• wildean

    Deprimerad under graviditeten men fick friskt och glatt barn?

    Jag mår så dåligt under graviditeten (sjätte månaden nu) med återkommande panikattacker och ångest. Har fått börja med medicinering som hjälpt delvis - är lugnare nu - men har många tankar om att ha skadat fostret med all stress, ångest och kortisol. Vet att det inte är bra alls och att risken för bl.a. npf-diagnoser ökar.

    Det jag undrar nu är om någon annan haft en liknande graviditet och ändå fått ett barn som under uppväxten ändå visar sig vara stabil/glad? Där det inte verkar ha blivit så allvarliga följder?

    Jag vet att det inte säger något om hur det går i det här fallet men det skulle ändå hjälpa om någon haft en sån erfarenhet. 
  • Svar på tråden Deprimerad under graviditeten men fick friskt och glatt barn?
  • Em16

    Här har du mig ! 
    Jag hade panikångest i flera veckor på slutet av graviditeten och blev igångsatt av just den anledningen.
    Jag hade svårigheter att få i mig tillräckligt med mat så jag gick tillochmed ner i vikt ca 10 kg under graviditeten.

    Idag har jag en normal glad 3 åring. Det kommer komma en frisk bebis sen ska du se ❤️

  • Aliona

    Jag led av depression under graviditen med väldigt mycket mörka tankar och tidvis ångest. Gick hos mvc-psykolog men det hjälpte inte. I mitt fall tror jag att det var mycket hormoniellt, eftersom det blev mycket bättre mot slutet av graviditeten, och ännu mycket bättre efter att jag slutade amma. Tar dock låga doser av antidepressiv meficin nu efteråt, vilket jag inte gjorde när jag var gravid, 

    Min son är nu sju år, och har ända sedan födseln varit så lugn, trygg och lycklig. Han var nästa aldrig  missnöjd som bebis. I småbarnsåldern hade han så klart känsloyttringar som att gråta när han inte tex ville gå hem, men varken då eller senare har han haft tantrum eller andra utbrott. Han vaknar med ett leende och är glad nästan jämt! 

    Försök att bara ta hand om dig själv på bästa sätt och försök att inte oroa dig för barnet. Det blir som det blir - med största sannolikhet blir det bra! 

  • wildean

    Ni ska veta att era svar betyder jättemycket för mig. Det blir ju som det blir, men bara att läsa era historier är ett stöd för mig. Tack så mycket! 

  • MMCF

    Jag är gravid i v 31 lider oxå av panikångest och dep. Svårt att äta och sova trots antidep medicin och sömntabletter. Em16 i vilken vecka fick du bli igångsatt ? 

  • Em16
    MMCF skrev 2023-11-30 19:26:49 följande:

    Jag är gravid i v 31 lider oxå av panikångest och dep. Svårt att äta och sova trots antidep medicin och sömntabletter. Em16 i vilken vecka fick du bli igångsatt ? 


    Jag blev igångsatt 3 dagar innan jag skulle blivit annars . Så vecka 41+2  eller något.
    Men prata med din barnmorska och förklara allvaret.
    Jag fick inte min sån panikångest förens vecka 38 tror jag.  Men en sak ska du veta. Så fort barnet var ute så fick jag inte dem känslorna längre, det kom när hon var 7 månader tror jag, och då kände jag att jag inte ville vara mammaledig längre och kunde lyckligtvis sambon byta av mig.
Svar på tråden Deprimerad under graviditeten men fick friskt och glatt barn?