Anonym (V) skrev 2023-11-19 18:35:10 följande:
Det finns en större social press på kvinnor att ha ordning hemma. Om hemmet är stökigt undrar många fortfarande över vad det är för kvinna och mer sällan vad det är för man.
Jag tror att man mår bättre av att ha ordning. Det drar ner stressen med tomma ytor och när man vet var allt finns. Fast bra liv är väl att ta i. Det ska mycket mer till för att få det.
Ibland måste man kunna vara närvarande i stunden och inte direkt börja plocka med disk etc. Min mamma är sådan och jag minns att jag önskade att vi bara kunde sitta en stund och prata i stället.
Jag bryr mig inte lika mycket, kanske på grund av att min mamma var så. Om sonen och jag för ett infall att göra något kul så lämnar jag disken till senare. Det är inte hela världen.
Ibland behöver jag prioritera vila eller tid med sonen och då får det vara lite stökigt. För vissa kanske städning är en form av vila, vad vet jag. Folk är olika och mår bra av olika saker.
Jag tror också att kvinnor känner större press på att ha det välstädat, åtminstone förr.
Men jag tror också att kvinnor överlag stör sig mer än män om det inte är välstädat.
I min förra samborelation var det dock tvärtom. Det var jag som blev vansinnig på att hon stökade till och sölade ner så mycket, framförallt i kök och hall.