• Tecum

Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?

Min känsla är att manshat (och kvinnohat) i huvudsak kommer till uttryck på nätet, i forum som detta. IRL upplever jag det inte på samma sätt. Men visst är det ett problem då det spär på könskriget och påverkar osäkra personer negativt.

• Tecum
    Anonym (S) skrev 2023-11-20 17:09:26 följande:

Äh. Män stryks medhårs i alla lägen irl, kolla hur mkt som accepteras när en man gör nåt. Som kvinna gäller det att trippa väldigt försiktigt annars ses det inte som ok.

Ge exempel! Jag vet bara ett område, det är politiken. Där är det högre krav på kvinnor och de granskas hårdare. Se på hatkampanjen mot Annie Lööf som höll på att kosta henne livet, Anna Kinberg Batra fick sparken fast hon sa exakt samma sak som Kristersson. Sabuni hade fel hudfärg och var inte snygg nog, politiskt var det ingen skillnad mot efterträdaren. Mona Sahlin jagades under hela senare delen av karriären. Lena Adelsson Liljeroth åt fel tårta osv osv.

Men för övrigt är äldre vita cis-män de som får skulden för allt ont i världen, de är det fullt legitimt att sparka på.
  • Tecum
    Anonym (S) skrev 2023-11-20 17:43:30 följande:
    Ett bra exempel är om en kvinna blir arg/irriterad på en arbetsplats jämfört när en man. Mannen ses som bestämd och handlingskraftig, kvinnan som oproportionerligt arg. Det är ett vetenskapligt bevisat faktum och något som kvinnor i chefspositioner är medvetna om. När jag säger nåt så mildrar jag det eftersom effekten blir  större från mig som kvinna. Det är en teknik helt enkelt.

En sak som du som man antagligen inte har märkt av.
    Nej jag har inte märkt det. Men det viktiga är väl att signalen går fram och att det blir en förbättring på vad det nu vara som orsakade ilskan? Kanske är det för att män betraktas som mer aggressiva och deras ilska är mer förväntad än hos väna kvinnor? Knappast något plus för män i så fall. 

Men det jag märkt är att män har blivit väldigt försiktiga i sitt sätt att uttrycka sig när kvinnor är närvarande. De begränsar sig och är mer obenägna att kritisera en kvinna än en motsvarande man. Plus att de vet att minsta oförsiktiga rörelse eller kommentar kan vändas emot dem och få dem anklagade för diskriminering eller sexism. En sak som du som kvinna antagligen inte märkt.
  • Tecum
    Anonym (Kalle) skrev 2023-11-21 16:20:21 följande:
    Nej jag hade inte en tanke på att begå sexuella övergrepp. Inte heller hade jag tankar om att kvinnor hade för höga krav eller att sex ska fördelas rättvist. 
    Men varför antyder du då att andra män som inte träffar någon vill begå sexuella övergrepp?
    Citera gärna alla dessa trådar där ensamma män skriver att de vill tilldelas sex och begå övergrepp. Det är en kvinnlig myt och jag blir förbannad när jag läser dessa påståenden gång på gång.
  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2023-11-21 13:13:37 följande:
    Varför diskuterar inte män manshatet? Varför diskuterar ni inte det som drabbar män? 
    Därför att män som mår dåligt av kvinnors (eller andra mäns) uppträdande mot dem inte vill berätta för då får de en stämpel som svaga och lättkränkta. Män förväntas fortfarande var starka och tåla både verbala och lättare fysiska påhopp, längre har jämställdheten inte kommit. Glöm inte att nedsättande kommentarer mot män även kommer från andra män, och då finns det liksom inga förutsättningar för diskussion. Föraktet mot det som upplevs som svaghet har ökat snarare än minskat de senaste 30 åren. Det har skett en normalisering,  i synnerhet vad män förväntas ta emot i verbala angrepp. Ungefär som att det förr sågs som normalt att kvinnor fick tåla en klapp på rumpan och tafs på brösten.

