Inlägg från: Anonym (Du to go) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du to go)

Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?

Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-01 16:58:52 följande:

Överhuvudtaget bör man upphöra med att stereotypisera ensamma män. Som att de generellt skulle vara lata, tjocka och fula soffpotatisar, det finns de som är det, men det gäller knappast för alla ensamma män. En del har helt enkelt bara haft otur.

Jag tror inte ofrivilligt ensamma kvinnor gillar att man stereotypiserar dem, som lata, tjocka och fula oduglingar.

Få ensamma kvinnor sitter och gnäller över att män har för höga krav och borde ligga med kvinnor de inte attraheras av. Det kan ju vara en bidragande effekt till att det inte finns en lika tydlig stereotyp som för kvinnor som för ensamma män. 

Män som mår dåligt riktar ofta sin ilska och frustration utåt medan kvinnor riktar den innåt. Män som mår dåligt är ett mycket större hot mot kvinnor än vad kvinnor som mår dåligt är för män. Så att kvinnor håller sig borta från män som mår dåligt är bara en ren självbevarelsedrift. En man som visar frustration och skyller sina misslyckanden på kvinnor upplevs som obehaglig. Vilket inte är konstigt. Att få tryckt i ansiktet att man som kvinna är roten till allt elände i en mans liv, en man man aldrig ens träffat eller känner över är väldigt avskräckande. Att bara för att man råkar vara kvinna är man skyldig okända män både det ena och det andra. 
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-01 17:33:03 följande:
    Fast hur många ensamma män påstår att kvinnor är skyldiga dem något? De uttrycker väl snarare bara en frustration och besvikelse över att inte hitta någon, precis som en del ofrivilligt ensamma kvinnor gör?
    En hel del tyvärr och det är de män som gör det som drar resten i skiten tyvärr. 

Det många ensamma män måste ta till sig är att så fort de börjar lägga ansvaret för sina misslyckanden på kvinnor som grupp skrämmer de bort alla kvinnor. Varför skulle en kvinna bli intresserad av en man som anser att det är kvinnornas uppgift att fixa hans liv och inte han själv? 

Kvinnor uttrycker sig inte på samma sätt utan riktar de kritiska tankarna mot sig själv. Kvinnors besvikelser kring män riktas mot den man hon faktiskt dejtar eller lever med. Få kvinnor uttrycker sig på ett sätt mot okända män som grupp som kan tolkas som hotfullt eller obehagligt. Bara här på forumet finns det män som anser sig ha rätt till sex, som tycker att kvinnor inte ska ha makt över sina liv och fördelas rättvist så att ingen man blir utan sex. Det finns män som tycker att det är hemskt att de inte har rätt att köpa sex och att kvinnor ska ta lusthöjande droger för att ligga med män de inte är attraherade av. Som kvinna blir jag livrädd när jag läser sånt. Att det finns män som skulle kliva över lik för att få ett ligg. Bara tanken på att det finns en enda man som tänker så är nog. 

Män som dessutom uttrycker ilska över att inte få ligga väcker ett fruktansvärt obehag hos mig som kvinna. Det är ett tecken på att den här mannen är farlig och kan förstöra någon kvinnas liv. Ilska och sex hör inte ihop överhuvudtaget. Det är en gigantisk röd flagga. 
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-01 18:12:35 följande:
    Fast har någon föreslagit att de drogerna ska vara obligatoriskt för alla kvinnor? Fanns det ett sådant läkemedel så skulle jag nog kunna vara intresserad, huvudsaken är väl att man som kvinna vill höja sin lust och sen får välja om man har sex eller inte. Om någon verkligen har skrivit så hemskt att det ska vara tvång så är det ju skillnad förstås. Men att få mer sexlust behöver väl verkligen inte vara någonting negativt. Kvinnor har väl lägre sexlust dels på grund av mindre testosteron men misstänker att många kvinnor får sexlusten dämpad av många olika negativ påverkan samhället, uppväxten, förväntningar om hur kvinnor ska vara och bete sig osv. Sex förknippas med mycket negativt på olika sätt 
    Fast nu tar du det hela ur kontext. Mannen som föreslog detta gjorde det inte för att kvinnor som vill ha högre sexlust ska få hjälp med det. Han föreslog det för att fler män skulle få chansen att ligga med kvinnor om de bara var kåtare och mindre selektiva i sina val. Det var ingen omtanke för kvinnor i förslaget och det är vad som gör det obehagligt. 
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-01 18:23:32 följande:
    Om man på köpet får hjälp med ett problem, för de som vill alltså, så spelar det väl ingen roll att han hoppades på det? Huvudsaken är väl att ingen skulle tvingas menade jag. Inte säkert att det skulle leda till att han får sex ändå men händer det så får väl kvinnan välja det själv i så fall. Eller gick förslaget ut på att någon skulle tvingas, det var lite oklart
    Jag har redan förklarat för dig vad mannen ifråga hade för avsikt med förslaget och det är den avsikten som är problemet. 
  • Anonym (Du to go)

Orkar inte svara er var för sig. Jag berättar bara att sättet många män uttrycker sig på har en avskräckande effekt på kvinnor. Gör vad ni vill med den informationen. 

