• wildean

Deprimerad under graviditeten men fick friskt och glatt barn?

Jag mår så dåligt under graviditeten (sjätte månaden nu) med återkommande panikattacker och ångest. Har fått börja med medicinering som hjälpt delvis - är lugnare nu - men har många tankar om att ha skadat fostret med all stress, ångest och kortisol. Vet att det inte är bra alls och att risken för bl.a. npf-diagnoser ökar.

Det jag undrar nu är om någon annan haft en liknande graviditet och ändå fått ett barn som under uppväxten ändå visar sig vara stabil/glad? Där det inte verkar ha blivit så allvarliga följder?

Jag vet att det inte säger något om hur det går i det här fallet men det skulle ändå hjälpa om någon haft en sån erfarenhet. 
  • Svar på tråden Deprimerad under graviditeten men fick friskt och glatt barn?
  • wildean

Ni ska veta att era svar betyder jättemycket för mig. Det blir ju som det blir, men bara att läsa era historier är ett stöd för mig. Tack så mycket! 

• wildean

Om någon söker på såna här trådar och hittar denna vill jag berätta hur det gick för mig.

Blev igångsatt i vecka 37. Han är nu 14 veckor. Första två månaderna hade han ont i magen (kom ju ut tidigt också så tarmarna var extra omogna), hade inte direkt kolik men grät ändå ofta och då tänkte jag att han blivit påverkad av den ångestfyllda graviditeten. Sen när det släppte har han senaste månaden varit så glad och go. ☺️  Lugn men ler och skrattar ofta. Vi får se hur det fortsätter men det har hjälpt mig väldigt mycket att han just nu är så harmonisk. Och eftersom han ler mycket, möter ens blick och härmar ens ansiktsuttryck tror jag inte han har fått svår autism heller. 

Tycker om när det finns uppföljning på trådar man hittar, då detta är min till er som går med liknande tankar under en graviditet! 

Svar på tråden Deprimerad under graviditeten men fick friskt och glatt barn?