Nu talar jag inte om "manshat" eller "kvinnohat" utan om hur man behandlar andra människor. Även om det gått inflation i ordet hat innebär det inte att nedlåtande beteende och förlöjligande inte finns, och det är mer synligt och debatterat när kvinnor drabbas.
  • Tecum
    Anonym (Kalle) skrev 2023-11-21 16:30:18 följande:
    Skojar du med mig? För det första har jag bara syftat på incels och inte ensamma män i allmänhet. Det är bara hos incels dessa tankegångar finns. Och om du har hängt här kan du omöjligt missat trådar där incels hävdat att kvinnor har för höga krav och att sex borde fördelas rättvist. 
    Hur ska sex fördelas rättvist? Jag har aldrig sett ett sånt förslag eller hur det ska gå till praktiskt, trots att jag hängt här i tio år och läser det mesta om relationer. Det är och förblir rent nys!

Att kvinnor har för höga krav ser man ibland med det gäller även de kvinnor som klagar på att de inte hittar en bra man 
  • Tecum
    Anonym (A) skrev 2023-11-21 16:59:44 följande:
    Det finns många trådar om detta, att det ska fördelas rättvist och en del andra märkliga förslag från incels. Det är omöjligt att missa dessa trådar.
    Men om de inte kan förklara HUR sex ska fördelas rättvist är det ju bara svammel från troll som vill få uppmärksamhet. Varför dra upp det som exempel på kvinnohat?
  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2023-11-21 16:55:32 följande:

Får inte ihop det, män gnäller ju hela tiden om genustjafs osv, dvs de vill inte förändra mansrollen. Sedan kastar de skit på kvinnor för att kvinnor förväntar sig att männen ska vara som förr. Och då går ni i taket. 

Hur ska ni ha det? Ni dissar en ändring av mansrollen men ändå ska kvinnor behandla er som om ni tagit en ny mjukare mansroll. 

Förstår inte vad du menar, varför skulle inte män vilja förändra mansrollen? Men det är lättare sagt än gjort, detsamma gäller kvinnorollen, att kvinnor tar största ansvaret för hem och barn. Sånt är djupt rotat och man måste förhålla sig till verkligheten.
  • Tecum
    Anonym (S) skrev 2023-11-22 18:41:34 följande:
    Dom flesta män skiter totalt i hur dom ser ut. Se dig bara omkring. Kvinnor tar generellt mkt bättre hand om sin fysiska och mentala hälsa.

Det går bra att förändra sig om man inte är nöjd. Att utveckla sig själv på alla plan vinner man mkt på, inte minst att man trivs mer med sig själv. 
    En typisk nedvärderande kommentar om män, såna som det går tretton på dussinet av här. Och du generaliserar genom att skriva "de flesta män", känner du de flesta män i Sverige? Ska bli intressant att se om du får mothugg av någon kvinna...

Det är lätt att säga "ryck upp dig, skärp dig, utveckla dig, klipp dig och skaffa ett jobb". Men precis som det finns kvinnor som blir psykiskt nergångna, sabbar sin ekonomi och inte orkar ta tag i sitt liv så finns det såna män. Upprepade motgångar i kombination med redan dåligt självförtroende och traumatiska upplevelser av svek och mobbning i ungdomen gör att de helt enkelt inte har verktygen att "utveckla sig själv", eller vet hur man ska använda det man har. Att avfärda dem som incels eller lata oduglingar är för enkelt.
  • Tecum
    Anonym (S) skrev 2023-11-22 19:57:55 följande:
    Att ge upp verkar inte heller vara särskilt konstruktivt. 
    Självklart inte, men när man nått en nivå när man inte orkar längre utan griper halmstrån blir det så. Psykiska problem är inget att avfärda med "ryck upp dig" även om de uppstått av yttre orsaker.
    Och att bara ventilera kan kanske hjälpa för några.
  • Tecum
    Gurksoppa skrev 2023-11-23 09:19:22 följande:
    Det är skillnad på att ventilera och sprida förakt. en man som säger att det är tråkigt att vara ensam, saknar närhet och vill få sympati från likasinnade är en sak. Att få beklaga sig får man. att få sympati ska man få. Att kunna få tips och råd. att söka tips och råd.