• Anonym (Du to go)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-04 00:09:49 följande:

Fast att vara attraktiv och få sex kan man vara utan att ta något ansvar, fixa och ordna, vad som nu menas med det. Jag vet inte vad som åsyftas med ta ansvar i sammanhanget.

Att ta ansvar för sitt liv och sin situation måste alla göra oavsett vad det gäller. Många får kämpa hårdare än andra med tex utbildning, hitta jobb, gå ner i vikt, ensamhet, sjukdom/hälsa osv. Jag tror inte att det är många som inte har utmaningar eller svårigheter alls i livet att kämpa med. 

Vad olika individer behöver kämpa med olika saker. En individ kanske behöver jobba med sin självkänsla/ sociala förmåga för att nå sitt mål. En annan kanske behöver ta hjälp av en dietist, en annan kanske behöver våga sig ut ur sin tygghetszon. Oavsett är det ett jobb man måste göra själv. Ingen kommer att göra jobbet åt en och ibland får man helt enkelt acceptera att man inte har vad som krävs för att nå sitt mål vad det målet nu är. 

Själv har jag en kronisk sjukdom som kräver ständigt jobb för att hålla i schack. Jag har fått ändra inställning och anpassa hela mitt liv för att jag ska hålla mig symtomfri så att jag kan sköta mitt jobb och mina relationer. Jag får jobba hårt för att leva ett normalt liv, men jag fixar det tackvare att jag gör det jobb som krävs. 
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-12-04 02:16:09 följande:
    Här är ett tidigare inlägg där du själv kallade det för ett misslyckande.

Tror inte att det är mest kvinnor som ser ner på svaga män. Det finns många män som gör det också. Jag har inte anklagat en hel grupp av personer som ansvariga.
    Det är stor skillnad att misslyckas och att vara misslyckad. 
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-04 10:14:47 följande:
    nej det stämmer faktiskt inte att ALLA måste göra det. Det finns de som inte lyfter ett finger utan tex en förälder eller partner ordnar allt i deras liv åt dem. Eller samhället. Och syftar du på just sex så är det vissa som får det serverat också. Så det gäller inte alla alla.
    Såklart finns det alltid undantag. Frågan är ju hur hälsosamt det är att leva så. Att vara så beroende av andra istället för att självständig och kapabel att ta ansvar för sitt eget liv. 

Vill du ha allt serverat? Är det lösningen på dina problem? Eller någons lösning överhuvudtaget? Du får det att låta som att det är något dåligt att behöva ta ansvar för sitt eget liv, varför? Vem tycker du ska ta ansvar för ditt liv istället för du själv?

Jag skulle iallafall inte vilja byta liv med någon som får allt serverat. Såna människor blir svaga och bortskämda individer som lägger sin lycka i andras händer. 
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-04 10:48:40 följande:
    Fast du skrev det gäller alla.
    Jag har inga problem som behöver lösas. Och beträffande just sex så behöver jag inte anstränga mig något alls för att få det. Det är männen som får anstränga sig för mig och inte tvärtom.
    Då kan jag bara gratulera dig. Själv har jag ingen i min närhet som inte kämpar med något som glidit fram genom livet på en räkmacka. 

Jag pratar dessutom inte bara om sex här, bara för att man har lätt att skaffa sig sex så betyder det inte att resten av ens liv är perfekt på något vis. Man kan ha massor av andra saker man behöver kämpa för att få. Livet är inte rättvist och kommer aldrig att bli rättvist. Ju förr man accepterar det ju bättre. 
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-04 11:14:02 följande:
    Jag har inte glidit fram genom livet. Men du pratade om lösningen på mina problem och det har jag inga nu. Och dessutom tyckte du att det var något negativt att få allt serverat men ändå gratulerar du mig när du tror att det var det jag menade?

Jo jag vet att du inte pratade enbart om sex, i mitt svar till dig så diskuterar jag ju båda delar.
    Jag gratulerar dig för att du inte har några problem. Jag har inte påstått att du fått allt serverat. Det normala är att ta eget ansvar för sitt liv, att kräva att andra ska göra det åt en är det avvikande. Dessutom fungerar det inte. Vad gör man den dagen ingen vill eller kan längre? Eller om man inte hittar någon som vill ta det ansvaret alls? 
  • Anonym (Du to go)
    Anonym (Ja) skrev 2023-12-04 11:31:46 följande:
    Tack vi får väl se om det håller i sig. Jag vet inte vem som har krävt något. Be om hjälp kan man väl alltid göra oavsett vad det gäller. Har både gett och tagit emot hjälp. Det är väl också ett sätt att ta ansvar, be om hjälp där man själv går bet. Man kan inte lyckas med allt det skrev du väl själv, ibland blir man helt enkelt utan oavsett vad man själv gör.
    Att be om hjälp är verkligen att ta ansvar och det är ett tecken på att man inte är blind för sina begränsningar. Att ta emot hjälp när det behövs är ett steg framåt. Alla behöver vägledning och stöd nån gång i livet, men det är fortfarande man själv som måste göra jobbet. 

Och ja, ibland blir man helt enkelt utan vad man nu strävar efter oavsett om man bett om hjälp. Ibland kan man inte åstadkomma den förändring som behövs iallafall och då måste man acceptera det och byta riktning. 
Svar på tråden Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?