Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?
Jämför med om motsvarande kille skulle säga "vi som vill ha sex men inte får borde gå ut och våldta kvinnor". Det är ett reellt hot för det är något de kan göra och att även uppmana andra till samma brott gör det än värre.
En annan sak är att de män som är farligast för kvinnor är de ni har en relation med...
Ditt exempel är inte kritik utan nedlåtande generalisering. Men om du istället skriver "vissa kvinnor gillar att förlöjliga män" är det relevant kritik. Eller att "vissa kvinnor talar gärna illa om sin man inför andra kvinnor". Något jag själv har hört och ser som ytterst illojalt.
En kritik som inte uppskattas är att "kvinnor har ett ansvar för vem de väljer att inleda en relation med". Vi såg just filmen om Cornelis och de kvinnor som trots att de visste att han var missbrukare och våldsam gifte sig med honom.
om vi nu tar exemplet "vissa kvinnor gillar att förlöjliga män" jag ser faktiskt ingen skillnad egentligen. Det är inte en kvinnlig egenskap hos "vissa" kvinnor att förlöjliga män. Är det det som du klassar som "kritik mot kvinnor" som kvinnor inte tål att höra? Det är ju återigen föraktfulla fördomar riktade mot kvinnor. Annars så skulle det ju stå att "vissa människor gillar att förlöjliga andra"
"kvinnor har ett ansvar över vem de väljer att inleda en relation med" Det är ju i princip samma sak som att säga att du förtjänar (gissar jag) misshandeln du blir utsatt gör. De flesta människor förstår att ett dåligt förhållande kan alla hamna i. Ingen är en tankeläsare, och att det finns något som heter normaliseringsprocesser. vilket också då innebär att uttalanden som det inte alls är kritik mot kvinnor, utan förakt.
Våldtäktsexemplet du tar upp förstår jag inte. Hur applicerar du det i diskussionen?