att skriva saker som att man är ensam på grund av kvinnors höga krav är en stor skillnad. att förvänta sig att omvärlden ska ändras för egna behov. Ser du inte det själv? de män som vältrar sig i självömkan och som inte är mottagliga för tips och råd. de som är troll och sprider kvinnoföraktande propaganda. 

ser du verkligen inte skillnad i dessa två approacher? hur ska man bemöta de troll som HAR misogyna åsikter? Som sprider misogyna åsikter? varför ska dessa få komma till tals oemotsagda? tillåts rasister och nazister sprida propaganda oemotsagt? om inte, varför ska vi då dalta med och ignorera de som sprider kvinnoförakt?
    Finns bara ett effektivt sätt att hantera troll och det är att negligera dem! Att gå i taket och börja skälla och argumentera är bara att gå dem till mötes. De blir uppmuntrade av mothugg och skriver mer och värre saker. Men jag tror att vissa kvinnor använder dessa stolliga inlägg som en förevändning för att lufta sitt mansförakt. Som myten att män vill bli tilldelade kvinnor.

Visst ser jag skillnaden mellan att ventilera och gå till angrepp mot andra. Men ni kvinnor klagar ju på att män inte tar till sig av råd, hur vet ni det? Vissa kanske blir hjälpta, andra försöker men misslyckas. Här finns ju ingen redovisningsskyldighet om "hur gick det sen". Sen finns det en liten men aktiv grupp som kanske är troll, kanske är bittra män som givit upp. De tar inte till sig av råd och jag jämför dem med de kvinnor som skriver och klagar på hur hemsk deras man är och hur jobbigt allt är. Men när de får rådet att lämna är de ju sååå kära och "det är bra ibland" och det är helt omöjligt att separera. Samma typ av personer, klarar inte att förändra sig.

Att säga att kvinnor har höga krav är delvis sant och det är väl bra att kvinnor kommit i den positionen att de inte måste leva i en relation för att få ett tryggt och ekonomiskt bra liv? Varför tar du åt dig av det? Mannen behöver något att skylla sitt misslyckande på, Inte snyggt men naturligt, så gör mänga i olika sammanhang.
  • Tecum
    nihka skrev 2023-11-23 23:47:44 följande:
    Det är ingen myt att det finns män som vill att kvinnor ska fördelas mer jämt eller "rättvist" vilket i praktiken betyder styras om till dem självaa 
    De är visserligen inte många men ihärdiga med riktigt fucked-up värderingar och troligtvis fattas det även nåt mer.
    Vill och vill men herregud, hur ska det gå till? Stollar som drömmer och fantiserar finns alltid, varför lägga så stor vikt vid något som är uppenbart orimligt? Som du skriver är de fucked-up och det fattas en hel del. Man kan inte bygga hela trådar på att hota med något som stollar skriver..

Jag har läst kvinnor här som skriver att män borde ha utegångsförbud efter kl 18.00. Är det något att bygga långa diskussioner på tycker du?
  • Tecum
    Gurksoppa skrev 2023-11-23 22:50:12 följande:
    varför ska män tillåtas skriva skit oemotsagda? Men inte kvinnor? eller varför ska så män gå till motattack mot saker kvinnor säger? Varför ska inte män ignorera kvinnliga troll? Varför är det inte samma sak åt båda håll? antingen är man konsekvent eller så hycklar man. Myten? det finns män som skriver så. Varför påstår du att det är en myt? Vad är beläggen för det?

så för att mannen behöver något att skylla misslyckandet på är det okej att mannen kränker och sprider kvinnoförakt? förstår verkligen inte argumentet.
    Du frågade hur man ska få tyst på troll och jag svarade. Naturligtvis går det bra att argumentera mot men tyvärr blir de bara triggade. Män ignorerar kvinnliga troll i större utsträckning, men det finns alltid de som vill ha tjafs.

