycke.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Öga_mot_öga)
    Anonym (Du to go) skrev 2023-12-01 17:25:14 följande:
    Få ensamma kvinnor sitter och gnäller över att män har för höga krav och borde ligga med kvinnor de inte attraheras av. Det kan ju vara en bidragande effekt till att det inte finns en lika tydlig stereotyp som för kvinnor som för ensamma män. 

Män som mår dåligt riktar ofta sin ilska och frustration utåt medan kvinnor riktar den innåt. Män som mår dåligt är ett mycket större hot mot kvinnor än vad kvinnor som mår dåligt är för män. Så att kvinnor håller sig borta från män som mår dåligt är bara en ren självbevarelsedrift. En man som visar frustration och skyller sina misslyckanden på kvinnor upplevs som obehaglig. Vilket inte är konstigt. Att få tryckt i ansiktet att man som kvinna är roten till allt elände i en mans liv, en man man aldrig ens träffat eller känner över är väldigt avskräckande. Att bara för att man råkar vara kvinna är man skyldig okända män både det ena och det andra. 
    Fast hur många ensamma män påstår att kvinnor är skyldiga dem något? De uttrycker väl snarare bara en frustration och besvikelse över att inte hitta någon, precis som en del ofrivilligt ensamma kvinnor gör?
  • Anonym (Näru)
    klyban skrev 2023-12-01 17:30:59 följande:
    Dock förmedlar du detta på ett uppenbart frustrerat, bittert och lätt provocerande sätt, vilket jag förstår i ditt fall att det är ofrånkomligt och även till viss del avsiktligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-01 17:07:24 följande:
    Jag misstänker att det kanske är sådana män som kontaktar dem vid dating, men då kanske det främst säger något om dem själva?
    Så du menar att vissa kvinnor är så dåliga att de bara drar till sig sunkiga män? Att dessa kvinnor inte förtjänar bättre?

Vad säger det då om alla de män som inte ens får några matchningar? När inte ens de sunkiga kvinnorna vill ha dom? Det kanske säger något om dessa män? 
Svar på tråden Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?