Myten om att fördela kvinnor och tvinga dem till sex genom övergrepp är en myt eftersom den saknar substans. Inte ens de som vill ha det så kan förklara hur det ska gå till. 
    Det är aldrig okej att kränka kvinnor eller sprida kvinnoförakt, det har jag aldrig påstått. Men även kvinnor måste kunna kritiseras.
  • Tecum
    Anonym (Bbw) skrev 2023-11-24 17:25:17 följande:
    Det är inte en myt att vissa individer vill fördela kvinnor. De kanske inte har listat ut hur de ska göra det rent praktiskt, men de finns. De ser kvinnor som objekt. Det är ganska skrämmande.

Det där om att kritisera kvinnor. Hur ser det ut? Vilken typ av kritik menar du? Är det kritik att skriva att det "ligger i kvinnors natur att förlöjliga män"?
    Kan du ge ett exempel på vad kritik mot kvinnor är (som kvinnor inte tål att höra) är ovanstående kritik? Eller fördomsfullt förakt?
    Jag förstår att ni tycker det är obehagligt att läsa sånt, även om det kommer från extremt få. Men det är faktiskt inget hot att samhället skulle fördela ut kvinnor till de som vill ha. Det är helt orealistiskt och ogenomförbart. Det är svammel och stollerier.

Jämför med om motsvarande kille skulle säga "vi som vill ha sex men inte får borde gå ut och våldta kvinnor". Det är ett reellt hot för det är något de kan göra och att även uppmana andra till samma brott gör det än värre.
    En annan sak är att de män som är farligast för kvinnor är de ni har en relation med... 

Ditt exempel är inte kritik utan nedlåtande generalisering. Men om du istället skriver "vissa kvinnor gillar att förlöjliga män" är det relevant kritik. Eller att "vissa kvinnor talar gärna illa om sin man inför andra kvinnor". Något jag själv har hört och ser som ytterst illojalt.
    En kritik som inte uppskattas är att "kvinnor har ett ansvar för vem de väljer att inleda en relation med". Vi såg just filmen om Cornelis och de kvinnor som trots att de visste att han var missbrukare och våldsam gifte sig med honom.
  • Tecum
    Gurksoppa skrev 2023-11-24 19:05:52 följande:

Det är inte en myt eftersom det bevisligen finns män förespråkar det. Då är det sanning för vissa män. Inte alla män. Det spelar ingen roll att de inte kan förklara hur. De har fortfarande en åsikt som baseras på kvinnoförakt och en förväntan att kvinnor ska vara underställd mannen och mannens behov.

precis som abortmotståndare, det saknar med substans. Det löser inget, det blir inte färre oönskade graviditeter, och det ökar illegal abort som dessutom kan medföra en risk för kvinnan. så det är inte en myt bara för att de inte kan förklara sina åsikter eller hur de ska fungera till punkt och pricka.

självklart får man kritisera vissa kvinnors beteende; men att generalisera och säga saker som att kvinnor sitter på piedestal är inte kritik. Det är ett förakt mot kvinnor. om dessa män vill kritisera, varför är det så extremt svårt att kritisera enskilda beteenden? Varför sätta en etikett på resten av alla kvinnor?

För ni män tycker oftast inte om när vi generaliserar er. annars med den logiken du försöker förespråka så kan jag isåfall säga att män är våldtäktsmän. Eftersom män faktiskt är överrepresenterade som just våldtäktsmän. så varför får vissa män generalisera kvinnor? Men kvinnor förväntas att inte generalisera män? Ser du inte själv det absurda?

Det är inte en sanning för vissa utan en fantasi för ett fåtal störda individer.

Intressant att du tar upp abortmotståndet för det är raka motsatsen till stollarna som drömmer om kvinnotilldelning. Det finns stora grupper som vill förbjuda fri abort och de vinner mark på olika håll. I Sverige har vi två partier, KD och SD, som vill inskränka aborträtten. Men de ligger lite lågt i frågan just nu då de inte vill förknippas med Trump. I USA har den fria aborten förbjudits i vissa delstater. På 70-talet åkte svenska kvinnor till Polen för att göra abort, idag åker polskor hit. Den fria aborten är utsatt för ett tydligt hot från olika håll och det är något som kvinnor här borde engagera sig mer i. Mycket farligare än fantasier från någon galning på nätet!
  • Tecum
    Anonym (Bbw) skrev 2023-11-25 14:33:03 följande:
    Det är ju inte svammel. Bara för att du tror det. Syftet med sånt snack om att fördela kvinnor är ju för att propagera för att kvinnors rättigheter inskränks. Har läst om andra saker som mynnar ut till att kvinnors fria vilja ska inskränkas, frekvent. Ganska otäckt. Att du försöker låtsas som att det inte är så farligt är ju ett tydligt tecken på att såna åsikter normaliserats. 

om vi nu tar exemplet "vissa kvinnor gillar att förlöjliga män" jag ser faktiskt ingen skillnad egentligen. Det är inte en kvinnlig egenskap hos "vissa" kvinnor att förlöjliga män. Är det det som du klassar som "kritik mot kvinnor" som kvinnor inte tål att höra? Det är ju återigen föraktfulla fördomar riktade mot kvinnor. Annars så skulle det ju stå att "vissa människor gillar att förlöjliga andra"

"kvinnor har ett ansvar över vem de väljer att inleda en relation med" Det är ju i princip samma sak som att säga att du förtjänar (gissar jag) misshandeln du blir utsatt gör. De flesta människor förstår att ett dåligt förhållande kan alla hamna i. Ingen är en tankeläsare, och att det finns något som heter normaliseringsprocesser. vilket också då innebär att uttalanden som det inte alls är kritik mot kvinnor, utan förakt.

Våldtäktsexemplet du tar upp förstår jag inte. Hur applicerar du det i diskussionen?
    Om du på fullt allvar menar att du inte förstår våldtäktsexemplet är det ingen mening att fortsätta diskutera. Det är ju skillnaden på vad någon faktiskt kan göra och som sker, jämfört med fantasier som aldrig kan genomföras. Då är du inte längre trovärdig.

Det är inte normalisering att medvetet gå in i en relation med en våldsam missbrukare. Och det sa kvinnorna i filmer också, de visste men "var så kära" och önsketänkte att deras kärlek skulle förändra honom.
  • Tecum
    Gurksoppa skrev 2023-11-25 15:00:01 följande:

Hur blev det så i USA? jo för att foliehattar getts för mycket utrymme, att maktgalna dårar tillåtits makt. Så dessa män som propagerar för fördelning av kvinnor, vad tror du kan riskera att hända om dessa åsikter normaliseras? tror du att antalet galna individer skulle minska om det är normaliserat? eller skulle det öka tror du?

din ignorans mot hur kvinnor är rädda för att dessa verklighetsfrånvända män är obehaglig. det är obehagligt hur vissa män kan värna och försvara dessa män, och inte kan tänka vad kan ske som nästa steg genom att normalisera ett onormalt beteende.

eller hur gynnar det samhällsutvecklingen att dalta med dessa män? när dessa män troligen kommer få det ännu svårare framöver? Och troligen öka i antal. Eller ser du tecken på att misogyna ensamma män utan utbildning minskar i antal?

Hur kan du påstå att jag försvarar de männen och deras åsikter? Är det för att din argument tryter och du måste ta till personangrepp istället?

På den nivå du hamnar nu är det meningslöst att fortsätta diskutera.
Svar på tråden Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?